• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Helvetets kretslopp"

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Jag hoppas att detta ämne kan få rum i "Under markisen" vet inte vart det skulle placeras annars, för gemytligt är det inte

Nåväl jag såg ett Tv-program i går kväll i serien Dokument Utifrån som verkligen var både upplysande och skrämmande, det handlade om hur ligor köper och smugglar olika sorters skrot, bilar, mobiltelefoner, vitvaror m.m. som ofta hamnar i Afrikanska länder som t.ex. Ghana där det tas om hand av barn och vuxna som ofta inte blir äldre än ca: 45 år p.g.a. den vidriga hanteringen av dessa avfall

Efter denna så kallade återvinning av metaller och annat återgår dessa till industrin och då oftast i Europa och USA för tillverkning av nya "Prylar" som många av oss bara måste ha, därav rubriken om kretslopp

Så vi kanske och då även jag själv bör ställa oss frågan, behöver vi verkligen den senaste Iphonen eller Tv:n m.m , jag kan rekommendera att se detta program med underrubriken "Agbogbloshie-Helvetets förgård" i Dokument Utifrån, som sagt inte för att det är ett gemytligt program men icke desto mindre är det väldigt viktigt tycker jag
Hoppas med detta att jag inte har förstört dagen/arna för Er trevliga HBK:are

Med soliga hösthälsningar och hopp om bättring i detta ämne
Hasse & Ingegerd
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Undrar hur det blir när el-bilar är i majoritet och behöver nya batterier? Då kanske dom inte är så miljö vänliga längre. Speciellt inte när dom går till länder som inte kan ta hand om dom på ett riktigt sätt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: "Helvetets kretslopp"

Ja du Boanke ! Problemet lär nog finnas kvar om än med andra råvaror som säkert kommer att orsakar mycket lidande för dom som lever som i programmet

Frågan kvarstår, måste vi ha en ständigt ökande tillväxt, ökad konsumtion och då i ganska stor utsträckning teknikbetonad konsumtion, för varje kilo ny teknik som vi konsumerar lämnar vi lika mycket att i bästa fall återvinna, men till vilket pris ?

Med soliga hösthälsningar
Hasse & Ingegerd
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Min ståndpunkt är att vi måste lämna konsumtionssamhället. Det gäller många saker inte bara dyra saker som bilar, man behöver t.ex inte ha en ny mobil varje år, Telenor har ju hittat på något som heter Change som är inbakat i abonnemanget det gör att man byter mobil oftare än man skulle göra annars. Producenterna lyckas kränga nya produkter i bland med onödiga förändringar, en Volkswagen polo t.ex var för 40 år sedan en liten lätt och bränslesnål bil, nu är den lika stor som en Passat var då. Visst dom har blivit bättre, krocksäkrare, rostar mindre och renare avgaser men så mycket mindre bränsle tar dom inte.
Mobiler har fått mer processorkraft större skärm med bättre upplösning och bättre batteritid, men en Nokia 3010 kunde man också ringa med. Låter ju som att man är en bakåtsträvare men absolut inte jag tycker om ny teknik förmodligen lite för mycket, men faktum är att vi kan inte hålla på så här om vi skall bo kvar på denna planeten. Det pratas om att vi skall kolonisera Månen eller Mars, man hör att det skall åka i väg människor 2020 eller 2025, årtalet flyttas hela tiden fram 6-7 år. Vi som är lite äldre fattar snart att det ligger betydligt längre i framtiden än så. Hela tiden är det Naturen eller människor som har det svårt och är fattiga som får ta smällen för att vi andra skall ha den senaste innovationen i vår hand. Det finns en båtkyrkogård i Pakistan, Gadani Beach där små barn jobbar barfota med att skära ner stora fartyg med gigantiska skärbrännare, rest olja rinner rakt ut på stranden, flera personer dör varje dag. Kommersiella flygbolag beordrar sina piloter att tömma tankarna i havet om dom har för mycket för att landa säkert. Kineser skall tvunget ha Noshörningshorn och tigerben för att tro att dom mår bättre,Japaner dödar valar i forsknings syfte säger dom och i tropiska vatten skär dom fenorna av hajar och dumpar dom sedan i havet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Helvetets kretslopp"

Hajen

Alla de som beställer hajfensoppa på kinakrog
borde först ha sett den fiskare som mot TV-kameran log
därefter skar fenorna av en haj, ett mycket snabbt och brutalt knog
och sedan såg hur den stympade hajen singlade ner mot bottnen och långsamt dog

Känn hajens smärta, outhärdlig
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Undrar hur det blir när el-bilar är i majoritet och behöver nya batterier? Då kanske dom inte är så miljö vänliga längre. Speciellt inte när dom går till länder som inte kan ta hand om dom på ett riktigt sätt.

Det blir inte lätt att få i de batterierna i batteriholken vid återvinningstationen.
Redan ett elcykelbatteri ger problem vet jag av egen erfarenhet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Helvetets kretslopp"

Det är självfallet svårt att sia om framtiden men när det är dags att byta batteri på tex en Nissan Leaf på 50-60 kWh om tio år kommer det att rymmas i en skokartong och kosta motsvarande 3000 kr i dagens penningvärde.

Detta är vad experterna tror om utvecklingen går lika snabbt som idag.
 
Senast ändrad:
Toppen