• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentömning - kälken för hög

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Skulle för första gången tömma gråvattnet i helgen (nyinköpt husbil).
Men "kälken" på ställplatsens tömningsstation gick inte in under utloppet på bilen. För hög vagn.
Svor i tankarna och funderade en kvart på alternativa lösningar...
Ställplatsvärden hade ingen lösning.
Tills jag kom på att jag kunde backa upp på nivåklossarna och på så sätt höja bilen och utloppet så "kälken" fick plats :)
Kanske ett vanligt knep ibland ni erfarna? :)

IMG_1767.JPG
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Jag har samma problem. Min avloppsventil har en markfrigång på endast 12 cm. Det går ju att höja med nivåklossarna men då lutar bilen och det går inte att tömma tanken helt.

Leif Torså
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Jag har samma problem att utloppet ligger för lågt , det går ju iofs som du gjorde att köra upp på klossarna men då lutar bilen fel som Leif Torså skriver och man får inte ut allt vatten .
Jag har en bit extra slang som jag trär på utloppsröret
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Ni som har så långa utlopp, blir det inte problem att det hakar i annars också?

Jag brukar tömma via toakasetten ibland, men för att få under den så får jag pumpa upp luftbälgarna lite.

//Peter
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Vid knepiga tömningar använder jag pooldammsugarslang som man kan bygga på i sektioner (varje sektion ca 1 m). Trycker upp den mot utloppet och riktar slangen. Har 2 sektioner med mig, brukar räcka. I de fall jag står stilla lite längre använder jag en 10 liters spilloljedunk från Biltema (bara 13 cm hög):

Spilloljedunk bil/MC - Spilloljedunk Spillolja - Biltema
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Jag har typen där man drar i en spak och sedan kommer syndafloden forsande.
För mig funkade det bra med nivåklossarna, inga problem bara man vet.
Detta var på Hönö Klåva.
Det diffade ca 3 cm.
Bra tips med slang, får krypa under och mäta diametern och se om det är möjligt att fästa den.
Eller oljetråg från Jula, om den går under.
Eller parkera över ett tjälskott i asfalten :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

På vår plåtis sitter avloppet original mitt under bilen men jag har monterat 32mm rör (typ tvättställsavlopp) med vinkel så jag får avloppet åt sidan i stället. Sen kan jag vid behov förlänga med kort koppling som jag satt en cykelslang på (till 44-635 däck). Koppling med slang förvaras hopvikt bredvid toakassetten.
//Göte J
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Jovisst går problemet med lågt liggande avlopp att lösa.
Jag använder för det mesta en 10 liters spilloljedunk från Biltema men har också skaffat en avloppsslang för tvättmaskiner som jag försett med en muff som passar avloppsröret. När man har husbil måste man vara förberedd på de flesta situationer och de tömningsmöjligheter som erbjuds.

Poängen med den här tråden är ju att det här med en kälke för gråvattentömning inte alltid är så lyckat. Jag har också råkat ut för att det varit svårt att få vattnet att rinna från kälken och ner i det avlopp som den är ansluten till.

Leif Torså
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Det er klart at beste tømmeløsning er hull i bakken :D

Men mangler dette er en kälken en god reserveløsning og enkel å etterinstallere. Her blir det et kompromi enten så lav at den går under alt eller høy nok til at en kan ha grov nok slange til å kunne ta unna for biler med mer enn en sildring. Hadde i 8 år en bil som klarte å slippe 100 liter gråvatn på under ett minutt, få kälker klarte den uten at jeg klippet opp tømmingen i noen få sekunder om gangen.

Her nede i Australia er det nesten ingen steder en kan tømme uten bruk av slange. Normal tømmeplass har er plasttrau med lokk, ca 15 cm høy kant. Greit at husbilene er utstyrt med hurtigkopling for tømmeslange, og at bilene har med en passende slange.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Funkade perfekt idag med Julas oljespillstråg :)

.
 

Bilagor

  • IMG_2063.JPG
    IMG_2063.JPG
    2,3 MB · Visningar: 15
  • IMG_2064.JPG
    IMG_2064.JPG
    1,9 MB · Visningar: 20
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Gråvattentömning - kälken för hög

Det följde med en slang att koppla på röret för gråvatten när vi köpte husbilen. Den har vi fått använda ibland. Vi har också en vattentaxi som vi kan använda om det kniper.
 
Toppen