• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fri roaming-dags för uppryckning!

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!


Tydligen tolkas "fri Roaming" olika inom olika operatörer. Själv fick jag avsluta mitt telenorabbonemang hos Telenor då jag påpekade att jag hade ett avtal med Telenor inte med EU! Nu vägrar Telia bryta mitt avtal utan hänvisar enbart till EU?
Jag ska till Marocko och kan inte använda mitt Telia annat än på nerresan och inget vid återkomst till Europa! 4 månader gäller från det jag åker ut från Sverige punkt o slut! Nu blir det Allmänna Reklamationsnämnden!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Tydligen tolkas "fri Roaming" olika inom olika operatörer. Själv fick jag avsluta mitt telenorabbonemang hos Telenor då jag påpekade att jag hade ett avtal med Telenor inte med EU! Nu vägrar Telia bryta mitt avtal utan hänvisar enbart till EU?
Jag ska till Marocko och kan inte använda mitt Telia annat än på nerresan och inget vid återkomst till Europa! 4 månader gäller från det jag åker ut från Sverige punkt o slut! Nu blir det Allmänna Reklamationsnämnden!

Så bra att du tänker skriva dit. När du har gjort det skulle det vara bra om du la ut skrivelsen här så kan vi andra kopiera och också skicka in det. Tror det skulle bi en hel del.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!


Jag ska till Marocko och kan inte använda mitt Telia annat än på nerresan och inget vid återkomst till Europa! 4 månader gäller från det jag åker ut från Sverige punkt o slut! Nu blir det Allmänna Reklamationsnämnden!

Jag hänger inte med riktigt. Vad är det som Telia inte hållit som du tänker ARN ska titta på?

Jag bara funderar på om jag missat nått själv i Telias villkor som du känner till?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Jag har haft ett längre meningsutbyte med Telias så kallade kundservice och det har inte gjort mig ett dugg klokare. Det senaste är detta som jag tycker är märkligt.

Enligt EU/ESS direktiv får du som kund endast använda ditt mobila bredband 4 månader utomlands, efter 4 månader lägger operatören (i detta fall Telia) in en spärr för utomlandsroaming.
Om du befinner dig utomlands i mer än 2 månader under denna 4 månaders period ändras prisplanen för utomlandsroaming, vill man då undvika förändring av prisplan behöver du besöka Sverige efter 2 månader.

Första delen är det vanliga men andra delen är något som jag inte har hört tidigare. Är det någon som vet mer om detta med 2 månader?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

8/8 i år ändrade Telia sina "förmåner" om fri roaming enligt direktiv från EU som dom säger till att betrakta oss som ligger ute mer än 4 månader till "extremanvändare" och efter 2 månader blir det en annan taxa.
Trots upprepade frågor om surf utan tidsbegränsning där säljare svarade att Telia har ingen bortre tidsgräns så har dom nu inför det!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Mobilabonnemang med surfpott är en sak, Mobilt bredband är en annan sak.
De flesta operatörer begränsar användningen av Mobilt bredband till att endast användas inom Sverige.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

8/8 i år ändrade Telia sina "förmåner" om fri roaming enligt direktiv från EU som dom säger till att betrakta oss som ligger ute mer än 4 månader till "extremanvändare" och efter 2 månader blir det en annan taxa.
Trots upprepade frågor om surf utan tidsbegränsning där säljare svarade att Telia har ingen bortre tidsgräns så har dom nu inför det!

Ok, detta trodde jag stog dokumenterat i villkoren. Det har ju stötts och blötts i spaltmeter i dom andra roaming-trådarna. Så jag kanske blivet lite blind.. själv trodde jag det var helt klart med 2/4 månaders även om man inte gillade terminologin på det.

Personligen har jag full förståelse för bolag som inte vill riskera att kunder från andra länder utnyttjar deras roaming konstant.
Hade det varit så lätt/billigt så hade alla i Europa köpt abb hos det land/operatör som hade bäst priser.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Mobilabonnemang med surfpott är en sak, Mobilt bredband är en annan sak.
De flesta operatörer begränsar användningen av Mobilt bredband till att endast användas inom Sverige.

Om man band sitt mobila bredband hos Telia innan 8 juni 2017 i 24 månader så gäller surfen i EU/EES tills bindningstiden går ut. Jag band mitt i juni och då fanns det inga gränser alls enligt säljaren. Verkar som ingen riktigt visste någonting vid den tidpunkten.
Nyköpta mobila bredband gäller endast i Sverige samt när bindningstiden är slut

Så här står det på deras hemsida under mobilt bredband. Hittar ingen begränsning här.
Om du sedan tidigare har ett mobilt bredband med bindningstid gäller Roaming i Europa. Det innebär att du fram till att din bindningstid löper ut kan använda månadsurfen i hela EU/EES utan extra kostnad. När bindningstiden tar slut kommer ditt mobila bredband enbart att fungera inom Sverige.
Du kan också använda ditt mobila bredband utanför EU/EES tills bindningstiden löper ut.
Skaffar du mobilt bredband med bindningstid i dag kan du alltså bara använda det i Sverige.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Det spelar ingen roll vilken operatör man har,det är roaming som gäller för alla operatörer.Tele2 har inga master utanför sverige
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Det största problemet är kanske inte 4 månaders begränsningen.
Utan det är felinformationen.
Man får inte det som är lovat och avtalat.

Krister
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Det spelar ingen roll vilken operatör man har,det är roaming som gäller för alla operatörer.Tele2 har inga master utanför sverige

Tele2 finns idag etablerade på följande marknader:
Estland
Kroatien
Lettland
Litauen
Nederländerna
Sverige
Tyskland
Österrike
Kazakstan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Mobilabonnemang med surfpott är en sak, Mobilt bredband är en annan sak.
De flesta operatörer begränsar användningen av Mobilt bredband till att endast användas inom Sverige.

Tres mobila bredband fungerar utmärkt utan några konstigheter.
Om gränsen är 4 månader låter jag vara osagt.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Utomlands väljer jag alltid den operatör som har bästa täckningen,och bästa mobilsignalen
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Jag har telia mobil och mobilt bredband. Mobilen fungerar i alla fall i Tyskland, däremot inte det mobila bredbandet för datorn alls.
Dessutom verkar det inte längre gå att köpa ett kontantabonnemang (eller vad det kan heta) för det mobila bredbandet. Det köpte jag 2013 i Tyskland och Frankrike och det fungerade utmärkt. Därför åkte jag iväg utan att ana att jag skulle bli hänvisad till hotellfoyer och Mc Do för datorn...
För att skaffa mobilt bredband i Tyskland måste man tydligen ha en adress här och inte irra omkring i en husbil :-(

Någon som vet hur man gör? Jag tror jag har kvar min franska sfr-sticka, så det kanske går att ladda den när jag kommer till Frankrike?

Staffan
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

@ Staffan W

Glöm inte att det finns gratis wifi på biblioteken.:yes:

Jojje
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Fri roaming-dags för uppryckning!

Det där med att använda mobilen ska jag försöka. Vet inte riktigt hur det går till men jag ska försöka.
Tyvärr hade jag tydligen tagit ut min franska sfr-sticka ur husbilen....

Staffan
 
Toppen