Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Internet o Dator
Internet o Dator Hur använder man dator o internet ute med Husbilen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Alltele
Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Hemvist: Helsingborg
Alltele - 2017-09-28, 14:04

Fick mitt simkort till mobilen i dag, fick ringa och påtala att det skulle porteras den 1/11 och inte efter 24 timmar.
Fick även reda på att det var ett mobilsurf, kan bara användas i mobilen,
delas ut från mobilen eller att simkortet sätts i en router, vilket innebär att man inte kan använda mobilen
Jag kan beställa ett simkort till med 1Gb för 80kr/månad .

Vad har ni andra beställt hos Alltele.

Jojje

Senast redigerad av Gittan & Jojje den 2017-09-28 klockan 14:44. Anledning: Mer info

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Alltele
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Hemvist: Göteborg
Ålder: 66
Sv: Alltele - 2017-09-28, 14:56

Citat:
Ursprungligen postat av Gittan & Jojje Visa inlägg
...Vad har ni andra beställt hos Alltele. Jojje
  • Vi har ett vanligt mobilabonnemang (tal, SMS & MMS) utan surfmöjlighet för 109:-/mån. Marianne surfar inte!
  • Sedan har vi minsta mobilabonnemang á 39:- MED 40 GB surf vilket inte är tidsbegränsat inom EU/EES. Detta SIM-kortet sitter i vår router och går inte att ringa med.
  • Själv har jag minsta mobilabonnemang 39:- som fungerar "kostar som hemma", alltså väldigt likt kontantkort, men som kommer på samma faktura (autogiro). Jag ringer nästan aldrig, håret på ryggen reser sig om någon skulle ringa till mig. En arbetsskada från arbetstiden då många ringde till mig dagligen, helt enkelt.

Ovanstående har vi pusslat ihop med hjälp av Juliette, annars hade vi aldrig kunnat reda ut det själva. Glöm ej att du kan chatta med AllTele på nätet, då får du svar direkt! Dom är lite klantiga ibland, men reder ut allt i sinom tid. Trots att jag betalade 1:a fakturan den 17/9, idag har autogiro dragit samma belopp en gång till, hmmm. Jag hade lätt blivit arg om Teia hade gjort samma sak, men efter 5 minuters chat med en trevlig tjej allt rede ut sig på studsen.

There is more to life than simply increasing its speed /Gandhi

Följande Tackar Marianne & Ranko för detta inlägg:
Novisen (2017-11-18)
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele - 2017-09-28, 14:57

Citat:
Fick mitt simkort till mobilen i dag, fick ringa och påtala att det skulle porteras den 1/11 och inte efter 24 timmar... Jojje
Angående SIM-kortet, 1:a månad är gratis så det kostar dig inget...

Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Sv: Alltele - 2017-09-28, 15:05

Jag är bunden till Telenor tom 31/10.
Skall kolla upp ditt inlägg.och ta kontakt med AllTele.

Jojje

Gammal
HBK Medlem

Ingrid & Thomass avatar

Hemvist: Mölndal
Sv: Alltele - 2017-09-28, 17:00

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne & Ranko Visa inlägg
  • Vi har ett vanligt mobilabonnemang (tal, SMS & MMS) utan surfmöjlighet för 109:-/mån. Marianne surfar inte!
  • Sedan har vi minsta mobilabonnemang á 39:- MED 40 GB surf vilket inte är tidsbegränsat inom EU/EES. Detta SIM-kortet sitter i vår router och går inte att ringa med.
  • Själv har jag minsta mobilabonnemang 39:- som fungerar "kostar som hemma", alltså väldigt likt kontantkort, men som kommer på samma faktura (autogiro). Jag ringer nästan aldrig, håret på ryggen reser sig om någon skulle ringa till mig. En arbetsskada från arbetstiden då många ringde till mig dagligen, helt enkelt.

Ovanstående har vi pusslat ihop med hjälp av Juliette, annars hade vi aldrig kunnat reda ut det själva. Glöm ej att du kan chatta med AllTele på nätet, då får du svar direkt! Dom är lite klantiga ibland, men reder ut allt i sinom tid. Trots att jag betalade 1:a fakturan den 17/9, idag har autogiro dragit samma belopp en gång till, hmmm. Jag hade lätt blivit arg om Teia hade gjort samma sak, men efter 5 minuters chat med en trevlig tjej allt rede ut sig på studsen.
39 kronor i månaden för 40 GB, efter 1/2 GB börjar Ebberöds bank tjäna som förebild...

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Karlstad
Ålder: 72
Sv: Alltele - 2017-09-28, 17:09

Telefonin kostar 39 kr per månad. Sen tillkommer avgiften för surf.

Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele - 2017-09-28, 17:42

Sorry, missade redovisning för 40 GB surf (finns i övrigt på AllTeles hemsida), dvs. 320,00 i klartext! Ebberöds bank, hmm...? Har dom "bra" ränta?

Bildligt talat: ( vi betalar för prat men undviker att prata, försöker surfa för hela slanten 320 + 39 = 359:- ; ) Poängen är att kunna göra det inom EU/EES även månad 5 och 6, osv...
våra abonnemang.jpg

Senast redigerad av Marianne & Ranko den 2017-09-28 klockan 17:47.

Följande 3 användare säger Tack till Marianne & Ranko för detta inlägg:
claes (2017-10-01), Ingrid & Thomas (2017-09-28), Wberger (2017-09-29)
Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Sv: Alltele - 2017-09-29, 10:14

Efter många om och men fick jag fixat mitt avtal som ni har.

Jojje

Följande Tackar Gittan & Jojje för detta inlägg:
Marianne & Ranko (2017-09-29)
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele - 2017-09-29, 17:27

Bra gjort Jojje! Jag tror att AllTele är det bästa alternativet för oss långliggare just nu, 40 GB är inte fy skam jämfört med alla andra som t.o.m. har tidsbegränsningar. Fattar inte hur "snåla Telia" kommer att klara sig med sina fjuttiga 20 GB i 4 månader (måste vara det sämsta alternativet "för oss" idag)? Då hade jag hellre nappat på klubbens (Roberts) avtal med Tele2. Hur kul är det att få en saftig räkning under hemresan (månad 5) med x-tra kostnader som dessutom omfattar både tal/SMS/MMS och mobilsurf, vad jag har förstått! Rätta mig gärna om jag har fel. Tips: ladda ner AllTele app, där kan du se ALLT du håller på med via "Mina sidor", snabbt & enkelt.

Kommentar som har ingenting med AllTele att göra:
Saker ändras hela tiden och ingen "veta något om framtiden" mer än att det brukar bli dyrare, men vi klarar oss. Har upptäckt att allt kostar mest när vi är hemma, fattar inte riktigt vart pengarna tar vägen. Är vi söderut, då kan vi t.o.m. spara en slant vilket kan användas när vi väl är hemma igen...

Följande 5 användare säger Tack till Marianne & Ranko för detta inlägg:
aylef (2017-10-01), berkri (2017-09-29), claes (2017-10-01), Gittan & Jojje (2017-09-29), Krister Ursula 18 (2017-09-29)
Gammal
HBK Referensgrupp

botte42s avatar

Hemvist: Ängelholm
Sv: Alltele - 2017-09-29, 18:30

Telia 20 GB i fyra månader? Ska väl vara 20 GB/mån under fyra månader (utomlands)?

Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele - 2017-09-29, 18:45

Citat:
Ursprungligen postat av botte42 Visa inlägg
Telia 20 GB i fyra månader? Ska väl vara 20 GB/mån under fyra månader (utomlands)?
Stämmer 20 GB/mån i 4 månader inom EU/EES, helt rätt...

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Vetlanda
Sv: Alltele - 2017-09-29, 20:05

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne & Ranko Visa inlägg
Sorry, missade redovisning för 40 GB surf (finns i övrigt på AllTeles hemsida), dvs. 320,00 i klartext! Ebberöds bank, hmm...? Har dom "bra" ränta?

Bildligt talat: ( vi betalar för prat men undviker att prata, försöker surfa för hela slanten 320 + 39 = 359:- ; ) Poängen är att kunna göra det inom EU/EES även månad 5 och 6, osv...
Bifogad fil 129318

Alltele säger sig följa FUP (Fair Usage Policy)

Enligt EU:s reglering.
– Den säger att operatörerna får införa en fair usage-policy på datamängder. Denna innebär att kunden får motsvarande dubbla datamängden för vad det kostar för en operatör. Det vill säga om en kund betalar 300 kronor för ett abonnemang så får de en datamängd som motsvara 600 kronor i ren kostnad mellan operatörerna.

Följande Tackar biganders för detta inlägg:
Marianne & Ranko (2017-10-13)
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele - 2017-09-29, 22:25

Citat:
Ursprungligen postat av biganders Visa inlägg
Alltele säger sig följa FUP (Fair Usage Policy)
Enligt EU:s reglering.
– Den säger att operatörerna får införa en fair usage-policy på datamängder. Denna innebär att kunden får motsvarande dubbla datamängden för vad det kostar för en operatör. Det vill säga om en kund betalar 300 kronor för ett abonnemang så får de en datamängd som motsvara 600 kronor i ren kostnad mellan operatörerna.
Det var intressant, tack Anders, har aldrig hört något liknande! Bra för oss kunder, speciellt när AllTele använder Telenors nät. Om jag minns rätt, förr hade AllTele/Universal ett avtal med Telia, men är lite osäker. Hur som helst är jag mycket glad att slippa x-tra kostnader under hemresan efter "övervintringen" med resten av våra RV-pensionärer (nytt utryck på forumet, en annan tråd). Vi kommer absolut inte att missbruka "förtroendet" med AllTele i alla fall...

Följande 3 användare säger Tack till Marianne & Ranko för detta inlägg:
claes (2017-10-01), Gittan & Jojje (2017-09-30), Novisen (2017-11-18)
Sv: Alltele byter namn
Gammal
HBK Medlem

SirMcLains avatar

Hemvist: Spanien
Ålder: 56
Sv: Alltele byter namn - 2017-10-13, 16:21

Nu börjar resan!
I höst blir vi A3! Bredbandsbolagen AllTele och T3, och IT-företagen Delegate och IT-Total Västernorrland skapar tillsammans en mäktig mix som täcker in allt från hårdvara och sevicetjänster till bredband och telefoni.

För oss är vårt norrländska ursprung urstarkt. Allra mest är det en fråga om inställning, att vi tar hand om varandra, lyssnar mer än vi pratar och bryr oss om att det ska bli bra.

Vi vet att mötet mellan människor är själva grejen, både när man gör affärer och i alla andra delar av livet. Vårt jobb är att göra den digitala tillvaron så trygg och enkel som möjligt för dig så hos oss ska det aldrig sitta fast att få hjälp.

Det ska bli kul att bli A3! Nu tar vi de första stegen. Följ utvecklingen här på A3.se och i våra bolags ordinarie kanaler.

Ralph & Louise (som har egen inlogg)

Husbilsparkering nära dig, Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa

Vart ska vårt hus? Vart vi vill !

Följande Tackar SirMcLain för detta inlägg:
Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Sv: Alltele - 2017-10-13, 16:40

Läs mer på A3.se

Jojje

Sv: Alltele byter namn
Gammal
HBK Medlem

Marianne & Rankos avatar

Sv: Alltele byter namn - 2017-10-13, 17:27

Citat:
Ursprungligen postat av SirMcLain Visa inlägg
...För oss är vårt norrländska ursprung urstarkt. Allra mest är det en fråga om inställning, att vi tar hand om varandra, lyssnar mer än vi pratar och bryr oss om att det ska bli bra...
Jag visste inte att jag också är Norrläning utifrån värderingsgrunder räknat, hehe... Det finns visst en "connection" mellan Norrlänningar och Sydlänningar och så har vi nollåttor där emellan, hehe. Nu har fredag kväll börjat, husbilen är städad och varm, så ös på bara...

Edit:
Tack Jojje för länken till A3, bra att priset inte ska ändras. Telenor var nyligen omnämnd på text-TV angående fula trix med att smyghöja priset. Tror dom verkligen att konsumenter är analfabeter allihop?

Senast redigerad av Marianne & Ranko den 2017-10-13 klockan 17:32.

Följande Tackar Marianne & Ranko för detta inlägg:
Gittan & Jojje (2017-10-13)
Gammal
HBK Medlem

SirMcLains avatar

Sv: Alltele - 2017-10-13, 18:00

Börjar inte så bra med AllTele.

Gjorde beställning via nätet till månadsskiftet okt/nov. Fick besked att de aktiverar abonnemanget den 17 okt och skickar det med rekommenderat brev.

Hmm! Det var ju inte så jag ville ha det. Jag ville ju ha det vid månadsskiftet. Dessutom att de skickar med rek är ju jobbigt då jag inte är i Sverige. Skickade ett mail igår via en kontakt som Marianne & Ranko hade (tack för det), men inte fått svar. Kundtjänsten för chatt har inte varit öppen idag för mig. Verkar vara svårt att få kontakt för att ändra på beställningen.

Kan iofs bero på att dom håller på att slå ihop sig med T3, men jag som kund borde ju inte bli drabbad.

Hoppas det fortsätter bättre på måndag.

Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Sv: Alltele - 2017-10-13, 18:03

Samma här, fick ringa och via epost fixa så att mina avtal började 1/11, inte den 10/10 03.00.
Har Telenor till den 31/10.

Jojje

SirMcLain (2017-10-13)
Gammal
HBK Medlem

SirMcLains avatar

Sv: Alltele - 2017-10-13, 18:06

Citat:
Samma här, fick ringa och via epost fixa så att mina avtal började 1/11, inte den 10/10 03.00.
Har Telenor till den 31/10.

Jojje
Dom har inte haft tid att svara på mina samtal tyvärr.

Gammal
HBK Medlem

hansyngve0319s avatar

Hemvist: Kungsör
Ålder: 69
Sv: Alltele - 2017-10-13, 18:23

Hejsan M & R ! Vet Ni vilka operatörer "AllTele" eller T3 använder sig av i olika länder ? Jag erfor under vår vistelse i delar av Europa att Tre har avtal med t-ex O2 i Tyskland och det är en operatör som fungerar ganska dåligt, i Slovenien och Kroatien tycker jag det fungerade bra

Med höstlika hälsningar
Hasse & Ingegerd

Hasse & Ingegerd

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Internet o Dator

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AllTele/Universal samtal och surf info Marianne & Ranko Multimedia 8 2017-09-12 22:57

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS