• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis på vintern, isolering och rostskydd

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur bra eller dåligt original rostskyddet är på de bilar som är utgångspunkt för plåtisar, men jag törs tro att det inte är marknadens bästa. Alltså vill man kanske göra en rostskyddsbehandling inklusive invändigt i dörrar och hålrum om bilen inte bara skall användas sommartid. Låter detta sig överhuvudtaget göras om plåtisbyggaren lagt värmeisolering i sådana slutna utrymmen där det annars är mest är luft? Har de möjligen gjort ett ordentligt rostskydd innan? Eller får en isolerad plåtis högre rostrisk än originalkarossen pga instängd fukt och blöt isolering?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtis på vintern, isolering och rostskydd

Det finns någon enstaka plåtis där fabriken rostskyddat vissa hålrum innan produktionen, jag känner bara till LaStrada. Annars gäller att inga av Fiats dörrar har isolering på insidan. Alltså går det utmärkt att göra en normal rostskyddsbehandling.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåtis på vintern, isolering och rostskydd

Vi har rostskyddet vår plåtis i efterhand vilket blev väldigt bra, det tyckte t.o.m. besiktningsgbbarna! Förr fick man t.ex. borra hål på sidan av dörren för att kunna spruta in "tektyl" i ihåligheten, numera används tunna slangar så ingen borrning behövs.

Vår bil hade någon sorts vax-belägning överallt och i alla ihåligheter, men vi bestämde ändå att rostskydda den trots att det stred mot tillverkarens 30-års rostskyddsgaranti. Anledningen var att vi fick reda på från andra som hade samma modell, att deras bakaxlar var rostiga efter bara 3-4 år (vintrar). Vi kör inte i snömodd eller saltvägar på vintern, men känner oss trygga att veta att bilen rostskyddades innan den hamnade på vägarna...
 
Toppen