• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stavningskontroll

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Stavningskontrollen kan vara berättigad men ska naturligtvis vara inställd på rätt språk. Jag har kollat inställningarna men lyckas inte slippa understrykningarna. Det ser ut så här:

stavn.jpg

Datorns stavningskontroll är tydligen inställd på engelska. Någon som vet hur man ska fixa detta?

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stavningskontroll

Gå in under "Kontrollpanel" och sedan "Redigera alternativ". Nästan längst ner på sidan hittar du "Forumets språk", kolla att det står "Använd forumets standard".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stavningskontroll

Datorn är inställd på svenska och det verkar omöjligt att hitta felet. The computer has Swedish as language and I don't know what's wrong.

stavn2.jpg

Jappe
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Stavningskontroll

I Google Chrome klickar du på de tre prickarna överst till höger
Välj Inställningar
Klicka på Avancerat längst ner
Där finns det ett avsnitt med Språk. Ändra till Svenska där så blir stavningskontrollen rätt.

/CG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stavningskontroll

Hvilken webleser? De fleste har mulighet for å legge inn ekstra stavekontroller utover det som er standard. Litt spesiellt i Edge, den bruker de stavekontroller som er installert i windows. En feil i den beta jeg kjører på for tiden er at den markerer feilstavede ord, men forslag på retting kommer fra hovedspråket som for meg er engelsk. Firefox of Chrome har egne ordlister som en kan legge til. I Chrome er stavekontrollen eget punkt i innstillinge, ligger rett etter valg av språk for programmet.

En fin ting med Chrome, du kan ha innstillingene med deg mellom de forskjellige pc og platter du benytter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stavningskontroll

Jag var på väg att bli galen. Ingenting hjälpte tills jag provade CG:s recept. De tre prickarna i Google + avancerat som var väl dolt längst ner. Nu fungerar det!

Tack, CG!

stav3.jpg

Visserligen reagerar datorn på "CG:s" men det är ju bara en maskin.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stavningskontroll

Hvilken webleser?

En fin ting med Chrome, du kan ha innstillingene med deg mellom de forskjellige pc og platter du benytter.

Chrome är den webbläsare jag använder mest numera. Jag undrar om det är möjligt att synka två datorer på något sätt så att innehållen blir identiska på båda. Jag befinner mig alltid, mer eller mindre, i konflikt med mina datorer så behovet av en reservdator är stort.

Jag hade börjat och kommit ganska långt med min nästa bok när datorn började uppföra sig olämpligt och det tog lång tid innan jag kunde fortsätta med arbetet. Någon sorts synkning mellan huvuddatorn och reservdatorn skulle passa mig. Plattan behöver inte ingå; den blir liksom lite leksak i sammanhanget.

Någon som vet hur man bär sig åt för att få innehållen i två datorer att bli "identiska" via synkning eller någon annan metod?

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stavningskontroll

Chrome på PC og Android har jeg sync på, og også på den gamle win10 surfeplatten som jeg har brukt som PC i flere år. Det finnes en slik løsning for firefox også, men den har jeg ikke aktiv for tiden.

For å få sync mellom flere enheter med Chrome så må du logge på google, mener å huske at det kommer en fråga om synkronisering. Dette må du bekrefte.

Også Edge har sync mellom flere enheter, men kun for windows 10 enheter. Har 2 PC og 1 mobil med forskjellige utgaver av win10. Tablett plata kjører fast circle windows insider, Lenovo Yoga kjører slow circle mens windows phone lever sitt eget liv i fast cirkle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stavningskontroll

Ny dator - nya problem. Det finns alldeles för många inställningar, tycker jag. Nu har datorn börjat pipa lite då och då, med några minuters mellanrum och jag lyckas inte bli av med det och har ingen aning vad ljudet har för uppgift. Otroligt enerverande! Ska det fortsätta på det här viset så lämnar jag tillbaka den på öppet köp. Snabb och fin dator för övrigt men alldeles för mycket inställningar och finesser och konstigheter.

Jappe
 
Toppen