• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Itineo?

Status
Stängd för vidare inlägg.

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Itineo?

Ja, Vi hade en McLouis -12 tidigare.

På mässan skulle vi se på många bilar som hade ALLT vi ville ha. Det fick vi.
Det blev lågprisbilen ITINEO. Den fastnade vi för. Två stora garderober golv till tak. Flyttbara sängar fransk- queen och långbädd. Bara att flytta som man vill. Skåpen runt om tillräckligt djupa. McLouis kunde du inte få in en A4 pärm, (bilhandlingar), kläder utan att vika dom. ITINEO inga problem. Dessutom inte så mycket "Lull lull med Led och lampor. Därav priset också. Visst är det snyggt med detta, och dimrar och många uttag. Detta saknas tyvärr i ITINEO.

Sammanfattning: HELT NÖJD. Har installerat 2 extra 230V uttag. Utvändig dusch och gasoluttag.
Gammal artikel från 2014 Itineo MJB 800 | Husbil & Husvagn
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Itineo?

Hej
Vi har en Itineo MB 740 som vi är väldigt nöjda med. Den har maxi-chassi 4400kg , 3,0l motor + div utr. Fungerar utmärkt + byggs inom Rapido-koncernen.

Med vänlig hälsning
Stellplatz:)
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Itineo?

Ok.
Köpte just en DB 740 och hoppas den blir lika bra som den såg ut hos säljaren.
Verkar rymlig men har aldrig kört helintegrerad. Det är min stora skräck
just nu. man verkar sitta långt från "verkligheten". :twitcy:
Inga problem sade säljaren som varit ute med sin en dag i sommar!!
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Itineo?

Lycka till. Du blir säkert nöjd.
Jag kände samma de första milen men jag gillar helintegrerad nu.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Itineo?

Ok.
Köpte just en DB 740 och hoppas den blir lika bra som den såg ut hos säljaren.
Verkar rymlig men har aldrig kört helintegrerad. Det är min stora skräck
just nu. man verkar sitta långt från "verkligheten". :twitcy:
Inga problem sade säljaren som varit ute med sin en dag i sommar!!

Hej igen
Klokt val - mycket husbil för pengarna och bra kvalite.
Den är rymlig och bekväm och när du kört några mil så uppskattar du panoramat där du sitter och kör.

Stellplatz

Nöjd med Itineo MB 740:D
 
R

RobbeS

Guest
Öppnar upp tråden igen då vi nu ägt en Itineo ett år och vill höra vad andra Itineoägare tycker om sina bilar. Det är ju inget stort märke i Sverige direkt vilket är konstigt med tanke på prisbilden. Undrar om det beror på att Rapidokoncernen hellre säljer de dyrare Rapidobilarna?
Vi är nöjda med våran och den har gått problemfritt närmare 1300 mil nu. Lite småfel som består i att bältet på den femte bälteplatsen inte fungerade men den byttes på garantin. Belysningen på markisen som är tillbehör och inte kan lastas Itineo har också kärvat men det ska åtgärdas till veckan.
Så kort och gott en bra husbil till bra pengar där allt fungerar som det ska och som jag kan rekommendera. Lättkörd, bra förvaring och stort garage gör att grejer för 4 pers är lätt att få med.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Vi har haft bilen i tre månader nu och kört 450 mil, bl.a. till Vildmarksvägen. Bilen är rymlig och lätt ventilerad i värmen. Enda problemet är centrallåset i bodelsdörren men det är väl inget typiskt för bilen antar jag.Varit svår att tanka till verkstaden bytte tankröret. Jag har t.o.m. testat bädden längst fram. Ingen hit, alldeles för mycket ljus kom in från överallt.
 
R

RobbeS

Guest
Hade också problem med tankningen tills jag kom på att man inte får skjuta in munstycket för långt och vinkla röret uppåt. Så nu går tankningen smärtfritt.
Främre nedsänkbara sängen använder vi frekvent då vi alltid är minst tre i bilen. Upplever det inte som för ljust. Då drar vi dock för alla gardiner för fönstren. Det enda som släpper in ljus är ventilen i duschen.
Iofs så har vi inte heller campat så mycket i midnattssol då vi köpte bilen i Augsti förra året och årets resa var ner till Österrike, Italien och södra Tyskland. Det har alltså varit mörkt på nätterna då vi sovit i bilen.

Jag har svårt att komma på något att kritisera men om jag nu letar fel så är det för få 220 voltsuttag och golvluckan vid entrén som vi lägger en matta på för att inte riskera att trampa sönder. Ska dock ägna vintern åt att montera två uttag till och stabilisera upp luckan på något sätt. Hade gärna också sett led belysning i garaget istället för halogen då det ändå är ledbelysning överallt annars.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Håller med, För få 230V uttag, samt USB uttag. Annars i stort sett nöjd. Den stora takluckan har börjat krackelerat. Spänningar o/e solen vet ej. Beställt en ny.
Men det som är RIKTIGT DÅLIGT är radiomottagningen. Jag har skiftat spänningen från startbatteri till bodel. Hjälpe inte. Monterade en gammal hederlig bilantenn, hjälpte inte. Får i princip inte in något.
Frun är trött nu på mitt sjungande.
 
R

RobbeS

Guest
Själva mottagningen är bra för oss men däremot är Pioneer ehnheten som bilen levererades med ett elände. Har ännu inte lyckats lära mig hur den fungerar och var jag ska trycka för att stänga av den. Som tur är vill ingen familjen lyssna på samma sak samtidigt så vi löser det hela med hörlurar och var sin iPhone med Spotify:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen