• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Funderar på att köpa en ”plåtis” och då en Globe-traveller Active Z. Är det någon som har erfarenhet av denna husbil? Är även lite osäker på motoralternativet, jag vill vara säker i mina omkörningar och alltså ha en del kraft till detta, jag vill även kunna sätta på fartkontrollen på 120 km/h och hålla den farten upp och ner.
Räcker 180 hkp till detta ?
Tack för hjälp med mina frågor
Peter
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil

Jag har haft en Globecar med 3 L 177 hkr automat. Den var väldigt pigg och trevlig att köra men oftast håller jag mig på max 110 km/h. I de värsta backarna sackar även denna motor på farthållaren men inte ofta.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil

Tack för svaret, globetraveller är ju lite annorlunda med det förändrade bakpartiet, men det verkar som om ingen (i alla fall hittills) känner till denna.
Tack för svaret avseende motor, det låter som om 150 och 130 är alldeles för svaga, det är bra att veta.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil

Nja, i vår Pössl 2win (3450 kg) sitter det en 110 hK motor och det räcker bra enligt min åsikt. Visst, i Kasselbackarna sackar den, men jag skäms inte för att använda växellådan till det den är avsedd för! Även svenska 80-vägar kräver en del irriterade växlingar, för motorn behöver komma över 2000 varv/min för att ge tillräckligt vridmoment om det bär uppför.
//Göte J
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil

Tjena,

min upplevelse är att 130 räcker gott men det är roligare med 180:cool:

Ha det // Per
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil

Globe-Traveller finns ju med både Fiat och Peugeot chassi. Fiat 2.3l och Peugeot med en 2.0l HDI motor.

På Elmia mässan så talade jag med Derek, vd på Solhem Husbilar som säljer Globe Traveller. Han ingav ett seriöst intryck och svarade ärligt på mina frågor.

Vad man ska ha för motorstyrka i förhållande till körsätt är ju väldigt subjektivt, jag tror nästan att man måste provköra för att bilda sig en uppfattning.

Jag har 157hkr på en 5 tons bil och tycker att det räcker gott och väl.

Peugeot chassit verkade intressant, hade en enklare avgasrening för att uppnå Euro 6 jämfört med Fiat men var något bullrigare enligt Dereks uppfattning.

Peugeot körde med Adblue som jag tror är det vanligaste systemet idag för att uppnå Euro 6 klassningen.

Kenneth
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil

Tack Master för svaret
Vilket intryck fick du av plåtisen globe-traveller, eller fanns den inte på mässan ?
Peter
 
Toppen