• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lock till vattentank med anslutning för vattenslang.

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Hej! Någon som vet var man kan köpa ett lock med anslutning för vattenslang? Vi har tittat i flertal husbilsaffärer och på nätet men inte hittat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lock till vattentank med anslutning för vattenslang.

Om locket bara skall vara till för att hålla kvar slangen i påfyllnadshålet så löste jag det så här:

Jag böjde en bit kopparrör i cirka 100 grader med en ända ca 25cm lång att sticka in i påfyllnadshålet och en kortare ända som kommer att hänga ner utefter bilens utsida. På denna monterade jag en halvkoppling med utvändig gänga och en snabbkoppling för vanlig vattenslang.

Eftersom röret är bockat lite mer än rät vinkel och påfyllningen i bilen lutar lite neråt kommer slanganslutningen och slangen att hänga neråt vid påfyllning utan risk för veckbildning. Hittills har denna anordning fungerat utmärkt utan att hoppa ur påfyllningshålet vid tankning. Inte särskilt dyrt heller och passar förmodligen de flesta bilar.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Lock till vattentank med anslutning för vattenslang.

Jag trycker in ena delen av en Gardena snabbkoppling, som jag har i slangänden, ett par cm i hålet t vattenpåfyllningen. Som "hand i handske" på min husbil. Har anv det många år och den har inte lossnat under påfyllning än iaf.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lock till vattentank med anslutning för vattenslang.

Hadde et ødelagt lokk og borret ut låsen slik at jeg fikk inn en 12mm slangestump som jeg limte fast med Tec7 og satte på en hurtigkopling på utside, inne lot jeg det være omlag 20 cm slange. Super løsning for det neste vannrette påfylligsrøret.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Lock till vattentank med anslutning för vattenslang.

Vi köpte vårt på Kama fritid (länk i tidigare inlägg). Det blir lättare att fylla på vatten om man "krymper" på en liten slangstump på insidan. Tipset fick jag ursprungligen av någon annan här på forumet, men minns dessvärre inte från vem.
 

Bilagor

  • IMG_1081.JPG
    IMG_1081.JPG
    1 MB · Visningar: 55
Toppen