• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det börjar dra ihop sig till minusgrader men vi vill inte avsluta säsongen ännu. Vår gråvattentank är oisolerad så vår tanke är att köra med (miljövänlig) spolarvätska för att förlänga säsongen lite.
Finns det någon speciell spolarvätska som är skonsam mot slangar, packningar och tank?
Annars är alternativet att köra med öppen gråvattentank och oljespilltråg under men ett tråg rymmer bara 17 liter så det blir mycket springande....så vi vill undersöka alternativ 1 först.

Tips? :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Vad jag förstår, så är det väl i huvudsak stängda kranar och smala rör som fryser sönder. Kan inte tro, att några eventuella minus grader är så farligt att det kan påverka något i gråvattentanken.
Avloppet har ju ganska rejäl dimension. Isolera, ger det något? Men jag har egentligen ingen erfarenhet från detta i husbilslivet.
Däremot har jag lärt mig en del om vad som händer i en sommarstuga, som står ute i den bistra vinterkylan helt utan uppvärmning. Otroligt vilken sprängkraft det finns i vattnet...när det vill sig illa.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Det börjar dra ihop sig till minusgrader men vi vill inte avsluta säsongen ännu. Vår gråvattentank är oisolerad så vår tanke är att köra med (miljövänlig) spolarvätska för att förlänga säsongen lite.
Finns det någon speciell spolarvätska som är skonsam mot slangar, packningar och tank?
Annars är alternativet att köra med öppen gråvattentank och oljespilltråg under men ett tråg rymmer bara 17 liter så det blir mycket springande....så vi vill undersöka alternativ 1 först.

Tips? :)

På vår förra bil var gråvattentanken under bilen och oisolerad vi var ute vid som kallast 6-8 minus och det är normalt inga problem, jag skaffade billigast möjliga konc spolarvätska och brukade köra i några liter, och det var inget som frös, däremot kan det vara lämpligt att smörja upp kranen med tex silicon så inte den fryser om den är utanpåliggande.

//Tommy
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

ingen fara öppna kranen bara låt det rinna ut,inget miljöfarligt där inte........
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Om det bara handlar om lite nattfrost som tinar under dagen så är det inget att fundera över. Lär inte bli något problem och det brukar dröja ett bra tag innan det blir någon vinter att tala om, ifall du inte skall för långt norrut.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Vi åkte i 10 år (1999-2009) året runt med oisolerad gråvattentank och när det var frost så ställde vi en stor hink under avloppet och kranen öppen. Lite koncentrerad spolarvätska likt Tommy-59 ovan höll vattenlåsen öppna när vi inte tappade vatten. Det hände någongång att det frös i kranen under -10 men med en värmepistol så löste det sig snabbt.
Avloppstanken frös också ibland i botten när vi glömt att öppna kranen och då fick värmepistolen hjälpa till.
Att ha gråvattenkranen öppen vintertid mot en hink är inte kontroversiellt på något sätt för det fryser i hinken och isklumpen slänger man på lämpligt ställe.
Bakterier o lukt frodas inte när det är frost så det är inget problem.

Ut och åk på vintern bara man lär sig under resans gång och det viktigaste på vintern är att gasol o värme samt batterier och laddning fungerar och har reservkapacitet.

Sedan gäller det som övriga skrivit i tråden att det oftast inte är några problem innan man passerar -5 till -10 men det beror förståss på bilens konstruktion och hur länge man ligger still.
 
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Har använt splarvätska flera år. Det är ju vattenlåset i kök och toahandfat som fryser till. häller alltid en skvätt efter varje gång man spolat vatten. Har också 3 liter spolarvätska i spilltanken. Får jag stopp så har det frysit i vattenlåset.
Kör under våren då det kan bli 20 - 25 grader kallt i Norra sverige.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Spolarvätska i gråvatten vid minusgrader

Vi har bara sommardäck så det blir ingen vinterkörning för vår del nu.
Frågan gäller mer om man åker på hösten (och våren) och det kommer en köldknäpp på natten med minusgrader :)
Men nu har vi fått några tips. Tack! :)
 
Toppen