• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk adapter - köpa var?

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag trodde att jag hade fått med alla adaptrar jag behövde för att fylla i Europa när jag installerade alutankarna. Upptäckte idag att det inte finns med den adapter jag behöver i bl a Tyskland. Befinner mig nu i Moseldalen för att fortsätta söderut mot Frankrike och Spanien om en knapp vecka. Är det någon som vet var jag skulle kunna köpa denna adapter i detta område? Undrar också om det är samma adapter som används i Frankrike och Tyskland.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Tysk adapter - köpa var?

jag vill tro att du har ett utvändigt tankintag på bilen och då sitter den tyska kopplingen som kallas ACME inbyggt i tankintaget
tittar du in under locket ser du en mässingskoppling med utvändig gänga
likt denna

i Frankrike används samma adapter som i Sverige o flera andra länder d v s Dish skicka ett pm till mig med din mailadress så ska jag maila en förteckning över i vilka länder de fyra olika adaptrarna används

/Anders
 

Bilagor

  • 271 Yttre tankmunstycke.jpg
    271 Yttre tankmunstycke.jpg
    19,8 KB · Visningar: 784
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tysk adapter - köpa var?

jag vill tro att du har ett utvändigt tankintag på bilen och då sitter den tyska kopplingen som kallas ACME inbyggt i tankintaget
tittar du in under locket ser du en mässingskoppling med utvändig gänga
likt denna

i Frankrike används samma adapter som i Sverige o flera andra länder d v s Dish skicka ett pm till mig med din mailadress så ska jag maila en förteckning över i vilka länder de fyra olika adaptrarna används

/Anders

Tack! Nu har jag tittat in under tanklocket och det ser ut att kunna vara den du visar. Det märkliga är att vi fick hjälp på tankstället av en anställd och han skruvade i en adapter i min ursprungliga innan han fäste tankningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tysk adapter - köpa var?

Hej, det känns skönt att EU tar hand om oss och standardiserar massor med viktiga saker här i livet, som gurkors utseende till ex. Det gör ju livet så mycket enklare när man skall skiva upp en gurka att man kan vara säker på att den är likadan var inom EU man än har köpt den :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tysk adapter - köpa var?

Tänk så seglivade en del skrönor kan vara, gurkskrönan till exempel :rolleyes: .

Tack! Nu har jag tittat in under tanklocket och det ser ut att kunna vara den du visar. Det märkliga är att vi fick hjälp på tankstället av en anställd och han skruvade i en adapter i min ursprungliga innan han fäste tankningen.


Jag har tankat många gånger i Tyskland och har då råkat ut för munstycken som vi har här i Sverigen men även det som passar till den adapter som CarthagoAnders visar. Detta kan ju vara anledningen till att hjälpredan använde en adapter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tysk adapter - köpa var?

Tänk så seglivade en del skrönor kan vara, gurkskrönan till exempel :rolleyes: .
.
-----------------------------------------------
Det var väl mest lite ironi över att en del saker som verkligen skulle behöva bli standard i ett enat :p: EU för att underlätta, som kanske just de flesta "saker" som man tar med sig över landsgränserna för att koppla in eller ansluta borde få någon vettig standardisering.
Gurkor skulle troligen behöva genmanipuleras för att få en utseendestandard.

Säkert svårt i vissa fall. Vinnarna blir ju de som råkar ha standarden som väljs, och de andra får en besvärlig övergångsperiod. Men helt fel med standardanslutningar på gas och full standardisering på el vore kanske inte så dumt för det ökar ju även säkerheten.
Efter ett tag av lyckad standardisering så vore det ju enkelt att när ett nytt land vill blir medlem så följer det med en lista på standardiseringar som måste genomföras inom några år.
Kanske både för dyrt, för enkelt och för krångligt i byråkraternas värld, men bra för medborgarna om det genomfördes.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen