• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja med eller utan fälg???

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Och var passar detta inlägg bäst in (minst sagt osäker på i vilket forum denna fråga bör postas så jag chansar).

När vi importerade husbilen i februari från Tyskland köpte vi till vinterhjul då väglaget i Tyskland vid tillfället krävde det. Som vanligt kör ju Tyskarna inte med dubbade vinterdäck så nu står vi här med en uppsättning (4st) vinterhjul som vi måste/vill byta då vi själva bara kör i Sverige vintertid, till en uppsättning dubbade.

Frågan jag funderar på är om vi skall köpa lösa däck (dubbade så klart) och kränga på nuvarande fälgar och därefter sälja de dubbfria däcken utan fälg eller sälja dem som kompletta hjul och därmed tvingas köpa nya fälgar till de dubbade vinterdäcken.

Jag har tidigare vid flera tillfällen köpt lösa däck från ex däckonline och låtit kränga på (så till vida det inte är mc-däck för då kränger jag själv). Men jag har aldrig behövt sälja däck tidigare därav frågeställningen.

Hur hade ni gjort och varför?

Mvh!
// Niklas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Behåll fälgarna.
Då slipper du realisera värdetappet på fälgarna när du skall köpa nya istället.

Om du då säljer däcken löst, har du fler tänkbara kunder. Någon som inte har samma fälgdimension kan då ha nytta av däcken.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Varför dubbat överhuvudtaget, det förstör bara våra vägar. Själv har jag aldrig kört dubbat, det gäller bara att anpassa körningen efter underlaget...

Enkom för att det är säkrare rakt av, oavsett underlag. Enda underlaget där odubbat fungerar bra och ibland bättre än dubbat är snömodd.

Jag/vi prioriterar säkerhet och har insikten att vi är alla människor som ibland gör misstag. Och när så sker är dubbdäck en fördel. Men valet är fritt, som tur är.
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Sedan 1994 har jag använt dubbfria vinterdäck på mina bilar - inga som helst problem om man anpassar sin framfart efter rådande förhållande !!
Skadefri de senaste 30 åren !
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Varför inte annonsera ut dem "med eller utan fälg" och ange de två priserna du vill ha. Ange alla fälgmått, även bultcirkel och offset så blir det tydligt.
Den som inte haft vinterdäck förut köper nog gärna med fälg för att slippa beställa fälgar och montering från andra håll medan den som har dåliga vinterdäck och behöver nya ju redan har egna fälgar och köper endast däcken av dig. Därefter vet du ju vad du själv skall beställa.

/CG
 

HobbyOla

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gävle
HBK-Nr
24747
Medlemskap
2026
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Antar att det är lättare att sälja med fälg. Skulle jag köpa begagnade hjul så skulle det vara med fälg.
Huruvida det är bättre eller sämre med dubb så säger jag som LasseG:spinny:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Ytterligare fråga, till er som föreslår att vi skall sälja dem med fälg. Vart vänder ni er för att köpa kompletta hjul till vettiga priser?

Däckhandlare brukar ju sälja både och så jag antar att de förmodligen kan fixa fram. Men fälgarna måste ju klara belastningsindex så det blir ju lite färre däckhandlare att välja mellan.

Eller vänder ni er någon annan stans?

Ang. dubbfritt/dubbat finns INGEN som kan övertyga mig/oss att frångå dubbat. Här finns allt för mycket erfarenhet och insikt till vårt val. Varav jag nedan bara nämner några:

1.) Svartis!!! Försök bromsa på det med dubbfritt skall du/ni få se hur bra det funkar!

2.) Polisens tester visar att dubbat är avsevärt mycket bättre än dubbfritt. Därav kör de ENDAST med dubbat. Jag har flera vänner som jobbar inom denna yrkeskår, samtliga med +30 års erfarenhet i yrket och en av dem med +25 år som fordonsutbildare (inom kåren). För övrigt kan nämnas att de på sina tyngre bilar (typ alla) kör med ca. 3 bars tryck på vinterdäcken.

3.) Min egna erfarenhet i trafiken (snittar ca. 3500-4000mil/år varav ca. 1000mil är vinterväglag, senaste 20 åren) såväl i södra Sverige (med mycket is & barmark blandat) samt i gröna kläder i norr (där funkar dubbfritt bra så länge du kör i inlandet).

4.) Min hustru är född och uppvuxen i Norrland och har kört mycket bil vintertid såväl där som i Södra delarna av landet och skulle aldrig välja dubbfritt.

Sammanfattningsvis: Ni som tycker vi skall skaffa dubbfria däck kan (denna gången) hålla inne med den kommentaren. Vi har redan bestämt oss.

Om ni däremot har annan info. rörande frågorna i tråden är ni mer än välkomna att skriva. Vi tar tacksamt emot era synpunkter och tips.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Tid är också pengar så smidigast och förmodligen även billigast blir det att endast beställa nya dubbdäck av t.ex. Däckonline och sedan lämna in däcken och dina "gamla" kompletta hjul till deras närmsta partner och bara be dem att kränga om.
Sen säljer du dom lösa däcken separat.

Då slipper du trassla med att köpa nya fälgar som du ändå inte får full ersättning för om du skulle sälja dina gamla däck kompletta på fälg.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Hej,
Jag skulle sälja med fälg, för då slipper du kostnaden för att kränga av och på och det är ju inte gratis med balansering heller.
Sen är det ju upp till var och vad man vill ha på "fötterna", än så länge.

Svenska gummihuset är ett ställe att handla på.
Jag vet att en av dom kör själv husbil.Han borde ju veta vad du ska ha.

Sen är det ju viktigt med rätt L-tal, C eller CP och vilken gummiblandning man ska ha samt dubb.

Det finns ju däck för "nordiskt klimat" och "europeisk klimat".
Väldig skillnad där. Man vill ju inte glida omkring på några "puckar".

Ring dom, jag har bara bra erfarenheter av inköp därifrån.

// Klasse
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Märkligt.
I typ VARJE tråd där nån frågar hur man lämpligast gör något så är det alltid ett antal människor som talar om för trådstartaren att inte göra det.

VARFÖR??

Det är väl aldrig fel att få någon att tänka om eller du kör bara på som du alltid gjort?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Hej,
Jag skulle sälja med fälg, för då slipper du kostnaden för att kränga av och på och det är ju inte gratis med balansering heller...

// Klasse

Jo men dom nya däcken skall ju ändå krängas på och balanseras på dom nya fälgarna så då slipper man ju ändå inte den kostnaden.... Plus att du måste trassla med att köpa nya fälgar vilket troligen kostar både rejält med pengar och även begränsar urvalet av däckförsäljare vilket kan ge ett högre pris. Pengar du garanterat inte får tillbaka.
Med rätt gummiverkstad kostar det marginellt extra, om något alls, för att de kränger av de "gamla" däcken från fälgarna i direkt samband med monteringen av de nya.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Förr kunde man dubba däcken, går inte det mera? Isåfall ett alternativ
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Förr kunde man dubba däcken, går inte det mera? Isåfall ett alternativ

Tyvärr går det inte idag.Däcken som är tillverkade att vara dubbfria har mjukare gummiblandning i klackarna så dubben sitter inte kvar lossnar som mjölktänder efter några få mil.

Mvh.s670sl
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja med eller utan fälg???

Det är väl aldrig fel att få någon att tänka om eller du kör bara på som du alltid gjort?

Märklig syn på saken.

Det handlar nu inte bara om dubbdäck, utan det mesta.
Undrar nån vilken krydda som är godast på potatis så får man ett antal inlägg som talar om att potatis är dåligt och att man ska äta ris istället.

Har man inget svar på trådstartarens fråga så behöver man kanske inte vara bror duktig och tala om för alla hur dom ska göra eller?

Jag hajar inte grejen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja med eller utan fälg???

On topic skulle jag inte ens fundera på att inte ha dubbdäck på vintern där jag bor. Och jag tror knappast det är värt besväret att sälja däck och fälgar separat. Man får typ ingenting för plåtfälgar och alufälgar är hyfsat billiga.
 
Toppen