• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör man?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur får man bort lim/tätningsmedel typ Sikaflex utan att skada lacken? Finns det något som löser upp medlet utan att skada lacken?

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hur gör man?

När jag kladdat ner händerna totalt tog jag biltemas karburatorsprit och tvättade med och det löste sej bra, vet dock inte hur det är med torkad sika.
Brukar göra ren mina glasögon eftersom spriten inte löser upp behandlingarna på glasögonen så det var så jag kom på det man tager vad man haver.
 
F

F.d. 22252

Guest
Testade med sika som suttit några dagar ute i höstas och borde vara härdat torkade med biltemas karburatorsprit och det löste upp sej!
Den innehåller isopropylalkohol inte att förväxla med etanol som är något annat, finns att köpa i små flaskor på apoteket för rengöring det används bl.a. för att rengöra kameralinser så jag köper från biltema och har använt till glasögon i flera år. Antagligen är biltemas sämre kvalite för den luktar skumt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ren isopropylalkohol lukter ganske intens, og løser mye som T-rød ikke klarer. Brukte litervis på gamle magnetbåndstasjoner på data anlegg, tror gjerne den løser opp overflaten på de fleste fugemasser. Sika er hovedsaklig polyuretan eller polypropylen - avhenger av nummerserien.
 
Toppen