• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra POI Editor

R

Regrib

Guest
Är det någon som kan hjälpa mig med Extra POI Editor, jag har installerat programmet, men får det ej att fungera. Jag skulle vilja ha en enkel handledning på svenska, då jag är mycket dålig på engelska. Det står att det är något script fel, men jag vet inte vad det är.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Extra POI Editor

Är det någon som kan hjälpa mig med Extra POI Editor, jag har installerat programmet, men får det ej att fungera. Jag skulle vilja ha en enkel handledning på svenska, då jag är mycket dålig på engelska. Det står att det är något script fel, men jag vet inte vad det är.
Jag har heller inte fått det att funka de senaste åren. Förr var det ok men inte numera. Win10. Det "snurrar" en symbol och sedan händer inget mer.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra POI Editor

Om det står nåt om scriptfel så har du troligen en äldre variant av EPE, det har varit så några gånger och den senaste tiden har man även fått upp ett felmeddelande om föråldrad webbläsare.

Han som byggt programmet har dock skött sig och uppdaterat programmet flera gånger på senare tid, den senaste versionen heter V6.04 och återfinns på den här sidan: https://turboccc.wikispaces.com/Extra_POI_Editor

Tryck på raden där det står med blå text Extra_POI_Editor_Installer_v604_setup.exe så startas nedladdningen av senaste uppdateringen

Använder programmet nästan dagligen med windows 10 och installerade om det idag och det ser ut att fungera som det ska. :)

mvh jocke
 
R

Regrib

Guest
Sv: Extra POI Editor

Jag installerade om det igår, efter att jag gjort inlägget här, och hittade v6,04, och den ser ut att fungera. Kan du ge en liten beskrivning på vad som är viktigt att skriva in i programmet, då blir jag glad, jag har som sagt svårt för engelskan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra POI Editor

Jag har länge velat göra en beskrivning för hur man kan jobba med extra poi editor men tiden tycks aldrig räcka till, det finns en hel del saker man kan göra med programmet och jag utnyttjar bara några av funktionerna.

En snabbis:
(klicka på bilden så blir den större)

Image 1.png

Det minsta man behöver ha med för att skapa en poi är koordinater och ett namn, det är lägsta nivån och jag har markerat med gula siffror på bilden vid fälten de uppgifterna ska in.
Koordinaterna ska vara i decimalform.

I exemplet har vi en plats som ska in i filen med Hbk:s husbilsplatser, därför har jag med vid de röda siffrorna och ringarna vad jag tar med:

1, Ställplats är kategorin för den här platsen
2. Beskrivningen av platsen
3. Region
4. Land (vikigt om det finns en plan att använda slutresultatet i tex Sygic)
5. Länk till bilden som visas i EPE, Garmin, POIViewer, Maps.me och Locus Map.

Det var en snabbgenomgång, nån gång ska jag försöka göra en mer komplett beskrivning, och en för MyMaps, och en annan för... ;)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Regrib

Guest
Sv: Extra POI Editor

Hur skall jag spara POI filerna, jag har tänkt göra en POI för gårdsbutiker. Vilken ändelse skall det vara på filen? Jag har en fil som heter Gårdsbutiker.gpi, där jag lägger in de olika gårdsbutikerna, är det OK? Jag får problem när jag sparar, blir utkastad ur prorammet, och inget blir sparat.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra POI Editor

Jag jobbar (nästan) uteslutande med GPX i extra poi editor, man kan nog säga att jag använder filen som GPX som arbetsfil och när det är dags att konvertera min arbetsfil till GPI, så använder jag inte extra poi editor längre.

Det ska gå att använda EPE att spara filen som GPI men när jag testade för fyra år sedan fick jag inte till det och eftersom jag för hbk:s fil även vill ha med bilder i den färdiga filen, och inte lyckats med EPE, så använder jag uteslutande garmins poiloader för att göra om gpx till gpi.

Alltså: Jag jobbar med filen i EPE men när det är dags för att gå in filen i en garmin så går jag över till Poiloader.

mvh jocke
 
R

Regrib

Guest
Sv: Extra POI Editor

Jag har jobbat i stort sett hela dagen med att lägga in Dalarnas gårdsbutiker, och det har sett bra ut, men när jag skall avsluta så händer något, det går inte att öppna filen. En dags arbete åt helvete, men jag skall spara som GPX i fortsättningen, få se om det funkar. Tack Jocke för din hjälp, jag var inne på rätt spår från början, men var osäker, nu kör vi på.
 
Toppen