• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alltele

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Dom har inte haft tid att svara på mina samtal tyvärr.:oops:
Varför ska NI ha det bättre än vi andra övriga? Jag har påpekat för AllTele (till ingen nytta) att deras "avdelningar" försäljning/teknik/ekonomi/kundmottagning ÄR INTE synkade det minsta och behöver bättra sig. Våra SIM-kort kom under tiden vi fortfarande var i Norge(?). 1:a fakturan skulle betalas manuellt via min bank vilket jag också gjorde och det kostade mig 19:-. Och vad händer 2 veckor senare, tja, dom drar samma belopp genom autogiro utan att det syns någonstans på deras hemsida. Jag såg det på bankens transsaktionsredovisning annars hade jag inte vetat.

Kan bara säga att det har varit mycket krångel sen beställningen så att en "normal" människa hade gått upp i taket! Nej, dit ska dom inte få mig hur dom än bär sig åt... Jodå, nästan allt har ordnat sig, väntar bara på återinsättning från det dubbla uttaget av samma belopp, men där har vi en annan bank inblandad och nu är det helg!

Så här tänker vi (jag):
- trotts all krångel så gillar jag AllTele för dom gör så gott dom kan
- svårt att komma till kundmottagning, välj teknik-support då, det funkar!
- vi har att göra med unga människor i en pressad bransch. Hur hade vi det själva en gång i tiden för många år sedan?
- största glädjen för oss är att vi är i Telenor's nät utan att ha något med Telenor att göra. Tycker att dom har ursel och handlingsförlamad ledning! Stackars deras medarbetare...
- Alltele erbjuder oss (vår lilla familj) det vi är ute efter vilket är hela poängen. Vi får stå ut med den urusla administrationen ett tag till, SEN blir det bra ; )
- A3 kan bli något bra om det vill sig väl. Jag har hört att Jultomten bor i Norrland och att han är extra snäll i år ; )

Ha det...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Hejsan M & R ! Vet Ni vilka operatörer "AllTele" eller T3 använder sig av i olika länder ? Jag erfor under vår vistelse i delar av Europa att Tre har avtal med t-ex O2 i Tyskland och det är en operatör som fungerar ganska dåligt, i Slovenien och Kroatien tycker jag det fungerade bra Med höstlika hälsningar Hasse & Ingegerd
Hej Ingegerd & Hans och välkomna hem från sydligare breddgrader. Nej, svårt att veta vilka operatörer som tänkas kan vara inblandade på den sträckan, men det är i alla fall Telenor's samarbetspartner vi pratar om. Telenor har vi redan testat och det har fungerat mycket väl i hela Europa, problemet uppstod senare i samband med roaming kostnadsomläggning 2017.

Telenor profilerade sig ganska tidigt (2015-2016) med "FRI ROAMING" inom EU/EES och fick många kunder, men bet i "det sura äpplet" till sist pga ogenomtänkta satsningar. Cheferna fick panik (verkligen) och valde att satsa på & skapa en "trend" i landet med resten av teleoperatörer (liknar väldigt mycket kartellbildning), med s.k. 4-månaders regel. Orkar inte förklara hur jag upplevt allt vad som har hänt hela vägen, men jag (vi) hoppade av Telenors-"tåget"...

Vill bara påpeka att ovanstående är helt och hållet min egen tolkning utan någon som helst stöd från litteratur, TV eller övrig media. Synd för det började så bra med Telenor...

Kram på er båda var ni än befinner Er

/ranko (Marianne tittar på Idolen fast hon vet att det ÄR jag som är hennes största dock "icke sjungande" idol)

hjärta.jpg
Källa: internet
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

Tyvärr gick det inte så bra! Fick svar i kväll.:confused: Det kommer nog att sluta med att dom porterar över mina nr och eftersom vi inte kan lösa ut simkorten så har jag nog förlorat våra nummer.

Alltele Kundservice
18:39 (8 timmar sedan)

till mig
Hej,

tack för ditt mejl.

Det går tyvärr inte att ändra mottagare.

När kommer ni tillbaka? Försändelsen kommer att ligga kvar ungefär 10-14 dagar innan den skickas i retur till oss.

Med vänlig hälsning,
Milica

Kundservice
AllTele
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Det var tråkigt att höra Ralph, så borde det inte vara! Om jag minns rätt, alternativet när det gäller Rek brev är att budet har era leg plus sitt eget. Marianne brukar hämta mina saker på utlämningsstället och då har hon med sig mitt körkort.

Hur fungerar SIM-kort distribution hos andra teleoperatörer? Skickar dom värde-korten med vanlig post hem i brevlådan?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Alltele

Gittans Tele2 kort kom i vanligt brev.
Minns inte hur det var med Telenor, många år sedan jag fick mitt simkort.

Jojje
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: Alltele

Hej
Har haft Alltele nu i ett par månader och det har fungerat bra. Angående vilka operatörer de använder verkar det vara i stort de som Telenor använder , vi hade Telenor innan. Jag kan dock ändra operatör själv så det blir bättre täckning , gjorde så i Frankrike för någon vecka sedan och nu i Spanien. Har nu även fått faktura nr 2 och ser ingen kostnadsökning när när jag själv bytt operatör. :)
// Bosse
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Alltele

Allt har hittills fungerat perfekt för oss med Alltele. Vi fick lite hicka när första fakturan kom och vi såg summor på 14000 och 17000 men när vi hade tittat igenom stämde allt. Förstår inte varför dom skriver ut dom siffrorna, förmodligen vill dom visa vad det egentligen skulle kostat. Vi lämnade Sverige direkt när sim-korten kom och roamingen har fungerat bra. Nu håller vi tummarna att det inte blir bakslag som det blev med Telenor.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Alltele

"Försändelsen kommer att ligga kvar ungefär 10-14 dagar innan den skickas i retur till oss."
Förutsatt att du har några pålitliga personer i närheten av postkontoret som får SIM-kortet kan du ju använda fullmakt. Fullmakter | PostNord
Skriv på fullmakten och skicka hem till vittnet som skriver på och bevittnar din namnteckning och lämnar in på posten. Efter en vecka kan fullmaktstagaren hämta ut paket etc i ditt namn. Tror att fullmakten gäller på alla postkontor så vittnet kan nog lämna in fullmakten var som helst.

/CG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

"Försändelsen kommer att ligga kvar ungefär 10-14 dagar innan den skickas i retur till oss."
Förutsatt att du har några pålitliga personer i närheten av postkontoret som får SIM-kortet kan du ju använda fullmakt. Fullmakter | PostNord
Skriv på fullmakten och skicka hem till vittnet som skriver på och bevittnar din namnteckning och lämnar in på posten. Efter en vecka kan fullmaktstagaren hämta ut paket etc i ditt namn. Tror att fullmakten gäller på alla postkontor så vittnet kan nog lämna in fullmakten var som helst.

/CG

Ska försöka med det. men det är inte säkert att det fungerar.

OBS! Om du inte har möjlighet att lämna fullmakten personligen ska den person som bevittnat din
namnteckning infinna sig och visa fullgod legitimation.
Vittnet får inte vara fullmaktstagare.
Fullmakten börjar gälla när du fått besked av PostNord att fullmakten godkänts.
Fullmakten gäller inte om avsändaren har begärt att försändelsen ska kvitteras av mottagaren personligen.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Ska försöka med det. men det är inte säkert att det fungerar.

OBS! Om du inte har möjlighet att lämna fullmakten personligen ska den person som bevittnat din
namnteckning infinna sig och visa fullgod legitimation.
Vittnet får inte vara fullmaktstagare.
Fullmakten börjar gälla när du fått besked av PostNord att fullmakten godkänts.
Fullmakten gäller inte om avsändaren har begärt att försändelsen ska kvitteras av mottagaren personligen.

Behöver ni hjälp så finns jag tillhands också.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

Nu är det snurrigt värre.

Jag fick tag på kundtjänst och förklarade min situation att jag inte kunde hämta ut breven, men min mamma på samma adress kan göra det.

"Inga problem. Jag kontaktar Post Nord och ändrar mottagare. Ska vara klart inom två dagar"

samtidigt fick jag detta på e-post

"Hej,

tack för ditt mejl.

Då avbeställer vi, det finns verkligen ingen möjlighet att ändra mottagare eller skicka SIM-kort till Gran Canaria.

Du är välkommen att beställa på nytt när du kommer tillbaka till Sverige.

Med vänlig hälsning,
Milica

Kundservice
AllTele"


Nu ringde jag en gång till kundtjänst och fick beskedet att abonnemanget redan var stängt.!!!

Förklarade situationen för damen. "Oj! Så kan vi inte ha det. Jag öppnar upp dom igen. Jag fattar inte varför chatten skulle neka er det! Men nu är det fixat."

Kundtjänst hos alla telebolag verkar ha interna kommunikationsproblem.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Vi får hoppas på det. Men jag tror på det först när jag har simkorten. På tal om inget. Kan man utöka med mer bredband via SMS och i så fall, med hur mycket?
Jag utökade nu på förmiddag med 10 GB (179:) efter alla iOS uppdateringar som tog mycket kräm. Du kan köpa 1, 3, 5 och 10 GB. När du har fått dina SIM-kort (på ett eller annat sätt) då tar du ner AllTele's app eller går till "Mina sidor" på Allteles hemsida. Kan inte laddas med SMS, men går bra att ringa till "Support" så fyller dom det direkt!

Edit: här kommer bilden med priserna
extra surf.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

Blir inget abonnemang hos AllTele

Fick ett SMS i morse att de har stoppat beställningen. Logistikavdelningen hos AllTele skickar BARA ut med rekommenderat brev med namn oavsett vad säljaren säger. Det betyder:

- Skickas bara till mantalsskrivning adressen. Ingen annanstans
- Bara abonnenten kan kvittera ut simkorten. Ingen fullmakt från PostNord duger. Ingen annan får hämta ut.

Dom har nu stoppat min beställning. Jag ringde kundtjänsten och efter ca: 20 min samtal fanns det inget sätt för mig att få ett abonnemang, så länge jag inte är på min hemadress. Och abonnenter i utlandet kan inte teckna abonnemang.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Aj, aj, aj... första sura äpplet när man flyttar utomlands, inget uppmuntrande precis. Men, det är bara att leta vidare efter positiva saker. Hur ligger det till med inhemska abonnemang? Jag vet att min son har ett fast abonnemang i Spanien som boenderegistrerad i Torrevieja. Ska kolla läget...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

Spanska abonnemang har vi redan, men eftersom man då måste ringa "utomlands" till oss, så är det ingen som ringer på dessa från Sverige. Inte ens nära släkt. Man kan inte själv ringa till Sverige utan att betala utlandssamtal.

Visst! Man kan prata via Messinger, Whats up och flera tjänster, men många tänker inte på det eller vägrar (mamma). Vi har några som inte ens nyttjar Internet i släkten. En del tjänster på Internet vill ha ett svenskt nr. Ex: mobilt bankid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alltele

Om en inhemsk Svensk kan ha två abonnemang (två olika tel.nr.) då skulle din mamma kunna teckna abonnemang hos AllTele med ett nytt tel.nr, skicka SIM-kortet till dig som du sen kan nyttja i samband med Sverige-samtal (månadskostnad 109:- utan surf & MMS). Vill "din mamma" ha lite sufr också, då är det bara att välja upp till 40 GB ( ytterligare 320:- ). Då får du förbetalda samtal som du saknar idag även om det blir ett nytt tel.nummer (jfr med ditt Spanska abonnemang). Vad är problemet?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alltele

Om en inhemsk Svensk kan ha två abonnemang (två olika tel.nr.) då skulle din mamma kunna teckna abonnemang hos AllTele med ett nytt tel.nr, skicka SIM-kortet till dig som du sen kan nyttja i samband med Sverige-samtal (månadskostnad 109:- utan surf & MMS). Vill "din mamma" ha lite sufr också, då är det bara att välja upp till 40 GB ( ytterligare 320:- ). Då får du förbetalda samtal som du saknar idag även om det blir ett nytt tel.nummer (jfr med ditt Spanska abonnemang). Vad är problemet?

Man kan inte tvinga andra. Skaffade ett annat abonnemang till henne förut, men hon vägrade svara annat än på sin egen. Men nu bryr vi oss inte mer.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: Alltele

Hej
Har nu haft Alltele sedan augusti och allt fungerat mkt bra. Är just nu i Portugal och fick nov fakturan i morse. Hickade till då den var på drygt 3 200:-. Efter ett telefonsamtal så justerades den till 558:- för våra 3 abonnemang , det gavs också en ursäkt och de har lite krångel med sina betalsystem. Så mitt råd till er som har Alltele och då speciellt autogiro , kolla fakturorna.
// Bosse
PS Hoppas få stå bredvid en Italienare idag med våra svenska flaggor.
 
Toppen