• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckexplosion på Fransk betalväg

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Jag tror att man måste beakta två saker när man bestämmer däckstrycket, dels belastningen och om däcken är drivande.
Många verkar heller inte veta vilken tyngd som vilar på axlarna, man har ju en personbil med motorn fram så där är ju framänden nästan alltid tyngre.
Många husbilar har ju ett stort överhäng bak vilket gör att en stor del och ofta den största vikten hamnar bak.
Alltså ska man ha högre tryck bak och då går bilen stadigare.
Ett för högt tryck fram kan försämra greppet men man får se till att inte däcken går varmt pga av lågt tryck, själv brukar jag gå ett varv runt bilen och känna på däcken och märker jag att det är varmare någonstans så är trycket det första att kolla.
Jag stryker också med handflatan över däcket och känner om det känns vassare åt något håll.
Jag råkade ju själv ut för fel toe in som gjorde att framdäcken slets snett.
Nu har jag läst mej till att framhjulsdrivna bilar ska ha hjulen pekande litet utåt så när motorn drar kommer de att stå rakt, både små glapp i hjulupphängning och styrleder och däckens mjukhet strävar efter att vrida hjulen inåt, när man sen motorbromsar i nedförsbackar upphör denna verkan och kan göra att däcken pekar utåt vilket gör att man kan känna en viss instabilitet.
Överhuvudtaget så ger motorns dragkraft en negativ påverkan på stabiliteten när framhjulen ska både driva svänga och bromsa och ibland under nedfjädring, medan förmodligen i många fall bakaxeln har högre belastning.
Att man har framhjulsdrift på en lastbil beror säkert på helt andra orsaker man slipper kardanaxel sparar vikt och kostnad osv.
Vid bakhjulsdrift lär man få mindre slitage ett tryggare uppträdande på vägen och betydligt mindre påverkan från drivningen.
Hjulen ska peka en aning inåt för att rullmotstånd osv gör att det under färd blir rakt fram dvs praktiskt taget noll.
Om framdäckens yttersidor slits mycket beror det troligen på att däcken pekar mot varandra. vilket inte borde vara normalt.
Det kan även bero på att hjulen inte vilar vinkelrätt mot vägen så att ytterdelen av däcket vilar mer på vägen än inner delen negativ Camber.
Den brukar inte gå att ändra utan är fabriksinställd och påverkar riktningstabiliteten så att man kan göra bilen konstgjort understyrd den vill alltså sträva rakt fram i en kurva vilket anses som säkrare om det inte finns en alert och påpasslig förare med vana att häva sladdar.
Priset för detta är snedslitage fram. Har svårt att tro att en husbil har sådana vinklar inbyggda och att det skulle vara normalt slitage enligt instruktionsboken verkar mera som en felinställd toein.
Detta har jag läst mej till har haft minst 50 bilar men bara en husbil....
De uppgifter om däckstryck misstänker jag ibland kommer från chassileverantören som säljer ett tomt chassi. Jag skulle gå på de siffror som gäller för samma chassi som lastbil eller skåpbil med full last i de fall det är tveksamt, det mesta finns på google.
En del däcktryck i inläggen här är uppenbarligen felaktiga!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Slits däcken på utsidan har bilen för stor Positiv Cambervinkel.
Det är Castervinkeln som påverkar bilens riktningsstabilitet.

Vad nu detta har att göra med däckexplosion.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Alla vinklar påverkar riktningsstabiliteten konstgjord understyrning skapas genom negativ camber fram och positiv bak, men när det släpper är det tyngdpunkten som avgör, sök på hillman imp som var extrem.
Det är bara personbilar som har-hade det så på lastbilar ska alla vinklar stå mot noll under drift.
Man får bra och snabb hjälp på betalvägar i frankrike speciellt om man har en bra försäkring, inte så långt mellan telefonerna och det cirkulerar minibussar med lampor på taket som parkerar bakom och varnar trafiken.
Så även om man inte kan köra till en telefon så dyker det snart upp hjälp.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Med negativ menar jag att den delen av hjulet som har anliggning mot vägen har ett mindre avstånd från varandra än överdelen.
Dvs framhjulen får mindre fäste i vägbanan vid kurvor.
Normalt så justeras inte detta på en husbil så frågan om slitage på framdäckens yttersida måste bero på för mycket toein.
Det är helt möjligt att få framdäcken nedslitna efter 500mil men är det så mycket fel brukar man få sitta och lurpassa på att bilen vandrar.
Man känner det tydligt när man drar handen över däcket, det känns slätt utifrån och in men tvärtom känns det vasst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däckexplosion på Fransk betalväg

Vedertaget begrepp för negativ camber är när nedre delen av hjulen är längre ut än den övre, hjulen lutar inåt.
 
Toppen