• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Albaner surfar med min frus IPhone

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
På väg hem från Grekland till Italien (Ancona) i slutet av juli i år, så var vi med om något märkligt. På morgonen när vi vaknade i husbilen(Camping on Board) så tittade hustrun i sin IPhone och såg att hon hade fått ett meddelande från Hallon, vår teleoperatör. "Vi ser nu att du är nu ute och surfar i Albanien, det kan bli mycket dyrt!" Telefonen var inte avslagen men inte påkopplad på något vis. Båda hade vi fått "Welcome to Albania" från EagleMobile under natten. Färjan går utmed Albanska gränsen ett bra tag efter att den lämnar Grekland. När vi kom i land i Italien kontaktade vi sonen hemma som är i IT-branschen för att fråga hur det här kunde hända. Han berättade att apparna inte sover och kan kontaktar varandra. Hur Albanerna tog sig in i telefonen förklarade han inte.
Nu är det här inte hans profession så ingen skugga på sonen.
Våra telefoner hade inte mobildata Roaming avslaget kan det vara det som gjorde att man kom in i telefonen?

När vi kom hem och en ny faktura fanns på "Mina sidor" kunde vi se att man varit inne tre gånger under natten och kostnaden blev måttliga 19 kronor!

Någon som har en hum hur det gick till? Och ska man gå ut med ett varningens finger när man är i gränstrakter vid sidan an EU?

ThomasG
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

Det är nog ingen som "tagit sig in" i era telefoner utan telefonen själv som kopplat upp sig på starkaste nätet (ni hade ju själva tillåtit roaming) och detta nät råkade vara ett i Albanien. Sedan har viss datatrafik skickats från apparna i era telefoner till en kostnad av 19 kr. Appar som är igång gör ju hela tiden sitt jobb - hämta väderprognoser, kolla mail, hämta Whatsapp-meddelanden eller vad det kan vara.

Råkade själv ut för att vi blev uppkopplade mot master i Turkiet (utanför EU) när vi var på semester på Kos. Fick aldrig någon varning om detta och min fru som klagade fick tillbaka 126kr från Halebop....
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

Även i EU så kan datamängden dra iväg rejält, det gäller att stänga av många appar när man reser, jag stänger även av roamingen långa perioder.Men så har jag ofta ett snål abonnemang med liten surfmängd.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

Ett tips kan vara att stänga av automatiska uppdateringar för appar och annat.
I och med att iOS 11 släpptes så höjde man också gränsen för hur stora program som kan hämtas via mobilnätet utan varningar, från 100 till 200mb.

Samma sak gäller om du har en dator som kopplas via mobilnätet, stäng av alla automatiska uppdateringar utom för virusprogram.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

Det händer även här hemma att pengar försvinner fån abonnemanget utan att man använder telefonen.
Jag har Telia Refill och när jag kontrollerade mitt saldo såg jag att pengar (2-3 kr dagligen) dragits från kontot.
Kontroll gjordes och då visade det att jag hade "datapaketering" påslaget. Avaktiverade datapaketeringen och efter detta försvann den debiteringen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

I somras var vi nere vid Bodensjön. Här gick telefonerna flera gånger över till schweiziskt nät, vilket gjorde att vi fick betala för roaming. Är man i en gränstrakt så kan man tyvärr inte alltid vara säker på att telefonen kopplar upp sig på det sätt som är mest förmånligt för en själv.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Albaner surfar med min frus IPhone

Man man ju låsa operatör också så den inte byter nät automatiskt.
 
Toppen