• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

18" Däck

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Finns det någon som kör med nya Conti-däcket 255/55 18?
Vad har ni för fälg och hur tycker ni bilen går. Saker och tings värde är ju relativt, men vad tycker ni priset kontra resultatet är?
Var handlade ni paketet?
Är i färd med att investera detta paket.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Jag kommer att skaffa dom till våren är själv i däckbranschen. Däcken är väldigt nya och har rullat på prov en tid och ska var stadiga och inte så stötiga som man kan tro om lågprofil. CP märkta och bara 4kg istället för 5kg som det ska vara i dom gamla campingdäcken. Visst är det tufft med 18” men jag skaffar dom för mitt MB chassi ska bli stadigare och för komforten.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: 18" Däck

Jag kommer att skaffa dom till våren är själv i däckbranschen. Däcken är väldigt nya och har rullat på prov en tid och ska var stadiga och inte så stötiga som man kan tro om lågprofil. CP märkta och bara 4kg istället för 5kg som det ska vara i dom gamla campingdäcken. Visst är det tufft med 18” men jag skaffar dom för mitt MB chassi ska bli stadigare och för komforten.

Hallå Livsnjutaren.
Håller fullt med dig att det ser verkligen tufft ut med 18"are och eftersom du är i däckbranschen kanske du kan ge en norrlänning förklaring om att 55 profil
kan ge bättre komfort än dom 70 profil flertalet här åker på. Sidostabil förstår jag dom blir men att hantera våra norrlänska vägarna med dess ojämnheter kan jag inte förstå att komforten skulle bli bättre. Häggen i ett grått Umeå
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Jag är också väldigt skeptisk till lågprofildäck men 55profil är inte extremt och att det är bara 4 kg så dom kan nog vara ’hyfsat’ mjuka i alla fall! Man får nog se på fördelen istället att bilen blir stadigare. Men dom blir ju känsligare för genomslag i djupa hål i vägen och då blir det dyrt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 18" Däck

Jag har provkört en Hymer Tramp med dessa däck och jag tänkte när vi hade kört klart (ca 8 mil) kosta vad det vill för dessa däck o fälgar ska jag bara ha.
Bilen gick mjukare, inte stötig, snabbare i rattrörelserna, stabilare i rondeller o kurvor. Kort sagt, bra på allt utom priset. Ett paket med godkända fälgar till 4,25 ton och däck kostar ca 20 - 23 000:-
Bilen vi provade var i likhet med vår Kabe 750T, med toan bak och låga långbäddar.
Ni som har bilar upp till 3,50 ton har ju många fler billigare alternativ.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 18" Däck

Har kört 1000 mil nu på 255/60-18. Funkar jätte bra, går mjukt o stabilt o dessutom lite snyggare. Dessutom visar hastighets mätaren samma hastighet som gps:en IOM att dessa har lite större rullomkrets än original. Lägre varv vid samma hastighet alltså. Kör på 3.5 kg i tryck och har breddat 2x25mm fram med spacers för utseende o bättre väghållning i svängar o rondeller mm.
 

Bilagor

  • 4069574B-FF32-45DB-997A-88C500C5EB55.jpeg
    4069574B-FF32-45DB-997A-88C500C5EB55.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 73
Senast ändrad:

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Vi har nu kört två somrar med 255/55-18 Conti och MAK fälgar från OCL Brorssons och är helnöjda med mycket bättre komfort än 225/75-16 och stabilt och spårsäkert uppträdande.
Kör med 3,75 bar fram och 4,25 bak
Det snygga utseendet är ju inte fel heller
 

Bilagor

  • 9ED21BDF-0F07-4489-85D7-FBA204997270.jpeg
    9ED21BDF-0F07-4489-85D7-FBA204997270.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 76

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Snyggt, som jag förstår är du nöjd med MAK-fälgarna.
Några tecken på klarlackssläpp eller liknande?
Vissa liknande 16" fälgar från Hymer har haft problem med klarlacken runt hålen för hjulbultarna.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Snyggt, som jag förstår är du nöjd med MAK-fälgarna.
Några tecken på klarlackssläpp eller liknande?
Vissa liknande 16" fälgar från Hymer har haft problem med klarlacken runt hålen för hjulbultarna.

MAK tillverkar Hymerfälgarna det ska vara bra grejer! Det finns speciella fälgar för vinterbruk om man kör i salt.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Snyggt, som jag förstår är du nöjd med MAK-fälgarna.
Några tecken på klarlackssläpp eller liknande?
Vissa liknande 16" fälgar från Hymer har haft problem med klarlacken runt hålen för hjulbultarna.

Fälgarna är som nya fortfarande Men jag sköter ju dom med rengöring i princip efter varje körning liksom resten av husbilen
Om ni ser någon som ligger och putsar på någon ställplats eller camping så är det antagligen jag
Då mår jag bra
/Bengt
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 18" Däck

Väldigt snygg din bil oxå Topaz, men kan inte spacersen medföra problem för hjullagren?

Är inget jag ligger vaken o grubblar på, lite större belastning blir det så klart. Det finns ju som original tillval på Niesmann till Ducato så det är nog ingen större fara. Bilen kränger betydligt mindre i rondeller o påfarter vilket då gör att det blir mindre vikt på hjulet så det kanske går på ett ut.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Man kan köpa däck och fälg för 16000kr från ett företag som heter Däckleader,
någon som handlat där,synpunkter? registrerat i Andorra.
Hur är bullernivån? jag antar att det är 18x7.5 tums fälg, får fram max bredd på däck 225 på denna fälg, men ni kör 255.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 18" Däck

Man kan köpa däck och fälg för 16000kr från ett företag som heter Däckleader,
någon som handlat där,synpunkter? registrerat i Andorra.
Hur är bullernivån? jag antar att det är 18x7.5 tums fälg, får fram max bredd på däck 225 på denna fälg, men ni kör 255.

Har också kommit fram till samma!!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 18" Däck

Har jag rätt när jag säger att det bör vara 8" eller ännu bättre 8,5" fälgar till 255 breda däck? För just dessa är svåra att hitta till husbilar över 3,5 ton.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: 18" Däck

Är 7,5 tum o det går tyst, inget däckljud alls samt mjukare än CP däcken. Jag anser inte att man behöver ha camping däck såvida du inte står still 6 mån på samma ställe. Har dessutom hydrauliska stödben så däcken belastas inte alls när bilen står still.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: 18" Däck

Är 7,5 tum o det går tyst, inget däckljud alls samt mjukare än CP däcken. Jag anser inte att man behöver ha camping däck såvida du inte står still 6 mån på samma ställe. Har dessutom hydrauliska stödben så däcken belastas inte alls när bilen står still.

Nu väljer man ju inte CP däcken för att stå still, dom är ju anpassade för dom extra belastningar som en högbyggd husbil har marginalerna blir större. Det nya CP däcket ska inte vara så hårt tack vare mindre lufttryck. Det ska bli intressant att prova!
 
Toppen