• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning vid vinter uppställning

Robino

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
20977
Medlemskap
2024
Jag har dubbla AGM batterier i bodelen i min drygt ett år gamla husbil.
Vinter uppställd i kallgarage med landström för laddning 5-6 månader.
Någon tipsade om att detta är ej bra för batterierna. Dom mår bättre av att motioneras genom att man till ex. laddar ett dygn per vecka eller per månad.
I instruktionsboken står det att man allmänt skall ha 220v anslutning så mycket som möjligt.
Tacksam för goda råd!
Med vänlig hälsning,
Robin
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Vid vinteruppställning är det bra att alltid ha laddningen igång då husbilens batteriladdare är "intelligenta". Vi kopplar loss minuskabeln ifall den ska stå mer än 2 månader. Även på bildelen då den drar ur för mycket tycker jag. Har inte tillgång till el där husbilen står under tak på vintern.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Hej Robin, ett friskt fulladdat batteri klarar lätt 4-6 månader utan laddning,
men jag är medveten om att moderna bilar drar lite ström hela tiden,
på min egen (som inte är modern, och därför inte drar ström), har jag mätt upp
12,6 12,8 volt på alla 3 batterier efter 4 månader utomhus vintertid.
Så minst bekymmer om du avlägsnar en polsko i bodelen respektiva motorrummet,
och sedan mäter om du behöver ladda innan du ska ta ut bilen igen, att ha en (modern/intelligent)
laddare stå och snurra en hel vinter ser jag inte något behov av.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Här finns två alternativ:

1. Urkopplade fulladdade batterier (minuspolen) förvaras så kallt som möjligt.

2. Underhållsladdning hela tiden.

Vi har kört alt 2 i 10 år. Jag belastningsmätte bodelsbatterierna på battericentralen i augusti och de har minst 5 år kvar. GEL-High qualitiy. De kan hålla i 20 år om man sköter dem omsorgsfullt, t ex laddning med solpanel under sommarhalvåret.

Däremot fick jag byta startbatteriet. Det klarade bara 10 år och 2 månader.
 
F

F.d. 54009

Guest
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Har en fråga i anslutning till denna tråd.Det talas om att ladda batterierna , är det så att när jag har anslutit bilen till mitt uttag för 230V i garageväggen laddas min batterier då, eller är det bara förbrukningen för stunden.Krävs det kanske en speciell laddningsenhet.
Kan man vara ansluten till 230V obegränsat tid ,inom rimliga gränser,finns det något som reglerar när batterierna inte kan ta emot mer ? Hoppas att detta gär att förstå och att jag kan få reda ut detta.
Hälsar
Signe

Apropå att lossa minuspolen fungerar för oss perfekt . vid vintervilan.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning vid vinter uppställning

De ska laddas samtidigt, om det är ett "riktigt" bygge, och inte ett hemmabygge. Och laddaren reglerar hur mycket den skickar till batterierna.
Jag har min ansluten till 230 V hela vintern, och solceller på sommaren, håller ca 7 grader inomhus för fuktens skull.
Ett problem med att koppla loss batterierna över vintern tycker jag är att starta upp allt igen, radio, klocka etc. Det blir ju mer och mer elektroniska prylar i bilen :)
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Frågade en expert på elektronik om jag kan ha underhållsladdning under vinteruppställning. Det går bra enligt honom men gav tips om att någon gång under vintern låta batterierna jobba för att ladda ur lite och sedan slå på laddning igen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Jag har dubbla AGM batterier i bodelen i min drygt ett år gamla husbil.
Vinter uppställd i kallgarage med landström för laddning 5-6 månader.
Någon tipsade om att detta är ej bra för batterierna. Dom mår bättre av att motioneras genom att man till ex. laddar ett dygn per vecka eller per månad.
I instruktionsboken står det att man allmänt skall ha 220v anslutning så mycket som möjligt.
Tacksam för goda råd!
Med vänlig hälsning,
Robin
Följ instruktionsboken den är helt korrekt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddning vid vinter uppställning

De ska laddas samtidigt, om det är ett "riktigt" bygge, och inte ett hemmabygge. Och laddaren reglerar hur mycket den skickar till batterierna.
Jag har min ansluten till 230 V hela vintern, och solceller på sommaren, håller ca 7 grader inomhus för fuktens skull.
Ett problem med att koppla loss batterierna över vintern tycker jag är att starta upp allt igen, radio, klocka etc. Det blir ju mer och mer elektroniska prylar i bilen :)
Hur menar du att starta klocka och radio är ett problem??
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Laddning vid vinter uppställning

Jag har dubbla AGM batterier i bodelen i min drygt ett år gamla husbil.
Vinter uppställd i kallgarage med landström för laddning 5-6 månader.
Någon tipsade om att detta är ej bra för batterierna. Dom mår bättre av att motioneras genom att man till ex. laddar ett dygn per vecka eller per månad.
I instruktionsboken står det att man allmänt skall ha 220v anslutning så mycket som möjligt.
Tacksam för goda råd!
Med vänlig hälsning,
Robin

Följ instruktionsboken och ha spänning inkopplad när du kan. Sedan sköter moderna laddare så att laddningstillståndet blir optimalt, hälsar Björn
 
Toppen