• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import av husbil

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Jag har nu baxat igenom min importbil och fått svenska skyltar.

10 arbetsdagar väntan på granskning av registreringsbevis och köpehandlingar, 2 dagar till besiktningstid samt ytterligare 2 dagar för att få registreringsbevis och nummerplåtar.

Enda problemet var vikten då man vägde bilen och då undrar man hur man vägt första gången. Visserligen har det eftermonterats cykelställ, markis, AC samt gasolugn. Efter tillägg för bränsle och vatten så räckte vikten bara till 2 passagerare. Nu spelar det ingen större för oss frö vi är bara 2.

Känner mig nöjd med en bra affär.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Import av husbil

Grattis!

Vad är det för bil och vad blev tjänstevikt / lastvikt vid registreringen?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Import av husbil

Det blev en McLouis.

Bilen vägde tom 3140kg men sedan räknar man på 75kg förare, 90 liter diesel, 100 liter vatten så då blev det 165 kg kvar :-(

Jag har gasolugn och AC i bildelen som extra utöver markis och cykelhållare.

Original COC står det 3073 kg tjänstevikt

Nog inte många som kör inom 3500 kg i lastat skick. I och för sig fyller man väl inte 100 liter färskvatten. Vi är bara 2 som kommer att åka så det klarar sig nog skapligt.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Import av husbil

Oj det gick snabbt, har det redan gått 6 månader?
Tömde du bilen på allt löst när du vägde den?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Import av husbil

Tiden går fort :)

Tömde så mycket som möjligt men orkade inte ta bort smågrejor samt madrass. Kunde nog tagit bort gasflaskorna och sagt att de var där för han kollade aldrig.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Import av husbil

Vad roligt att det gick bra med importen. :)
"Torskade" också vid invägningen av min Matrix, vägde betydligt mer än jag trodde. Dessutom glömde jag jycken kvar i husblien (30 kg) och fick slutligen en lastvikt på 210 kg...
Har ju ingen betydelse egentligen, det är ju framför den barske polismannen som man får bekänna färg. Lätt att kompensera lasten mot vattnet man släpar med sig.
Efter några egna stopp på några kontrollplatser, så har jag rätt bra koll på min egentliga totalvikt.
 
Toppen