• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumpen.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns det någon som är bevandrad i Bosch insprutningspump som sitter på en FIAT 2.8 idTD -01. Gärna länkar till sprängskisser eller annan information.
Motorn är alltså inte en common-rail utan har mekanisk insprutning. Orsaken till frågan är att jag tänkt "skrämma upp" den en aning. Jag gjorde det på den förra HB'n med gott resultat utan att partikel- & NOX-värdena överskred max.

Bosch artikelnr: 0460424220
Pumpen's beteckning: VE4/12F1800R735-1
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Insprutningspumpen.

Power piston mycket enkelt att montera själv följer med montagebeskrivning
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Insprutningspumpen.



Power piston mycket enkelt att montera själv följer med montagebeskrivning

Jo, DT-Piston från Auto-Stable känner jag till, monterade detta på förr HB'n. Bra men dyrt. Denna gång skall jag se om jag har en excentrisk kolv om jag i så fall provar att vrida. Om inte så köper jag en från Dieselmecken. Det jag också behöver veta är var ställskruven till bränslemängden sitter så jag kan öka turbotrycket. PÅ andra HB'n satt det en VP37-pump & på den jag har nu så sitter det en VE4-pump, utseendemässigt helt olika.

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumpen.

Googla på "VE4 diesel" så hittar du säkert en massa information. Eller fråga Dieselmeken i Aneby.
//Göte J
 
Toppen