• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Denna sommaren har vi upptäckt vad de flesta verkar ha som prioritet. Så fort handbromsen är dragen åker parabolen upp, speciellt tyskar och holländare. Får de ingen mottagning flyttar de sig genast. Även många svenskar hissar upp parabolen. En liten fundering bara, är det för att visa att man har parabol eller är TV tittandet en drog??
HelenaRolf
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Parabol

Hej!
För mig är nyheterna på tv viktiga, även BBC britt brukar vi se. Vi har betalat flera tusen kronor för att ha tillgång till tv, jag förstår inte varför vi skall skämmas för att använda den.
Jag förstår heller inte hur man kan reta sig på en parabol.
BBa

p.s Det första jag gör är att köra ner de hydrauliska stödbenen det är förmodligen ännu mer provocerande.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Då får vi framöver ett stort problem med dom som tittar på TV över internet, då vet vi ju inte om dom ser på TV när dom stannat husbilen. Hur löser vi det?:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol

Det finns väl ingen som kör upp parabolen & ner stödbenen för att "glänsa". Men det är klart att det finns nog människor som uppfattar det på det viset men det kanske är den "svenska avundsjukan" & jantelagen som gör sig påminda.;)

Bennie
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Parabol

Tidigare gjorde jag också så, kollade om jag fick in någon signal via parabolen.

Nu kollar jag om det finns täckning för mobil kommunikation och ser på TV med de program som intresserar oss och när vi vill se dem, inte alltid när de sänds.
Samma med radio, tidigare via bilradion men nu via mobil kommunikation med den fördelen att vi kan höra på t.ex. P4 Radio Göteborg dvs. den lokalradiostation som man vill lyssna på.
Tiderna förändras och detta med "fri roaming" och Husbilsklubbens avtal med Tele2 har förändrat vårt beteende.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Man kollar direkt att man har mottagning, om ingen mottagning flyttar man sig. När det finns signal för kvällens TV-tittande kan man njuta av en öl eller ett glas vin. Omvänd ordning, dvs först vin sedan flytta är ju olagligt
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Det var nog menat som ett skämtsamt inlägg. Svårt med ironin, spec när det inte finns en smiley med.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Parabol

Importerade bilen från Tyskland så den var redan utrustad med parabolantenn. Hade det även på den "gamla" bilen men brydde oss inte om att fixa en lösning som funkade här i Sverige (för acceptabla pengar) så den förblev nedfälld i de 5 år vi hade bilen.

I vår "nya" bil finns dock mottagare av modernare snitt såp där krävdes liten ekonomisk insats (depositionskort) och vipps hade vi tillgång till de kanalser vi "behöver".

Vi ser parabolanvändandet, i vår bil, som en bra komplement till mobilt bredband och streaming, och använder parabolen när vi vill titta på nyheterna och/eller när det är kass väder.

Var ute på 4 veckor semester i Sverige med husbilen i sommras och tittade gissningsvis på tv (parabol samt streaming) kortare tid än 4 timmar.

Fast nog är vi avundsjuka på er som har hydrauliska stödben! :wink:

Mvh!
// Niklas
 
Toppen