• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taffelsenapen har gjort comeback

D

Deleted member 11118

Guest
Igår på ICA hittade jag plötsligt Taffelsenap, den har under de senaste 2 åren inte gått att köpa, Slotts la ner den. Denna senap har jag ätit i hela mitt liv.
Det var lite av julafton igår, skall ner och handla fler burkar idag för man vet inte hur länge den finns. :applaus::applaus::applaus:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Taffelsenapen har gjort comeback

Jag minns också Taffelsenapen från min ungdom. Slotts har ju inte längre någon tillverkning i Sverige efter Unilevers uppköp 1996. Samtidigt "rök" ju också Marabou. Unilever gillade inte att betala skatt i Sverige.

Ur Wikipedia: Unilever Norden bedömde inte Uppsalafabriken som kostnadseffektiv och tillverkningen i Uppsala upphörde under andra kvartalet 2008. Slottssenapen och ketchupen kommer framöver att tillverkas av en tredjehandstillverkare i Polen.

Under våren 2009 började Uppsalaföretaget Upfood att tillverka senap med namnet Fyrissenap, delvis med utrustning från f.d. Slotts. Tillverkningen sker i lokaler några kvarter från den gamla senapsfabriken.


På något vis gillar jag svenska företag som har sin verksamhet i Sverige och betalar skatt här men jag kanske är ensam om det nuförtiden.

Så... vad heter företaget som gör Taffelsenapen? Det kanske är en Fyrissenap.

Jappe
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Taffelsenapen har gjort comeback

Det är Slotts som gör den. Först tar man bort den sen återupptar man den.
Slotts
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Taffelsenapen har gjort comeback

Tråkigt! Jag tror att innehållet har ändrats radikalt i Taffelsenapen. Unilever är ju inte precis kända för kvalitet. Det får bli tysk senap i fortsättningen. Mittelscharf.

Jappe
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Taffelsenapen har gjort comeback

Den var svårfunnen, men äntligen, idag hittade jag den underbara taffelsenapen på Coop Bäckebol.
Pris ske Gud, julen är räddad!

Härligt du hittade, jag köpte upp ett lager på ICA där vi bor har så det räcker 7-8 månader tror jag. Får se om de får in fler efter jul.
 
Toppen