• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cigguttag olika dimensioner

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
I vår halvintegrerade Bürstner med Fiat Ducato längst fram finns två cigguttag på instrumentbrädan (som tyvärr är kopplade över tändningen). I sovavdelningen i aktern har jag, direkt ovanför förbrukningsbatterierna, monterat ett uttag från Biltema. Nästan alla ciggproppar som jag sätter i där fram glappar och vill inte alltid ge kontakt men passar bra därbak utom proppen från Biltema(!) som går att köra ner men är otroligt svår att få ur. Den till bilen medföljande Fix and Go-kompressorn går inte att ansluta där bak men passar perfekt där framme. Diametrarna för uttag och proppar ligger kring 20,4 mm för de smalare varianterna och kring drygt 21 för de grövre, tillräckligt stor skillnad för att det inte skall gå över huvud taget eller för att det skall glappa för mycket. De smalare inkluderar inköp i Tyskland. Någon som har någon lösning på problemet? Standardisering i all ära, allt är EU-märkt, men då borde det vara mindre toleranser
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Har inget förslag på lösning annat än att byta helt till någon annan typ av kontakt.
Ciggkontakter är ett jäkla skit som verkar vara konstruerat för att glappa eller åka ur med jämna mellanrum. Varenda tillverkare verkar ha en egen konstruktion där den ena är sämre än den andra.
Nej usch vad irriterad jag blir nu...
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Har inget förslag på lösning annat än att byta helt till någon annan typ av kontakt.
Ciggkontakter är ett jäkla skit som verkar vara konstruerat för att glappa eller åka ur med jämna mellanrum. Varenda tillverkare verkar ha en egen konstruktion där den ena är sämre än den andra.
Nej usch vad irriterad jag blir nu...

Skönt att höra att jag inte är ensam. Den enda lösning jag för tillfället ser är att ha dubbla och olika uttag på alla ställen vilket kräver en hel del arbete eller att acceptera att vissa går här och de andra går där
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Som ingenjör borde jag protestera våldsamt mot ditt förslag men förnuftet säger att det är väl så man bör göra. Skall försöka med små träkilar ungefär som stora tandpetare. Kan någon förklara varför en standard inte är kompatibel med sig själv?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Det var en husbilsförsäljare som lärde ut knepet. Varför det ser ut som det gör med olika dimensioner, var enligt honom, en av livets mer omöjliga frågor att få ett svar på. Men det funkar hur som helst med en vikt pappersbit.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Det ena uttaget är lite större och är avsett för kompressorn till "punka-satsen".
Det uttaget är säkrat med 10 Amp för att klara kompressorn strömförbrukning. "Pluggen" till kompressorn är för stor för andra cig-uttag för då skulle dess säkringar blåsa.
Någon har tänkt till.
:cool:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Det ena uttaget är lite större och är avsett för kompressorn till "punka-satsen".
Det uttaget är säkrat med 10 Amp för att klara kompressorn strömförbrukning. "Pluggen" till kompressorn är för stor för andra cig-uttag för då skulle dess säkringar blåsa.
Någon har tänkt till.
:cool:
Uttaget som jag tog bort hade en lock där står det 150w och är säkrat med 15A idag 10A och cigarettutaget är säkrat med 20A som jag har kvar ..båda hålen är/var 22mm. bilen är Fiat 3L 2010.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Hmm.. Förmodligen är det så.
Håller dock inte med om att någon tänkt till. Snarare tvärtom. Möjligen bra tänkt vid ritbordet men lite korkat i praktiken.
Inte så smart att sätta ett separat udda uttag mitt på instrumentbrädan som inte går att använda till annat utan specialplugg och som kanske eventuellt möjligtvis kommer att användas ett fåtal gånger under bilens hela livslängd...
Smartare hade nog varit att säkra upp det vanliga uttaget i fram till 10A eller sätta specialuttaget dolt.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Cigguttag olika dimensioner

Det ena uttaget är lite större och är avsett för kompressorn till "punka-satsen".
Det uttaget är säkrat med 10 Amp för att klara kompressorn strömförbrukning. "Pluggen" till kompressorn är för stor för andra cig-uttag för då skulle dess säkringar blåsa.
Någon har tänkt till.
:cool:

Det är möjligt att någon tänkt men inte tillräckligt. Båda uttagen fram är lika stora och instruktionsboken nämner ingenting om olika dimensioner eller säkringar eller hur man skall göra när det glappar.
 
Toppen