Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med t ex tvätt, vaxning, klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar också här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
fuktmätning
Gammal
HBK Intresserad

Hemvist: Laholm
fuktmätning - 2017-10-09, 13:37

Jag undrar om det går att fuktmäta en husbil med plywood botten om man har kört i regn dagen innan? Likaså om det görs under en fuktig höst, en torr och kanske dåligt skyddad plywood borde dra åt sig fukt från luften, eller?
Om en husbilshandlare har en husbil som stått inomhus i ett halvår, den fukttestas och klarar ett fukttest utan anmärkning, då är ju testet ganska värdelöst när man sedan utsätter den för regn och vattensprut?

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: fuktmätning
Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Tommy & Elisabeths avatar

Hemvist: Malung
Ålder: 64
Sv: fuktmätning - 2017-10-09, 13:59

På vilket sätt skulle fuktmätningen vara värdelös? Om du mäter och det visar godkända värden är det ju bra. Jag förstår inte ditt påstående.
Om du har en "fuktskadad" husbil. Så torkar inte den ner så värdena är bra bara för att husbilen står i uppvärmt utrymme i sex månader. Resultatet blir troligtvis ännu värre med mögelpåväxt som följd om inte detta skett tidigare.

Tommy

Re: fuktmätning
Gammal
HBK Intresserad

Re: fuktmätning - 2017-10-09, 14:28

Tommy & Elisabeth, Jag tänkte att en husbil kunde torka upp under 6-7 månader och att det kommer ny fukt när den kommer ut i regn igen. Det kanske var feltänkt men det borde väl också ha betydelse var fukten sitter någonstans. Det känns ju som att undergolv av plywood torkar snabbare än vatten i en tillsluten vägg.

Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Sv: fuktmätning - 2017-10-09, 15:19

Ja, tänket är kanske rätt.
Men den dag du mäter plywooden på undersidan får du indikering FK (fuktkvot) som gäller just då. Har du kört i regn eller bilen har stått i en fuktig miljö påverkas naturligtvis resultatet av FK eller den stått varmt inne i sex månader.
Men dessa resultat är NÄSTAN ointressanta då det är värdena på insidan och i konstruktionen som visar om bilen är fuktskadad eller inte.
Därför är det bra att ha en kunnig med vid besiktning av intressant objekt innan man slår till.

Tommy

Gammal
HBK Medlem

visoms avatar

Hemvist: Ängelholm
Smile Sv: fuktmätning - 2017-10-09, 21:00

Var och fukttestade idag, min husbil står ute i regn och rusk. resultatet: torr som fnösker. Känns skönt med tanke på resa

Följande Tackar visom för detta inlägg:
Tommy & Elisabeth (2017-10-10)
Re: fuktmätning
Gammal
HBK Intresserad

Re: fuktmätning - 2017-10-10, 08:35

Frågan ställdes för att en del husbilshandlare mäter tydligen under bilen också.
En inbytes bil kommer till handlaren i regn och får prisavdrag för fukt i bottenplattan. Handlarens egen bil mäts upptorkad inne i verkstaden, nästan lurendrejeri tycker jag.

Följande 3 användare säger Tack till boanke för detta inlägg:
Bestliner (2017-10-10), PeterK (2017-10-11), Tommy & Elisabeth (2017-10-10)
Sv: Re: fuktmätning
Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Sv: Re: fuktmätning - 2017-10-10, 10:47

Citat:
Ursprungligen postat av boanke Visa inlägg
Frågan ställdes för att en del husbilshandlare mäter tydligen under bilen också.
En inbytes bil kommer till handlaren i regn och får prisavdrag för fukt i bottenplattan. Handlarens egen bil mäts upptorkad inne i verkstaden, nästan lurendrejeri tycker jag.
Detta håller jag med om att det är fel. Ni som råkar ut för detta ska ställa handlaren frågan, vilket referensvärde han mäter mot?
Det finns inte något som visar att en plywood som på undersidan visar höga värden skulle vara detsamma som att golvet är fuktskadat.
Man måste sätta resultatet av mätningen i relation till omständigheterna.
Mäter du mtr i en konstruktion som har 25% FK är det problem men samma resultat på utsidan av plywooden är inte farlig.
Bifogar en länk för den som vill fördjupa kunskaperna i den "fysikaliska världen".
https://www.svenskttra.se/om-tra/att.../tra-och-fukt/

Tommy

Följande Tackar Tommy & Elisabeth för detta inlägg:
boanke (2017-10-10)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
FUKTMÄTNING Honda59 Sköt om Husbilen 7 2014-02-12 08:12
Fuktmätning peter nilsson Sköt om Husbilen 8 2009-09-29 22:58

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS