• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring färskvattentank/gråvattentank

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Rengöring färskvattentank/gråvattentank

Ja - hällde i det i förrgår. XINIX FreeBact-20.
Har kört några korta svängar och spolat flera gånger per dag.
Det mesta är nu i toakasetten å i gråvattentanken.
Tömmer imorgon eller övermorgon.
Vet inte hur jag ska kunna utvärdera.??
Vad jag har läst mig till så verkar det bra.
De skriver bla att:
- eliminerar mycket effektivt mikroorganismer såsom bakterier, virus, alger, svampar och protozoner utan att påverka vattnets smak eller lukt. -
Aktiv substans är klordioxid CLO2.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring färskvattentank/gråvattentank

Tänkte att när man sanerat färskvattentanken kunde man köra saneringen ut via gråvattentanken. Borde kunna ha viss effekt där också.

Det är inte samma "kemiska sammansättning" på de verksamma beståndsdelarna. Det var detta svar jag fick när jag ställde frågan på Elmia mässan för två år sedan. Detta preparat är för dyrt att slå i avfallstanken och till ingen nytta. Jag använder OxyG för att hålla slangar och tank rena och slippa dålig lukt.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Rengöring färskvattentank/gråvattentank

Det är inte samma "kemiska sammansättning" på de verksamma beståndsdelarna. Det var detta svar jag fick när jag ställde frågan på Elmia mässan för två år sedan. Detta preparat är för dyrt att slå i avfallstanken och till ingen nytta. Jag använder OxyG för att hålla slangar och tank rena och slippa dålig lukt.

Fungerar OxyG bra?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring färskvattentank/gråvattentank

Vi hade ofta dålig lukt lite då och då under vår sommar o höst. Oftast efter tömning. Nu slår vi en skopa i varje vask o dusch efter varannan tömning av grå vatten tanken. Den dåliga lukten är borta och avloppet sväljer disk och tvätt vattnet bättre än innan. En burk räcker till oss nästan två säsonger. Vi använder det inte till toan. Toppen tycker vi.
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
Sv: Rengöring färskvattentank/gråvattentank

Har ni det i färskvattentanken?

Nej, nej, NEJ! Det är för gråvattentanken och svartvattentanken. DÄR fungerar det perfekt, även om vi inte använder det till svartvattentanken, där föredrar jag Dometic Power Care Tabs hellre då det blir blått, gillar inte "original" färgen som Oxyg ger även om det fungerar även där utan lukt osv.

Leif
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag använder Frebact-20 vid säsongsuppstart och när jag ställer av för vintern. Någon slemmig hinna har jag aldrig märkt av i färskvattentanken. Efter den första gången jag använde Freebact-20 slutade vattenpumpen att fungera och det kom inget vatten när jag spolade. Vid kontroll visade det sig att silarna i kranarna hade korkat igen av en röd substans. Efter att denna substans hade tagits bort fungerade systemet igen. Nästa säsong läckte det vid magnetventilen i toaletten. Det visade sig att samma röda substans hade korkat igen i magnetventilen. Nu när jag använder Freebact-20 två gånger om året har jag inte haft dessa problem, så nog tror jag att den produkten hjälper. Vidare använder jag också OxyG, men kan inte påvisa någon säker effekt då vi inte har haft några större problem med lukt från gråvattentanken. Dock har vi någon gång känt lukt när vi har tömt tanken och suget har tömt något vattenlås.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har märkt brun slemmig hinna och det med besked!
1) Toalettens spol-"magnet"-pump var fullproppad med geggan så det blev stopp i spolningen, bara en lite strimma vatten kom ut. Fixade detta genom att plocka ner grejen, tog ut nätet och rengjorde den så nu fungerar det igen.
2) Vattenpumpen var också helt igensatt av den bruna sörjan. Rengjorde nätet och den fungerar igen.
3) Alla slangar "släppte" sin sörja från innerväggar vilket landade i vasken & tvättstället och satte igen vattenlåsen. Rengjorde vattenlåsen med bikarbonat + ättika så nu fungerar dom också!

Måste påpeka att detta var vår 1:a ordentliga sköljning av vattentanken, varmvattenberedare, alla slangar och vattenlås efter 3 års användning. Nu är allt som nytt! Vi har använt endast ättika (finns beskrivet i en annan tråd) enligt tips från äldre (mer erfarna) HBK-medlemmar. Vi har både Freebact och OxyG men tänkte ge ättika en chans då den finns att köpa precis överallt. Det blev fullträff.

Stort tack till alla gubbar & tanter som bidragit med sina ättika-erfarenheter. Klockrent gott folk!

Unknown-1.jpeg
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag använder Frebact-20 vid säsongsuppstart och när jag ställer av för vintern. Någon slemmig hinna har jag aldrig märkt av i färskvattentanken. Efter den första gången jag använde Freebact-20 slutade vattenpumpen att fungera och det kom inget vatten när jag spolade. Vid kontroll visade det sig att silarna i kranarna hade korkat igen av en röd substans. Efter att denna substans hade tagits bort fungerade systemet igen. Nästa säsong läckte det vid magnetventilen i toaletten. Det visade sig att samma röda substans hade korkat igen i magnetventilen. Nu när jag använder Freebact-20 två gånger om året har jag inte haft dessa problem, så nog tror jag att den produkten hjälper. Vidare använder jag också OxyG, men kan inte påvisa någon säker effekt då vi inte har haft några större problem med lukt från gråvattentanken. Dock har vi någon gång känt lukt när vi har tömt tanken och suget har tömt något vattenlås.
När jag har hällt i Freebact-20 och låtit det stå enl anvisningarna så spolar jag ut vattnet från tanken via kranar och dusch, jag ställer kranarna på mitt läge och får på så sätt även med VVB. Funkar perfekt. Låter sedan vattnet stå i gråtanken ett par dagar innan jag tappar ur. Har aldrig haft igensättningar i kranarna, kör en omg vår och en höst.
 
Toppen