• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Hej
Jag har problem med att det läcker in vatten mellan antennmasten och takgenomföringen. Finns det någon packning man kan köpa eller måste man byta ut takgenomföringen. Vill helst inte det eftersom det inte är där det läcker.
Capture.PNG
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Kan du dra ur hela masten kan du skaffa en dubbeltätande packbox i rätt dim.och göra fast.
Olle.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Har också problem att det läcker in om inte antennen är riktigt nere när vi kör.
Står vi still läcker det inte. Kolla om du har en sliten packbox eller kanske ingen alls.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

En lite tjockare O-ring runt maströret ovanför taket borde hålla tätt om du drar ner masten ordentligt.
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Hej Vet du vilken packbox den kan vara, hur får jag tag i en sån?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Kände också att det var fuktigt i taket efter mycket körning i regn, har man tak i plywood kan det bli hur dyrt som helst att laga ett sånt läckage om det varit länge.
Har funderat på att ta bort antennen helt och sätta en täckbricka över, allt finns ju på nätet numera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Hej
Jag har problem med att det läcker in vatten mellan antennmasten och takgenomföringen.
Visa bilaga 129483
--------------------------------------------------------
Hejsan, det har funnits och finns många varianter av mastgenomförningar och inga är lika. Du får nog bara ett bra svar om någon har varit på och fixat en likadan som din :).
Men om man tittar på den så verkar ju genomföringen vara gjord av olika material på under och överdelen, så det är nog inte alls omöjligt att den går att dela på och sedan kanske det finns möjlighet att byta en O-ring eller packbox därinne.
Du får helt enkelt dra upp masten genom takgenomföringen och titta efter hur det ser ut.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Er ikke den glatte runde delen skrudd ned på festet? Da pleier det å være en gummipakning som tetter ekstra om en skrur til litt ekstra. Oftest er denne pakningen en O-ring, men det finnes og de som har flate pakninger. Forsøk 1 er å skru til for hånd om det går. En kan og forsøke å skru løs først for å sjekke tilstand og type på pakningen.
 

IngemarT

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4053
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Hade samma problem med min Kabe 810 -12, felet var att det var fel storlek på maströret kolla med Kabe
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

--------------------------------------------------------
Hejsan, det har funnits och finns många varianter av mastgenomförningar och inga är lika. Du får nog bara ett bra svar om någon har varit på och fixat en likadan som din :).
Men om man tittar på den så verkar ju genomföringen vara gjord av olika material på under och överdelen, så det är nog inte alls omöjligt att den går att dela på och sedan kanske det finns möjlighet att byta en O-ring eller packbox därinne.
Du får helt enkelt dra upp masten genom takgenomföringen och titta efter hur det ser ut.

M.v.h. JANKRO.[/QUOTE

Okej, jag får testa det //Pia
 

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Jag har haft det problemet.Jag drog en stripp om gummit så blev det tätt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Läcker in mellan tv-masten och takgenomföringen

Dessutom kan det ju rinna inne i röret, följer kabeln om den sitter felmonterad, alltså sträckt mot ingången i rörets topp. Låt koaxen bilda en böj ner så att vattnet kan rinna av utan att rinna in.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen