• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har idag (2017-10-16) skickat bifogade öppna brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Vidarebefordra det gärna till dem du tror kan påverka frågan.

Pålle
 

Bilagor

  • Bonus_malus_oppet_brev.pdf
    102,4 KB · Visningar: 707

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Hejsan I & P ! En bra och befogad skrivelse, samt bra att Ni publicerar den här på forumet, men hur i helsicke hittar Ni allt i byråkratin ?
Med soliga hösthälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Välskriven inlaga från branschen. Tack.

Kanske skulle bli ännu effektivare om det följdes upp med en skrivelse från HBK, Sveriges största intresseförening för husbilsåkarna, eftersom vi inte var med i remissrundan.

En skrivelse ur brukar-/konsumentperpektivet, som belyser hotet mot vårt fritidsintresse och dess konsekvenser.

Det här är ett reellt hot mot vårt fritidsintresse, att stillatigande sitta på läktaren känns fel, åtminstone för mig.

TommyD
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Jag har svårt att tro att husbilar kommer att ingå i bonus-malussystemet!
Inte så mycket beroende på att husbilsköpare skulle bli drabbade, de kan ändra köptillfället, men mer för att en hel bransch skulle drabbas och konkurserna skulle bli många bland handlarna.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Man kan inte heller välja en husbil som ger lägre co2-utslälpp eftersom alla husbilar sköntaxeras med samma co2-värde oavsettt storlek. En plåtis 5,4m lång får samma skatt som 9meter Morelo på 7,5ton trots halva bränsleförbrukningen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Inte helt korrekt, eftersom motorns effekt är en av variablerna (liksom årsmodellen) i den formel som används för att räkna ut CO2-värdet för husbilar.

En 130 MultiJet (130 kW) av 2018 års modell får ett teoretiskt CO2-värde på 207 g/km, medan motsvarande bil med MultiJet 180 (177 kW) får ett värde på 216 g/km.

Motsvarande bilar av 2017 års modell får värdena 212 resp.221 g/km, och får årsmodell 2016 blir värdena 218 resp. 227 g/km.

Pålle
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Tack för påpekandet! Dock gör det ju inte någon större skillnad i skatt. Plåtis med 180hk skulle därmed få högre skatt än en 5-tonsbil med 130hk.

Undrar däremot hur den nya körcykeln som införs nästa år påverkar skatten, co2-värdena höjs ju en del iom det, kommer husbilarnas co2-värden att ökas motsvarande?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Hejsan Pålle ! Menar Du verkligen 130 Kw och 177 Kw skall det inte vara hk ?
Hälsningar
Hasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Ibland går det lite för fort. Har nu korrigerat alla siffervärden.

En 130 MultiJet (96 kW) av 2018 års modell får ett teoretiskt CO2-värde på 200 g/km, medan motsvarande bil med MultiJet 180 (130 kW) får ett värde på 207 g/km.

Motsvarande bilar av 2017 års modell får värdena 206 resp. 212 g/km, och för årsmodell 2016 blir värdena 211 resp. 218 g/km.

Pålle
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Hej Pålle. Håller med dig om att dessa nya lagar ställer till problem på kort och mellanlång sikt för husbilarna. Jag äger ingen husbil ännu men aspirerar och är brydd just nu. Jag äger dock en fin ganska ny BMW-diesel som jag känner mig lite rökt på nu. Men jag känner mig dock helt säker på att vi står inför en enorm omställning av framtidens bilism, inkluderande vanliga personbilar, lätta lastbilar, bussar, långtradare m.m. Och husbilar. En av världens största biltillverkare, General Motors, annonserade idag (17 Okt, 2017) att de kommer ha de kommer gå mot helektrisk flotta 2023. Mercedes, Scania m.fl. presenterar elektriska lastbilar, visserligen änsålänge lågpresterande m.ap. räckvidd m.m. men teknikutvecklingen tar jättekliv nu. Tyvärr är dagarna räknade för fossila bränslen i fordon. En helektrisk mellanstor husbil med 300 kWh-batteri och 50 mils räckvidd som snabbladdas på en timme är inte orealistisk i ett 2022-årsperspektiv. Den ska jag köpa. :) Men jag vet inte vad jag ska göra med min fina BMW. :-(
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Har någon koll på hur HVO 100 verkar som om det i skrivelsen inte finns med eller nämns överhuvud taget.
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Min bil är iofs ny nog för att vara utrustad med AdBlue-tank och kväveoxiderna bryts då ner till ofarligt vatten och kväve i avgaserna. Jag kan mig veterligt också köra med biodiesel och HVO (ej provat) vilket sammantaget borde lätta miljösamvetet. Dock är jag ganska övertygad om att dieselmotorn för små- och mellanstora fordon generellt kommer tappa mark kraftigt framöver. Känns i diskussioner och debatt liksom. Den existerande och närkommande fordonsparken som har dieselmotorer måste naturligtvis fasas ut i rimlig takt men tänker man inte i nya banor som tillverkare utan försöker klamra sig fast vid det gamla så är risken stor att det är kört på sikt. Facit, Kodak etc... brukar man lyfta fram som exempel på oförmåga och ovilja att ställa om. Om bonus-malus-systemet är för kraftiga tag just nu kan givetvis diskuteras men det är ett faktum att dessa krafter sätts igång. I Kina vill man styra bort från avgasrör genom att du som biltillverkare kommer tvingas att leverera minst 10 % av dina bilar som utsläppsfria 2019 om du ska få sälja på deras (världens största) marknad. Du kan förvisso sälja "krediter" om du överträffar dina 10 % som de som fortfarande vill sälja mer än 90 % utsläppsbilar kan använda. Men jag tror inte en visionär biltillverkare tänker i de banorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen