• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fuktmätning

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag undrar om det går att fuktmäta en husbil med plywood botten om man har kört i regn dagen innan? Likaså om det görs under en fuktig höst, en torr och kanske dåligt skyddad plywood borde dra åt sig fukt från luften, eller?
Om en husbilshandlare har en husbil som stått inomhus i ett halvår, den fukttestas och klarar ett fukttest utan anmärkning, då är ju testet ganska värdelöst när man sedan utsätter den för regn och vattensprut?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: fuktmätning

På vilket sätt skulle fuktmätningen vara värdelös? Om du mäter och det visar godkända värden är det ju bra. Jag förstår inte ditt påstående.
Om du har en "fuktskadad" husbil. Så torkar inte den ner så värdena är bra bara för att husbilen står i uppvärmt utrymme i sex månader. Resultatet blir troligtvis ännu värre med mögelpåväxt som följd om inte detta skett tidigare.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tommy & Elisabeth, Jag tänkte att en husbil kunde torka upp under 6-7 månader och att det kommer ny fukt när den kommer ut i regn igen. Det kanske var feltänkt men det borde väl också ha betydelse var fukten sitter någonstans. Det känns ju som att undergolv av plywood torkar snabbare än vatten i en tillsluten vägg.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: fuktmätning

Ja, tänket är kanske rätt.
Men den dag du mäter plywooden på undersidan får du indikering FK (fuktkvot) som gäller just då. Har du kört i regn eller bilen har stått i en fuktig miljö påverkas naturligtvis resultatet av FK eller den stått varmt inne i sex månader.
Men dessa resultat är NÄSTAN ointressanta då det är värdena på insidan och i konstruktionen som visar om bilen är fuktskadad eller inte.
Därför är det bra att ha en kunnig med vid besiktning av intressant objekt innan man slår till.
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: fuktmätning

Var och fukttestade idag, min husbil står ute i regn och rusk. resultatet: torr som fnösker. Känns skönt med tanke på resa
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Frågan ställdes för att en del husbilshandlare mäter tydligen under bilen också.
En inbytes bil kommer till handlaren i regn och får prisavdrag för fukt i bottenplattan. Handlarens egen bil mäts upptorkad inne i verkstaden, nästan lurendrejeri tycker jag.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Re: fuktmätning

Frågan ställdes för att en del husbilshandlare mäter tydligen under bilen också.
En inbytes bil kommer till handlaren i regn och får prisavdrag för fukt i bottenplattan. Handlarens egen bil mäts upptorkad inne i verkstaden, nästan lurendrejeri tycker jag.

Detta håller jag med om att det är fel. Ni som råkar ut för detta ska ställa handlaren frågan, vilket referensvärde han mäter mot?
Det finns inte något som visar att en plywood som på undersidan visar höga värden skulle vara detsamma som att golvet är fuktskadat.
Man måste sätta resultatet av mätningen i relation till omständigheterna.
Mäter du mtr i en konstruktion som har 25% FK är det problem men samma resultat på utsidan av plywooden är inte farlig.
Bifogar en länk för den som vill fördjupa kunskaperna i den "fysikaliska världen".
https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/tra-och-fukt/
 
Toppen