• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG har två sidor!

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
SOG-service på toatanken i Husbilen 2017!:swoon:

Är det inte dags att placera husbilarna med SOG i utkanterna av ställplatser o campingar i vindriktningen från?

Att anläggningen är till service på min egen toalett med att ev. lukt är borta och att jag sparar tillsatsen i toakassetten är ok.:)

Men var blev doften från toan av när fläkten startade, jo den blåste in till grannen som satt och fikade, ibland renad genom kolfilter men när bytades det senast eller togs det bort för att få bättre sug istället för att bytas?
Man kanske skulle ha lett upp avgaserna från toan till taket eller haft utsläppet där man själv har sin
utevistelse.
Grannen njuter inte av skitdoften kan jag lova!:(:(:(

Det är kanske dags att husbilsägare och försäljare med anknytning till SOG tänker till och visar lite hänsyn till husbilskompisarna!

Allt går att utveckla till det bättre!;););)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Det här är ett problem. Men hur skall man lösa det. Flytta på bilarna? Sedan kommer nästa och klagar på hundarna som skäller! Sedan tycker någon att grannarna är för högljudda på kvällarna. Då irriterar sig någon på att man inte får sova på morgonen för det skrattas och skramlas. Sedan startar någon ett elverk!!!!. Jag försöker leva efter devisen att vi alla är olika så enligt mig får man leva med det i annat fall blir livet så jobbigt.
Ha det
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Bryr mig inte om 4 meters diskussionen då denna diskussion är ett skämt ute i Europa. Men för vissa i klubben tycks det vara mycket viktigt.
Har aldrig, under 10 år upptäckt något "skitlukt" utanför husbilen. Har faktiskt aldrig upptäckt någon "skitlukt" utanför någon husbil, trots så små avstånd som en halv meter mellan bilarna. Rökare och folk som grillar är ett väsentligt större problem.
Men, det står var och en fritt att köpa kemikalier för dyra pengar och med gott samvete därefter hälla ut dessa i avloppen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Tommy, vi som har egen avloppsbrunn med biologisk rening i markbädden kan inte använda kemikalier om vi ska kunna tömma hemma. Sen tycker vi en hel del av kemikalierna luktar illa så det är bara gott att slippa... Men fördelen är alltså inga kemikalier...

Vi har ingen SOG men vi använder heller inga kemikalier. Däremot så använder vi en biologisk bakteriekultur som är ISO certifierad att användas i trekammarbrunn och även i avfallstank för sugbilstömning. Vi tillsätter en till två deciliter efter varje tömning och det har fungerat över förväntan. Finns att köpa på femlitersdunkar och till ett klart lägre pris än "husbilskemikalier".
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Jörgen!

Att du inte upplevt någon skitlukt är väl bra för dig! Grilldoften stör döremot inte mig!
Men till verkligheten, vi är på resa genom Tysklnd, Frakrike till Spanien. Vid uppehåll i Moseldalen, Valwig fick vi en något stram svensk till granne som hade SOG med utsläpp intill vår uteplats, gissa om vi kunde sitta kvar och äta vår mat?
Här på Playa Bara fick vi en tysk granne som hade utsläppet från SOG intill vår matplats, gissa omvi satt kvar?

Vissa har ingen självkritik eller tanke på vad de håller på med!

ELLER ÄR DET DÅLIG INFORMATION FRÅN DE SOM SÄLJER PRODUKTEN OM VAR SKITOSEN BLIR AV SOG?
Mvh
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Stig!

Det är ju bra att du har en bra lösning både Sog o kemikalieproblemet!

Vad är namnet på produkten?

Var köper jag denna produkt?

Detta är ju om jag förstår dig en produkt som alla husbilsägare borde använda!

OM VI FÅR SVAREN TACKAR VI FÖR TIPSET!

Mvh
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Svarade en medlem om hur man fixar en fläkt. Blir påhoppad med massor av inlägg om skitlukt. Vanför år det så många som är så aggressiva här. Har det med åldern att göra.
Sigge. Eftersom du har problem med lukter var du än är. STANNA HEMMA.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

SOG är kanonbra för alla förutsatt att man byter filtret. Ingen dålig lukt inne på toaletten. Ingen utanför heller, kollar med jämna mellanrum, har aldrig luktat utanför bilen. Jag har extra filter med. Och framför allt så dödar inte ren skit bakterierna vid reningsverken eller andra brunnar. Miljön är den största vinnaren. Luktar det från någon granne så tala om det så byter nog ägaren filtret omgående. Gör bättre resultat än att klaga här.
/ Olle
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Olle Ö!

Min mening var inte att kaga här!

Jag har inte hellre tänkt var någon Ove!

Men jag försökte uppmärksamma en del äldre män som jag på att de skulle sköta sin Sog gentemot sina grannar!

Jag är ingen Besser, men vi har många av dem!

Mvh
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SOG har två sidor!

Vad kostar filtren? Man skulle kanske ha med ett förråd i bilen och sälja till "stinkande grannar" på ställplatserna. :D

Alltså. Vad kostar SOG-filtren?

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Har SOG som ventilerar genom golvet precis bakom höger bakhjul. Har aldrig kännt någon lukt fast man sitter under markisen precis bredvid. Har kört med samma filter i tre år utan skillnad. Böt nu i somras filtret till en kostnad på 124kr i material.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Jag är relativt ny husbilsåkare så ursäkta ev dum fråga:
Varför har man en frånluftsläkt till en kassett-toa?
Vi använder vår toa "till allt" och har ingen lukt, vare sig på in- eller utsida. Vi tillsätter ett biologiskt nedbrytbart medel som inte är ekologiskt farligt. Vad jag förstått av inläggen fungerar fläkten så att man har spjället öppet till kassetten när man "gör sitt" och fläkten suger då ut luften, bara under den tiden.
Är SOG alltså för att slippa lukt just under själva toabesöket?
I så fall tror jag fabrikanterna lyckats sälja en till onödig pryl.. :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

...I så fall tror jag fabrikanterna lyckats sälja en till onödig pryl.. :)
Bra tänkt Deblenh, men så enkelt är det inte. SOG-en gör att du kan göra ditt toabesök utan odörer i det lilla utrymmet du gör dina behov och inte heller i angränsande sådana som t.ex. köket... SOG-en är sammankopplad med en avluftning som "vädrar" kassetten även om toan inte används (om allt är monterat på "rätt sätt"). Vår kassett-avluftning sker genom SOG-en's egen slang (förbi fläkten) och upp genom taket.
Jag har även en "extra" avluftningsslang för säkerhets skull. Hur SOG fungerar på en kassettlucka med kolfilter, vilket kanske inte är helt i samspel med termiken, det kan jag inte svara på, där tror jag att du kan ha en poäng...

termik.png
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: SOG har två sidor!

Klipps till önskad storlek och passar de flesta köksfläktar. Filtret är flamskyddat och därför helt säkert att använda. För optimal funktion bör filtret bytas ca var fjärde månad. Filtervikt: 250 g/m². Tjocklek: 14 mm. Mått: 57x47 cm.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOG har två sidor!

Hej, Det här med att reta sig på grannar på ställplatsen verkar vara som att bo i ett hyreshus.
Alla är vi olika, en del är kvälls och nattmänniskor som jag, en del är morgonmänniskor som andra. Jag kanske hörs kl.23:00 när en del vill sova. Jag vaknar klockan 7:00 av att någon dj.... skrattar och har roligt. För att inte tala om de som kanske hör dåligt och har radio eller TV på så man kan höra nyheterna varje halvtimme från 6:00 på morgonen.
En del grillar och luktar, en del har SOG'en åt grannens håll, en del har en hund som skäller. (Fast en hund som skäller oavbrutet utan att husse eller matte kan få tyst på den måste må dåligt och ha fel "föräldrar".)
En del har inte koll på batterierna eller saknar solceller och måste starta ett elverk för att överleva eller för att frugans hårblås skall fungera, m.m....m.m.

Rekommendationen för den som bor i hyreshus och inte trivs med grannarna måste bli.... Flytta till ett ensamt hus långt ute på landet.

Rekommendationen till oss husbilsägare är mycket enklare och måste bli..... ställ dig ensam någonstans ute i det gröna. På köpet slipper man bekymra sig om massa förbudsskyltar, tidsbegränsningar, avgifter m.m.

Alla är vi olika, och alla har vi nog någon egenhet som retar andra.
Ingen av oss kan förmodligen hålla sig inom alla gränser som inte retar någon annan.
Så retar man sig på skitsaker :D under den korta tid det märks så kanske man skall skaffa sig ett eget avskillt boende.

Ta detta på rätt sätt, för man måste naturligtvis visa normal hänsyn mot andra. Men på morgonen när jag blir störd av morgonpigga grannar som somnade ungefär samtidigt som jag som bäst tittade på TV och hade en mysig kvällsstund med lite fika eller kvällsmat.... Så föredrar jag att vända på mig, dra täcket över skallen och somna om i stället för att reta upp mig.

Själv bor jag på landet och hör bara grannarna vid enstaka tillfällen, som jämna födelsedagskalas på sommaren m.m. :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Hej Jankro!

En sak du du skriver är att visa normal hänsyn, det instämmer jag i som sunt.

Men sen måste det vara bättre att hitta kreativa lösningar i samförstånd på problem än att fly dem!

Varför skall någon flytta till ensamheten för att lösningar eller ovilja står emot?

Sogen var kanske inte så väl genomtänkt när den släpptes på marknaden, men då kan det väl inte vara fel att rätta till och uppmärksamma på bristerna för allas trivsel. Det kan också vara okunskap vilket också kan rättas till genom förståelse.

Du har flytt ut på landet och trivs med detta och jag bor i stan med många grannar som gör det bästa för att alla skall trivas!

Nog skall vi som husbilsåkare också som du skrev kunna visa hänsyn till varandra.

MVH
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG har två sidor!

SOG var ikke helt ny da jeg fikk montert min første i 2000. Svakheten er holdbartheten på viften som sitter i døren, den holdt for de første i 3 til 5 år. På min andre holdt den til jeg solgte bilen etter 8 år. Forbruksvaren er filteret, for heltidsbruk skifter en 2 ganger i året. For halvårs bruk en gang i året, sporadisk bruk muligens annet hvert år.

Filteret er som noen nevner et kullfilter av samme type som i kjøkenvifter. Flakene som Kjell & Co selger kan kuttes til rett størrelse og gjør det hele til en rimelig kostnad.

For oss har det aldri vært aktuelt å gå over til kjemikalier igjen da Grethe har allergiske reaksjoner på de parfymer som benyttes i disse og i endel vaskemidler.
 
Toppen