• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

All makt utgår från folket?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Visst tycks det finnas stora resurser när politikerna öser ut pengar över vissa grupper. Alla har vi väl någon fattigpensionär i släkten som tvingas leva på sin garantipension. Kolla den budget en sådan lever på och tänk efter hur du skulle klara av att leva på den. Om det finns någon eftersaat grupp i Sverige, är det just fattigpensionärerna, och till råga på allt betalar hen tom skatt, skatt som är högre än om det var arbetsinkomster.
ERIKPER

Man får ut de pengar man själv eller arbetsgivaren satt in, med eller utan påslag beroende hur beloppet har räntat sig, precis som på banken.
Att många är dåligt upplysta om detta faktum kan man knappast lasta politiker för.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Jag skrev ett inlägg om Trumpens och Kim Jong-Uns eventuella samarbete när det gällde deras investeringar i olika finansiella instrument. Dessa båda figurer har verkligen möjligheter att skapa intressanta rörelser på börserna och därmed tillfälle att agera (via bulvaner) som insiders med korta positioner.

Jappe

Möjligen är det så men det får till snabba beslut för att tidningarnas skriverier påverkar börsen endast under en dag eller två, sedan är det full rulle igen med all time high med jämna mellanrum.

Svårigheten är att handla Kina, Ryssland eller Latinamerika vid rätt tidpunkt!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: All makt utgår från folket?

Man får ut de pengar man själv eller arbetsgivaren satt in, med eller utan påslag beroende hur beloppet har räntat sig, precis som på banken.
Att många är dåligt upplysta om detta faktum kan man knappast lasta politiker för.

Låter som riktig högerpolitik! Inte likt dig. Det finns folk som av olika anledningar inte kunnat vara arbetsföra i hela sitt liv som får det riktigt taskigt på ålderns höst pga av bla ett av världens högsta skattetryck, och det kan man oftast lasta politiker för.
om man sedan har råd med husbil så är man nog inte i gruppen som sitter sämst till i sverige idag,många har inte ens till månadskortet till bussen.

lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Låter som riktig högerpolitik! Inte likt dig. Det finns folk som av olika anledningar inte kunnat vara arbetsföra i hela sitt liv som får det riktigt taskigt på ålderns höst pga av bla ett av världens högsta skattetryck, och det kan man oftast lasta politiker för.
lars

Varken höger- eller vänsterpolitik, bara ett konstaterande att många fortfarande tror att den allmänna pensionen bekostas av skattemedel!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: All makt utgår från folket?

Man kan inte blunda för hur jävligt många har det i vårt så kallade rika land.

Tommy R
 
M

Marex

Guest
Sv: All makt utgår från folket?

Om man pratar om pensioner..så finns det många som jobbat hela sitt liv men ändå får det svårt att få ihop det när väl den dagen kommer..Alla har inte en "fet" tjänstepension att luta sej emot.
Tycker att det är lite konstiga beslut som har tagits, tar bort möjligheten att spara till pensionen genom en pensionsförsäkring när alla vet att det är många som har det knapert.
När fler sparar i isk så ökar dom skatten på det sparande.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Du, jag menar Jappe) startade en tråd som handlar om folks eventuella makt och jag ställde då en fråga till dig om hur du ser på utvecklingen i Spanien, om jag förstått alla inlägg rätt är du bosatt i bilen där nere. Det känns lite otäckt att ett EU-land som fått mycket pengar av oss andra skall ställa till med inbördeskrig. Eller hur allvarligt är det med Kataloniens val. Folket skall få bestämma, men vad blir konsekvensen? Bara undrar?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Re: All makt utgår från folket?

Du, jag menar Jappe) startade en tråd som handlar om folks eventuella makt och jag ställde då en fråga till dig om hur du ser på utvecklingen i Spanien, om jag förstått alla inlägg rätt är du bosatt i bilen där nere. Det känns lite otäckt att ett EU-land som fått mycket pengar av oss andra skall ställa till med inbördeskrig. Eller hur allvarligt är det med Kataloniens val. Folket skall få bestämma, men vad blir konsekvensen? Bara undrar?

Jag övervintrar ibland i Spanien på grund av hälsoskäl men jag vet inte mycket om spansk politik. Jag tycker naturligtvis att om katalanerna vill styra sig själva så ska de naturligtvis ges möjligheter att göra det. Att Madrid stretar emot kan ju möjligen bero på Rioja eller Penedès. :rolleyes:

Jappe
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Varken höger- eller vänsterpolitik, bara ett konstaterande att många fortfarande tror att den allmänna pensionen bekostas av skattemedel!

Självklart bekostas den allmänna pensionen av skattemedel. Det är knappast manna från himlen. Men, för att slippa ta ansvar för värdet av pensionen har politikerna valt att göra utbetalningarna till fonder som förvaltas av välbetalda fondförvaltare och vars utveckling beror av "Marknaden". Politikerna, som gärna i talarstolen orerar om hur ansvarstagande de är, har därmed avhänt sig ansvaret för allmänna pensionens värde, kan beklagande två sina händer och skjuta över ansvaret på "Marknaden" . Om nu detta är en smart ide frågar man sig varför inte riksdagsmäns, statsråds och kommunalråds arvoden och pensioner finansieras på samma sätt, och varför inte t ex finansiera socialförsäkringar och försvar på samma sätt. Självklart borde allmän pension gå på statsbudgeten direkt på samma sätt som t ex barnbidrag.
ERIKPER
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: All makt utgår från folket?

Man får ut de pengar man själv eller arbetsgivaren satt in, med eller utan påslag beroende hur beloppet har räntat sig, precis som på banken.
Att många är dåligt upplysta om detta faktum kan man knappast lasta politiker för.

Nog sjuttsingen finansieras dagens utbetalda allmänna pension till största delen av dagens inbetalningar och inte av vad man själv eller den tidigare arbetsgivaren betalat in. Dom pengarna gick åt då och till dåtidens pensionärer.

Det hade ju iofs varit trevligt om dom som "byggde landet" även sparat lite pengar till sig själva. Nu får vi som fortfarande jobbar betala :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Pensjoner er komplisert!

Eksempelvis det norske systemet med en grunnpensjon som gå over statsbudsjettet og en nå obligatorisk tjenestepensjon betalt av arbeidsgiver via forsikringsbolag. Tidligere var det mye bruk av ytelsesbasert pensjon hvor utbetalt beløp var en prosentsats av siste 5 års lønn. Nå er det normale en pensjon som beregnes ut fra innskutt kapital. Dette systemet og det Australske er ganske likt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Nog sjuttsingen finansieras dagens utbetalda allmänna pension till största delen av dagens inbetalningar och inte av vad man själv eller den tidigare arbetsgivaren betalat in. Dom pengarna gick åt då och till dåtidens pensionärer.

Helt rätt, dagens allmänna pension betalas av pensionsavgiften från de som fortfarande arbetar och beräknas efter vad man själv bidrog med under arbetsför ålder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.177
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: All makt utgår från folket?

... och beräknas efter vad man själv bidrog med under arbetsför ålder.
Från ett visst år! Min pension bygger på både det nya och lite av det "gamla" systemet. Vet ej från vilket år det nya systemet startade då arbetsgivaren började "betala in" viss procent för sina anställda.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: All makt utgår från folket?

Min pension kommer flygande in på mitt konto, var den kommer ifrån vet jag inte. Det bästa är att jag behöver inte anstränga mej för att få pengarna.

:mcride::yes::wub::spinny::mh3:
 
Toppen