Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Hur väl stämmer vägverkets vågar?
Gammal
HBK Medlem

bussige-benkes avatar

Hemvist: Kalmar
Ålder: 66
Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-12, 18:23

När jag testade bilen i våras talade vi om bilens vikt och besiktningspersonalen menade att Vägverkets vågar inte var att lita på.
Hur är det med detta?
Jag testade bilen "resklar" en gång och då var det OK enligt vågen vid Kalmar Dämme men man kan ju bli stoppad på vägen och vägas med annan våg.

Benke o Siv i Adria Coral S 640 SP

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar?
Gammal
HBK Medlem

Jokins avatar

Hemvist: Borlänge
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-12, 19:20

För att använda en våg i juridiskt syfte, alltså exempelvis att använda våg att kontrollväga fordon och vid överträdelser bötfälla, måste vågen vara godkänd, krönt kallades det tidigare. Dessutom finns det rutiner för hur vägningen ska gå till och vågen ska kalibreras. De fasta vågar som finns utmed våra vägar tillhör Trafikverket, eller tillhörde. Vad jag förstår har skötseln och därmed upprätthållandet av godkännandestatusen och kalibreringen i vissa fall överlämnats till Polismyndigheten, då det är de som använder vågarna. Hur långt denna utveckling har gått vet jag inte. En del vågstationer har dessutom stängts.

När det gäller pålitligheten hos dessa vågar, så kan man alltså inte vara säker på att de stämmer, då man inte vet när de användes sist och vad som har hänt sedan dess. En fingervisning kan det ju vara om man väger sitt fordon på dessa vågar, men det som avgör är vad fordonet väger vid tillfället för polisens kontroll.

Johan K.

Följande 3 användare säger Tack till Jokin för detta inlägg:
Los Suecos (2017-10-13), Lundsholm (2017-10-12), Stig (2017-10-13)
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Hemvist: Göteborg
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-12, 19:49

Vågen i Göteborg (mitt emot f.d. gasklockan) väger med 50 kg avrundning. Tveksam noggrannhet... Vågen på Boråsvägen väger med 20 kg avrundning. Bästa vågar "VEKT" har vi hittat i Norge, där väger vi separat framhjulen ca 1 600Kg och bakhjulen ca 1 900 kg och får en summa på slutet. Stämmer MYCKET väl mera verkligheten!

DSC04171.JPG

There is more to life than simply increasing its speed /Gandhi

Gammal
HBK Medlem

Bennsans avatar

Hemvist: Vänersborg
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-12, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne & Ranko Visa inlägg
Vågen i Göteborg (mitt emot f.d. gasklockan) väger med 50 kg avrundning. Tveksam noggrannhet... Vågen på Boråsvägen väger med 20 kg avrundning. Bästa vågar "VEKT" har vi hittat i Norge, där väger vi separat framhjulen ca 1 600Kg och bakhjulen ca 1 900 kg och får en summa på slutet. Stämmer MYCKET väl mera verkligheten!

Bifogad fil 129732
Vad baserar du detta på? Att dina axelvikter överensstämmer med dina vikter enl. reg.beviset säger väl inte att vågen visar rätt. Den kan ju visa dör mycket eller ännu värre för lite.

Bennie

Följande Tackar Bennsan för detta inlägg:
Kenneth Göteborg (2017-10-15)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Västerås
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-12, 22:09

Min erfarenhet är att precisionen är förvånansvärt dålig. Kör man in på två vågar samma dag med endast bränsle förbrukning som man kan justera bort kan det slå på 40-200 kg. Jag har svårt att förstå att man kan använda resultatet till annat än en ungefärlig uppskattning. Den sämsta vågen jag testat var på en kontrollplats söder om Umeå som satte ner vikten ca 20% både på bil och släp, kul med lätt bil men ändå lite tragiskt. Frågade en polis som vägde bilen vid en kontroll hur mycket man drar av på grund av vågens tekniska begränsningar , svar inget.

Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 07:03

Citat:
Ursprungligen postat av Bennsan Visa inlägg
Vad baserar du detta på? Att dina axelvikter överensstämmer med dina vikter enl. reg.beviset säger väl inte att vågen visar rätt. Den kan ju visa dör mycket eller ännu värre för lite. Bennie
Det ligger nå't i det du skriver Bennie, men saken är den att jag hittar inte "vikter enl. reg.beviset" i mina fordonsuppgifter! Om en våg visar ca förhållanden per axel: 1600 + 1900 (+/- några 10-tal kg) så antar jag att detta stämmer ganska bra med vår ombyggda Sprinter. Vad den väger exakt, det får vi väl aldrig veta...

Gammal
HBK Medlem

Bennsans avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 07:16

Väg bilen hos en bilprovning, deras vågar är krönta & visar rätt. Jag var iväg & vägde min, det gjorde dom GRATIS eftersom jag inte ville ha en vågsedel.

Bennie

Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 07:26

Jag får nog göra detta eftersom vi har "modifierat" lite här och där efter besiktningsvägning vid omregistreringen (tom lastbil till fullspäckad husbil). Nu har vi t.ex. lättare batterier, ett garderob-skåp är borta, nya prylar har tillkommit och andra har försvunnit... Men på det stora hela, vi ligger kring 3,5 t fullastade och nästan fulltankade (vatten & diesel). Vem vill riskera tillbud eller böter pga felaktig vikt?

Gammal
HBK Medlem

Bennsans avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 07:34

Du har helt rätt. Jag brukar väga vid varje besiktning för att veta. Besiktning varje år eftersom HB'n väger 4,5 ton.

Bennie

Gammal
HBK Medlem

Jokins avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 08:52

Citat:
Väg bilen hos en bilprovning, deras vågar är krönta & visar rätt. Jag var iväg & vägde min, det gjorde dom GRATIS eftersom jag inte ville ha en vågsedel.

Bennie
När jag besiktigade husbilen i somras och de vägde den frågade jag besiktningsmannen, som jag förövrigt har varit arbetskamrat med tidigare, om man kunde lita på siffrorna. Han svarade då att man ska ta siffrorna "med en nypa salt".

Johan K.

Följande Tackar Jokin för detta inlägg:
KalleiViken (2017-10-16)
Gammal
HBK Medlem

Bennsans avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 09:22

Låter väldigt besynnerligt. Alla vågar som används kommersiellt skall kontrolleras & kalibreras minst en gång om året för att få användas i sitt syfte. Hur skulle det se ut om alla vågar inom handeln skulle visa fel & konsumenten fick betala för mycket? Jag undrar om din kompis var så insatt i stationens rutiner kring vågen.

Bennie

Gammal
HBK Medlem

Livibils avatar

Hemvist: Oskarshamn
Ålder: 61
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 10:19

Kör till en återvinningsgrad och väg där. Oftast är det gratis eller en mindre kostnad. Deras vågar stämmer eftersom de debiterar för det som lämnas efter vikt.

Gammal
HBK Medlem

Jokins avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 10:27

Citat:
Låter väldigt besynnerligt. Alla vågar som används kommersiellt skall kontrolleras & kalibreras minst en gång om året för att få användas i sitt syfte. Hur skulle det se ut om alla vågar inom handeln skulle visa fel & konsumenten fick betala för mycket? Jag undrar om din kompis var så insatt i stationens rutiner kring vågen.

Bennie
Det är nog inte så besynnerligt som det låter. Bara för att vågarna hos bilprovningen vid olika tillfällen inte är att lita på helt, så betyder det inte att alla vågar inom handeln skulle visa fel. Jag har ingen vetskap om hur rutinerna för handhavandet för vågarna hos bilprovningen ser ut. Det kan ju tänkas att vågen måste kalibreras om när den ska användas i juridiskt syfte, alltså när en vikt ska få rättsligt värde, och inte bara när en fordonsägare vid den årliga besiktningen vill ha en kontroll. Vill man ha skriftligt besked om vikten så kanske rutinen vid vägningen är en annan. Nåja, så nog tror jag kompisen har koll på detta, som tidigare varande bilinspektör hos polisen.

Johan K.

Gammal
HBK Medlem

Ingrid o Pålles avatar

Hemvist: Uppsala
Ålder: 71
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 11:44

Citat:
Ursprungligen postat av Livibil Visa inlägg
Kör till en återvinningsgrad och väg där. Oftast är det gratis eller en mindre kostnad. Deras vågar stämmer eftersom de debiterar för det som lämnas efter vikt.
Egentligen kan deras vågar vara hur missvisande som helst.

Normalt väger de fordonet när du kör in, och och sedan väger de fordonet när du kör ut. Det är mellanskillnaden du betalar för.

Pålle

Följande 4 användare säger Tack till Ingrid o Pålle för detta inlägg:
Conny (2017-10-13), PeterK (2017-10-13), SirMcLain (2017-10-16), Stig (2017-10-16)
Gammal
HBK Referensgrupp

Kaehne4363s avatar

Hemvist: Danmark
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 11:55

Når du skal veje en husbil på 3, 4 eller 5 tons, så kan det være svært at stole på en vægt, som er bygget til at veje lastbiler med 30 tons.

Ofte er det sådan, at man skal anvende en vægt, der er fabrikeret til et bestemt interval. Man vejer jo heller ikke 2 gram på en vægt designet til 10 kg.

Store brovægte er lavet efter vægtstangsprincippet, og det vil altid give misvisning, og jo længere væk på skalaen man kommer i forhold til vægtens idealområde, jo større vil misvisningen blive.

Så en vægt der vejer med 20 kgs interval omkring 30 tons kan sagtens være helt præcis, men når du vejer 3,5 tons, så kan den være temmelig upræcis.

Det svære er så at finde vægte i husbilsstørrelse, der har vejinterval 2 til 7 tons

Kaehne4363

Följande 5 användare säger Tack till Kaehne4363 för detta inlägg:
Jokin (2017-10-13), Marianne & Ranko (2017-10-13), PeterK (2017-10-13), Rolf S (2017-10-13), Stig (2017-10-16)
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 16:46

Hoppas bara att alla vågar vi använder "överdriver" starkt uppåt (som Bennsan var inne på) så att när farbror polis stoppar oss mitt i natten och ruskvädret, att han ber oss fortsätta vidare...

"Nej, jag har ingen överlast farbror Polis, men jag brukar köra lite fortare när mamma ska bjuda på surströmming..."
kontroll.jpg
Källa: Internet

Följande Tackar Marianne & Ranko för detta inlägg:
Bennsan (2017-10-13)
Re: Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar?
Gammal
HBK Medlem

PeterKs avatar

Hemvist: Köping
Re: Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-13, 20:12

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid o Pålle Visa inlägg
Egentligen kan deras vågar vara hur missvisande som helst.

Normalt väger de fordonet när du kör in, och och sedan väger de fordonet när du kör ut. Det är mellanskillnaden du betalar för.

Pålle
EXAKT
Vår våg på min arbetsplats väger trailerbilar från 6-21 varje dag, de väger ca.20ton in tomma och ca.60ton ut, vill bara ha diff på vågsedel.

Ställer jag mej på vågen väger jag 200kg,
på en personvåg väger jag 85kg.

Ställer jag min husbil på denna våg väger den 5850kg
Väger jag husbilen på lokala Opus väger den 5550kg.

Jag litar inte på de stora lastbilsvågarna.

Dock så är felvisningen på vår våg åt "rätt håll"

2005 Hymer S820 MB Sprinter 616

Följande 2 användare säger Tack till PeterK för detta inlägg:
brogu (2017-10-14), Jokin (2017-10-14)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Mark
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-15, 20:34

Vägde hos en skrothandlare som betalar skrotet efter vikt så det bör vara någon koll på vågen, kan man tycka.

Tog tre vikter. Summan av de båda axlarna felade med >40 kg mot totalvikten (uppåt eller neråt minns jag inte).

Gammal
HBK Intresserad

Hemvist: Forshaga
Sv: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-15, 20:45

Jag vägde min Racebil på vågen mellan kil och karlstad och den visade 80kg för mycket visde sig senare men det var en bil som vägde ca 500kg.
Det är nog svårt att lita på en våg som är konstruerad för långtradare när man väger våra "lätta" husbilar.

Re: Hur väl stämmer vägverkets vågar?
Gammal
HBK Medlem

The traveling mans avatar

Hemvist: Höganäs
Re: Hur väl stämmer vägverkets vågar? - 2017-10-15, 20:47

Jag har provvägt på soptippen nära hemma. Det är seriöst. De vill ju tjäna pengar utan att lura företagarna som får väga sitt avfall varje gång de kör in. Kostade inget. Trevlig personal.

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vägverkets APP. Christian & Maria Försäkring o Skatt 11 2017-04-08 16:31
Vägverkets rastplatser K & P Express Under Markisen 14 2013-05-28 22:35
Vägverkets Rastplatskarta Advantage Reseplanering för Husbilen 44 2010-05-31 15:27
Vägverkets syn på Recall - husbilar Relax Lagar o Regelverk 2 2008-01-03 09:06

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS