• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tar gärna en (helst dubbel) espresso när jag är ute, kör espresso här hemma och funderar starkt på att börja dricka espresso även i husbilen. Det enda portabla jag hittade var just "handpresso" som liknar en cykelpump. Det som imponerar mest är 16 bar's tryck, hur man nu lyckas trycka ihop så mycket med en minipump?

Någon som använder och är nöjd med sin handpresso?

handpresso.jpeg
Bild: hämtad från nätet
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jag har en som jag använde hos kund som hade extremt äckligt automatkaffe. Jag är kaffeberoende så måste ha ett antal koppar per arbetsdag. Så jag gjorde espresso istället med min handpresso. Körde den dagligen i drygt 2 år. Fungerar absolut. Jag använde den med löskaffe.

Kan bara komma på positiva saker med den.

Lycka till, Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jodå, lite av pryltokig har jag just en sådan Handpresso. Vi har den i husbilen, men har även med den när vi är ute på utflykt i skogen, på sjön eller på isen. För att pumpa upp trycket kan man behöva använda lite teknik. Jag brukar hålla den nära framför bröstet och trycka ihop den med armbågarna åt sidorna för att använda stora muskelgrupper, bröstmusklerna (jämfört med armmusklerna). Min sambo använder den inte så mycket då den ger så liten mängd kaffe, men för mig räcker den och jag är väldigt nöjd. Dock tycker jag det är lite svårt att få tag i podar, det vill säga kapslarna med kaffe. Oftast beställer jag dem från nätföretaget Kaffekapseln.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jag vill gärna ha en dubbel espresso och då tycker jag att det blir för mycket pumpande och pyssel. Slängde min faktiskt när den legat några år i ryggsäcken.
 

eriksjos

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
19821
Medlemskap
2022
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Använde en Handpresso när vi var ute och paddlade för några år sedan när de var helt nya. Gott kaffe men lite bökigt tyckte jag som är lat av mig. Då fanns inte versionen med löskaffe så jag störde mig också lite på de där kaffepoddarna som blev över.

Nu kör vi kaffet i en Mokkabryggare, tycker det blir kanongott både hemma och i plåttältet. Den hänger ibland med i kajaken men oftast blir det snabbkaffe där :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Menar du som i nedanstående bild? Det är bara jag som dricker espresso så en liten (2 koppar) skulle räcka för mig, men... den är smalare än gasollågan på spisen. Jag får inte ihop tillagningsbilden.

En sådan?
302.jpg

Jag har en sådan idag men är inte 100% nöjd:
644.jpg
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Vi hade funderingar på att köpa en Handpresso, men tyckte priset var alldeles för högt. Dessutom får man bara en kopp i taget och måste värma vatten separat. Vi gillar inte heller podkaffe utan vill ha kvalitetskaffe, vilket man iofs kan ha med Handpresso också. Vi köpte i stället en riktig espressobryggare som vi använder på gasolspisen och har numera tillgång till riktigt ädel espresso när vi vill. :)

Denna har vi (finns i olika storlekar):
https://zerazza.com/produkter/biale...MIx93G0sHm1gIVyOAYCh196guSEAYYAiABEgLNT_D_BwE
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Låter intressant Evanders! Får den plats på gasollågan, då kan det vara något för mig. 4 koppar är också OK ifall någon HBK-are skulle dyka upp i närheten : )

Hittade en 12V espressomaskin men det var ett monster på över 7 kg. Nej, lite nättare fått det väl bli...
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Den får plats, den eldar inte upp handtaget. Tror vi har en 4 koppars.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

eriksjos

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
19821
Medlemskap
2022
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

japps, en sån metallgrej :) Vi har en 6-koppars från Ikea, det är lagom för oss två och passar bra på vår gaslåga, vår häll hemma och på våra små friluftskök som går på gas eller bensin. En av oss vill ha mer mjölk än kaffe och jag är glad för svart. Två rundor på morgon så klarar vi oss :)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jag har vant mej av med ständigt kaffedrickande, numera köper jag bara när jag ser en riktig espressomaskin och en barista. Lagar aldrig kaffe hemma!
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jag hade en bryggare från Nespresso hemma och numera har jag den i Husbilen. Den är en 220V maskin så det är inte alltid jag lagar kaffet på den , men när jag gör det och det är mest varje dag så får jag suveränt kaffe i form av espresso i stor eller liten kopp och i flertalet smaker.
Dock så är kapslarna ganska dyra och man får för det mesta köpa via Internet, men det går ju bra!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Vi har använt Handpresso i några år i husbilen och är nöjd med den. Den ger ungefär samma kaffe som Nespresson hemma. Om man vill ha espresso ofta och dubbel varje gång (vi nöjer oss med en enkel och inte varenda dag) kan jag tänka mig att man tröttnar på pumpandet. En fördel är förstås att man inte behöver ha tillgång till spisen, den funkar riktigt skapligt med termosvatten på utflykten också. Jag har köpt poddarna på Naturkompaniet men upptäckte att den lokala Coop också tycks ha rätt sort i hyllan. Jag skall prova det nästa gång.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Tack för många fina tips, beslutet är nu fattat! Jag får nöja mig med min presso ett tag till eftersom jag har svårt att bestämma mig. Vad man än tittar på så är det något som inte stämmer riktigt och då är det ingen idé att satsa på det.

Här kommer några (som jag ser det) nackdelar med vissa prylar:
- kan vara jobbigt att behöva pumpa trycket för "ofta"
- kan vara svårt och omständigt att rengöra vissa
- det tar tid för 12V kompressor att pumpa upp 16 bar
- mocca kaffe är mycket "nära" en espresso, men fortfarande ingen espresso
- den jag gillade mest (en Flair) var dyr, klumpig och tung
- vissa kräver (förutom gott om utrymme) även 230V inverter med många Watt
- vill gärna använda mitt eget nymalda kaffe och inga pods/kapslar/påsar

Jag tror säkert att något kommer att dyka upp med tiden men fram tills dess får det bli som med "Livsnjutaren", äkta vara hos en äkta barista någonstans i Europa...
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Jag har en Nespresso maskin i husbilen, har haft den minsta maskinen i många år, hemma har jag den dyraste varianten vi har haft 4 maskiner under de senaste 15 åren. Jag dricker inte vanligt kaffe. Har vi inte el så får jag vänta dricka till vi får el.

Någon här tipsade om Kaffakapslen och där har jag nu handlat på nätet, det var inte alls dyrt. Kapslarna på Nespresso är ganska dyra men Lidl har ett litet sortiment också. Hur kvaliten är på de olika är ibland svårt att avgöra.

Men plånboken har viss inverkan på köpet ibland.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Tyvärr är det så att man inte kan lita på en barista. Alla kan inte konsten att brygga en espresso. En mokkabryggare är inte samma sak som en espressomaskin, men många gånger det närmaste man kan komma. Ibland är det dessutom långt till närmaste kaffehak om man inte är en storstadskramare. :)
 
Toppen