• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartellbildning ?

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan i hösten ! Jag undrar om inte oljebolagen i Sverige har ingått kartell om en hemlig, på vår resa till Kroatien och genom flera länder är min reaktion att i centrala Europa så är det skillnad på priset på diesel det lägsta priset vi tankade för var 9,86 Sek/lit till och med efter autobahn var priset lägre 10,51 Sek/lit (Kassel)
Men från Malmö i söder till lilla Kungsör låg priset på 13,55 Sek/lit och ändå högre på bemannade stationer, så man kan nog ifrågasätta konkurrensen

Ha det gott i hösten själva ska vi ut i helgen och plocka lingon och lite svamp
Hasse & Ingegerd
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Kartellbildning ?

Det kan bero på olika beskattning.
I Sverige 2017 är det: Energiskatt 2.93:- / liter, Co2 skatt 3.24:- / liter och sedan 25% moms på rubbet. Det ger vid 13.55 :- / liter att bränslet exkl moms och andra skatter kostar 4.67:- / liter.
Vill påminna om HBK`s avtal med Preem/Såifa ger oss idag ett pris på 12.93:-
och förra perioden 1/9 - !6/9 var det 12.63:- / liter
Hälsningar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kartellbildning ?

...Vill påminna om HBK`s avtal med Preem/Såifa ger oss idag ett pris på 12.93:-...
Vad innebär Preem/Såifa egentligen? Gäller avtalet endast på Preem i Sverige? Speciellt kort? Måste hitta mer info om detta eftersom vi tankar lite varstans idag, helst på söndagar då priset brukar ligga lågt på en del mackar.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kartellbildning ?

Jag har ett Preem/Såifa-kort som jag tankar med i Sverige. I våras fick jag ett nyhetsbrev där det stod att Preem startat ett samarbete med YX-kedjan i Norge och att det i september skulle gå att tanka med Preem-kortet, åtminstone på vissa stationer i Norge. Inför vår resa i Norge nu i september sökte jag mer om denna information men fann inget klart och tydligt. Vad jag dock fick reda på var att man kan tanka med YX-kort på svenska Pteem-stationer, vilket ju inte var till någon hjälp. Vidare är det för mig okänt vilket pris som skulle gälla vi tankning på YX, så tankar jag med ett vanligt kreditkort istället, i varje fall i år.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Kartellbildning ?

Nu handlade inte frågan om HBK-rabatter...

Ja, man kan verkligen undra hur de kan lyckas träffa så "rätt" med sin prissättning. Här kan olika bolag ligga på exakt samma pris och priset ändras på samma dag så man kan verkligen undra. Någon form av kartell måste det finnas.

Kanske aktuellt med en anmälan, var det nu kan anmälas...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kartellbildning ?

Det ser ju verkligen ut som om det förekommer kartellverksamhet. Och nog tror jag myndigheterna har ögonen på dem men de har säkert lärt sig läxan från förra gången de "torskade", och sköter det hela på ett sätt att olagligheter inte kan bevisas.
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Sv: Kartellbildning ?

Många bolag jobbar med pris rapportörer. Man åker runt och bevakar priser hos närliggande konkurenter, därav snabb pris ändring. Detta utförs flera gånger/dag. Alla som jobbar med stationerna skickar också in priser dagligen, flera gånger. Nyser någon till så får man reda på det rätt snabbt. Har en bekant som jobbade som rapportör.

Exempel från ett bolag jag hittat på deras hemsida:

IMG_4066.PNG
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kartellbildning ?

Ja, nog finns det någon form av samarbete, för inte har de olika bolagen köpt in oljan/bensinen till samma pris vid samma tillfälle.
När man höjer priset så säger de att tankarna var tomma och råoljepriset gått upp. De har alltid tomma tankar när råoljepriset är som högst.
Hade jag haft sådana inköpare hade de fått sparken direkt!
:mad:
Nog har bolagen marginaler. Sist vi tankade var hos en "frifräsare" som inte tillhör någon kedja. Där var dieseln 70 öre/l billigare än övriga mackar.
:):)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kartellbildning ?

Ja, det är inte speciellt juste. Men den största "tjyven" är staten med sina pålagor. Så fort bränslepriserna sjunker & det verkar vara långvarigt så är miljönissarna & finansministern på G. Fordonsmarknaden är en underbar mjölkko. Av 15:- i bränslepris så plockar staten in 10:-.

Bennie
 
Toppen