• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG har två sidor!

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
SOG-service på toatanken i Husbilen 2017!:swoon:

Är det inte dags att placera husbilarna med SOG i utkanterna av ställplatser o campingar i vindriktningen från?

Att anläggningen är till service på min egen toalett med att ev. lukt är borta och att jag sparar tillsatsen i toakassetten är ok.:)

Men var blev doften från toan av när fläkten startade, jo den blåste in till grannen som satt och fikade, ibland renad genom kolfilter men när bytades det senast eller togs det bort för att få bättre sug istället för att bytas?
Man kanske skulle ha lett upp avgaserna från toan till taket eller haft utsläppet där man själv har sin
utevistelse.
Grannen njuter inte av skitdoften kan jag lova!:(:(:(

Det är kanske dags att husbilsägare och försäljare med anknytning till SOG tänker till och visar lite hänsyn till husbilskompisarna!

Allt går att utveckla till det bättre!;););)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

Man kanske skulle ha lett upp avgaserna från toan till taket...
Vi bestämde oss för taklösning efter all läsning här på forumet och beställde installation efter rekommendationer. Man ska inte "snåla" på allt och bör tänka lite långsiktigt. Vinden hinner splittra odören innan den kommer i närheten av någon granne överhuvud taget...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Jag har skrivit om det förut att kolfiltrerna har begränsad livslängd och att man bör byta. Förresten så vet jag inte om SOG 1 har något egentligt kolfilter, ser mest ut som skumplast. Men för att öka livslängden kan man täppa igen ändarna på ventilationen när man inte är på resa och husbiler står obrukat, så räcker det längre.. Det aktiva kolet absorberar fukt och förbrukas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

Själv så stoppar jag ner en sådan här tablett i tanken efter att jag har tömt den, och tycker att lukten inte är något problem alls:
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/dometic-power-care-tubs.html

// Fredrik W
En tablett kostar då normalt ca 10:- och en kassett fyller man normalt på 2 dagar = 5:-/dag. Takinstallerad SOG är engångsinvestering utan driftskostnader och inblandning av några som helst kemikalier. Man kanske ändå ska ha några tabletter på lagret ifall vinden "ändrar" riktning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG har två sidor!

Den svarte "skumplasten" i SOG 1 er et kolfilter av samme type som benyttes i kjøkenvifte for resirkulering. Levetid normalt en sesong før det blir plagsom lukt ved bruk. Har aldri forsøkt å regenerere et slik filter, men tror at det ikke ville tåle varmen.

SOG for utlufting over tak finnes både med og uten filter, mistenker at ingen bytter filter på de som er utstyrt med dette.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: SOG har två sidor!

Är det ändrad installation på senare tid. Vår SOG går ju endast när man har toaletten i bruk. Den lilla tiden kan väl knappast generera särskilt mycket lukt? Vi använder vanlig grönsåpa som vi tillsätter ca 0,5 dl vid tömd tank. Har aldrig haft bekymmer med lukten.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG har två sidor!

Hadde SOG i alle mine husbiler fra 2000, første fikk jeg installert av SOG i Löf. Det slipper ut litt lukt når luken er åpen og kullfilteret er litt gammelt. Det er i prinsippet samme løsning i dag som det var i 2000 på de som har utlufting på siden av bilen. De nye SOG 2 med utlufting over tak er normalt uten filter.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Hej

På vår förra bil hade vi toaletten på "markissidan" och SOG:en i luckan. Inte så kul när man satt under markisen och någon gick på toan. Bättre då när toan ligger på andra sidan bilen, men vad tycker grannen. :D

Nu har vi utblåset från SOG:en på taket. Funkar mycket bra.
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: SOG har två sidor!

Har haft Sog:en i 7-8 år och än har ingen klagat. Men det är klart, vi står mycket sällan så nära nån granne.
Ove.G

Mina grannar klagar inte

Det betyder ju inte att grannarna inte utsatts för er odör, de flesta går nog inte över och säger "Sluta använda toaletten er, det stinker hos oss".

Har bekanta som vi åker med ibland och dom har sog på markissidan, jag råkade hamna mitt för den i våras och jag lovar det var ingen trevlig upplevelse.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

Har ställt frågan tidigare i en annan tråd men liksom inte fått något riktigt svar. Vad är då fördelen med SOG mer än att ni slipper att stoppa kemikalier i avfallstanken. Vissa av er häller ju ändå något medel i. Många har problem med kristallisering på insidan av tanken och mycket mer som går att läsa om på forumet, men konkreta fördelar????
Vill veta i all välmening.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Vi har SOG på markissidan och har haft så flera år. Sköter man bara filterbytena så luktar inte någon av de har och har haft... Kör man året runt som vi så räcker filtret knappt ett år. Känns direkt när lukt kommer, men byter filter så är problemet borta...

Tommy, vi som har egen avloppsbrunn med biologisk rening i markbädden kan inte använda kemikalier om vi ska kunna tömma hemma. Sen tycker vi en hel del av kemikalierna luktar illa så det är bara gott att slippa... Men fördelen är alltså inga kemikalier... Funderar på att dra upp den på taket, ganska lätt om man har toan vägg i vägg med kylen, så har jag sett att dom dragit rör på nya bilar...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

Fördelar:
- inga kemikalier
- ingen fara gå in på toa efter "någon" annan
- behövs ingen annan fläkt (strömförbrukare)
- behövs ingen filter till takanslutna SOG
- kassetten har ständig avluftning!

Nackdelar:
- priset
- när det blåser från "fel" riktning (avstånd till takluckan)
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Ingen risk för att "lukten" från en SOG ventil går till grannen. Ni har ju 4 meter dit. Inga kemikalier, ingen nedbrytning, mindre lukt.
Dessutom, varför ska man hälla ut en massa kemikalier vid tömning, istället för " ren skit". Efter tömning, slå i en skvätt grönsåpa och lite vatten. Efter att skvalpat fram några mil är tanken ren.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Jörgen!

Man skulle ju kunna tro att du är från Mora där 4 meter är ett under för allt!

Det är kanske dags att vakna upp, skiten från dig stinker säkert mer än fyra meter, du har tydligen bara haft försynta grannar eller inga alls?
Mvh
 
Toppen