• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TRÖG STYRNING

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej nu är bilen hemma Rattstången har en justering, där hade det ändrats sig så det var tryck på rattstången, det som behövdes göras var att släppa bulten.plus en justering vid styrväxeln.
IMG_1541.JPG
IMG_1543.JPG
nu var inte verkstadschefen där idag men kommer imorgon, så får vi se vad
vi kommer överens om
helt klart är det att dom har gjort en miss här, så vi får se hur dom skall hantera detta ?
nu var det skillnad att köra den.
Kent
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej

Frågan är om man flyttat på Styrväxeln/Servostyrningen??
I så fall undrar jag om inte framhjulsinställningen är ändrad.
Bra att få den kollad så slipper du komma när däcken är snedslitna.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej framvagnsinställning gjordes på den för att dom mena på att det kunde vara det som gjorde att det var trög ? men den var okej, jag var tvivlande så det är en av kostnaderna som dom får ge mig tillbaka.sen om dom vill göra om den nu så får dom, jag skall ta upp det med dom annars kommer jag begära nya däck om dom bler nerslitna jag kommer att ta upp vissa saker om Styrservo? styrväxel? för jag körde till Öland med bilen med deras samtycke så den har rullat 70mil med trög styrning.så det var deras beslut att det var okey att åka.
Kent
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Kanskje verkstedet hadde montert sammen styreakselen slik at styreknutene ikke kom i riktig posisjon i forhold til hverandre? (hvis det er mulig på din bil).
Da vil det knipe i styringen.
Det var kanskje derfor de gjorde en justering ved styreväxeln.
 

Bilagor

  • IMG_0651.JPG
    IMG_0651.JPG
    25,5 KB · Visningar: 4

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TRÖG STYRNING

Hej igen, eftersom jag bara varit på en Renault framvagn av den modellen endast en gång för några år sedan för bl.a. byte av en spindelbult så har jag inte fullt minne av händelsen tyvärr.
I brist på bra pressverktyg för att byta spindelbulten på plats så tog vi bort hela bärarmen för att pressa dit en ny spindelbult i en press och därmed fick vi även ta bort fjädern... Vilket väl är ungefär samma som att byta fjädern.
Det jag inte riktigt förstår är varför det har skruvats med delar till styrningen för att byta fjädrar. Om något bänner eller spänner :p: för att styrningen är inkopplad så brukar det nog vara vanligast att bara lossa styr P-änden ute vid hjulspindeln tillfälligt så har styrningen inget alls med operationen att göra mer men..........

M.v.h. JANKRO.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

dom hade inte skruvat med styrningen vid bytet men det hade nog bänds en helt del, styrväxeln sitter fast framför fjädrarna på framvagnen så rattstången hade lags sig fel?
Kent
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej Har pratat med verkstadschefen och dom tar på sig felet. all heder för det,
vi är människor och vi gör fel det som är bra är att man kan erkänna det.har skickat ett mejl med dom kostnader jag har haft på grund av detta, enligt verkstadschefen skall det gå den vägen.så nu väntar vi på besked från dom.så vi får se vad som händer framöver.
tack för att ni har engagerat i detta.
Mvh Kent
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: TRÖG STYRNING

Hej verkstaden gav mig ersättning för dom kostnader jag fick extra så det skötte dom bra., Bilen är nu uppvägt till 3900 kg så behöver man inte tänka på att man kör med överlast. jag har också monterat hjälpluftfjädring bak så vi får se hur det känns till vårennnnnnnnnnnnnnnn(långt dit)
Kent
 
Toppen