• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomma Batterier

Yvonne50

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
11739
Medlemskap
2024
Hej har problem med nya bilen 2017 Carthago plus 52 laddar ur alla batterier även motorbatteriet på 4-5 dygn Systemet drar ur ca 2 amp enligt panelen när allt utom radion är frånslagen. Gissar att det sitter ett trasigt skiljerelä men var? Ett annat fel är att när jag startar Webaston tändes ytterlampan över bodelsdörren det är tänt ungefär 10 sek och tändes åter när termostaten återstartar men inte förardörrens ytterlampa Har sökt att få ett kopplingsschema i från fabriken men dom vägrar. Har plockat ur säkringar en efter en, samma spänningsfall jag har ca 50 mil att köra plus färjan till Nynäs för att ta mig till min leverantör. Kan någon hjälpa mig?
MvhGert
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tomma Batterier

Om vi bortser från garantin, som är ett frivilligt åtagande från säljaren, så säger Konsumentköplagen följande:

Du har 3 års reklamationsrätt. Under de första 6 månaderna är det säljaren som skall bevisa att felet INTE VAR ursprungligt,och att han därigenom slipper ansvar. Under de resterande 30 månaderna är det du som måste bevisa att felet VAR ursprungligt för att säljaren skall hållas ansvarig. Vidare säger lagen att du skall hållas skadeslös - d.v.s. att du har rätt till ersättning för de direkta kostnader som felet medfört.

Mitt råd är att du kontaktar säljaren och diskuterar hur hen vill lösa problemet.

Pålle
 
F

F.d. 27412

Guest
Sv: Tomma Batterier

Du har 24 månaders garanti på bilen, därefter 12 månader reklamationsrätt om ett ursprungsfel totalt 36 månader. Men det är konsumenten som har bevisläget de sista 12. Detta enligt de ärenden som kommit ARN tillhanda.
 
Toppen