• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcklagningskit

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Till vår Hymer Starline medföljer ett punkteringskit med en vätska o en kompressor. Min undran är har någon av Er någonsin använt ett sådant kit? Tror det medföljer liknande även till andra märken.
Vore intressant att höra om det fungerar eller om man kan utesluta detta då vi även har reservhjul.
Vad tycker Ni?

Hälsningar Sanddammaren
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Däcklagningskit

Hej! Till vår Hymer Starline medföljer ett punkteringskit med en vätska o en kompressor. Min undran är har någon av Er någonsin använt ett sådant kit? Tror det medföljer liknande även till andra märken. Vore intressant att höra om det fungerar eller om man kan utesluta detta då vi även har reservhjul.
Vad tycker Ni? Hälsningar Sanddammaren

Vi har reservhjul med och ser ingen anledning att ha med den tunga reparationssatsen, tycker Björn
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Däcklagningskit

Hoppas jag slipper använda detta reparationskit. Det är som en försäkring (och brandsläckare), man tar den, betalar den och hoppas man slipper använda den.
Köpte nyss en ny personbil. Döm om min förvåning, även i denna har de lagt in ett reparationskit i stället för reservhjul. Allt i akt och mening att spara vikt. Jag tror det är pengar de vill spara. Vart är världen på väg?
I och för sig ordnar leverantören någon slags assistansförsäkring, där punka ingår att laga. Detta är kanske bra, har inte behövt anlita denna assistansförsäkribg än, men det kommer väl. Ha det bra därute!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Däcklagningskit

Hej! Till vår Hymer Starline medföljer ett punkteringskit med en vätska o en kompressor. Min undran är har någon av Er någonsin använt ett sådant kit? Tror det medföljer liknande även till andra märken.
Vore intressant att höra om det fungerar eller om man kan utesluta detta då vi även har reservhjul.
Vad tycker Ni?

Hälsningar Sanddammaren

Jajamensan vi har använt det och det fungerade bra, vi släppte ur luften som var kvar bytte ventilen fyllde i vätskan i däcket och pumpade upp däcket tills det blev tryck i det, inte mer än 2,5 kg firma tyckte vi kunde fylla minst 4 kilo men då åkte pluggen all världens väg, så fyll bara så mycket lufttfyck att det går att köra till verkstad och få det fixat.
 
Senast ändrad:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Däcklagningskit

Förekommer ofta frågor och uttalande om reservhjul och lagning av punkteringar.
Vad gör jag för fel som helt förlitar mig på min assistansförsäkring?
Vi har varken reservhjul eller något annat med oss för att fixa eventuell punktering!

Mvh
Rolf
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Däcklagningskit

Förekommer ofta frågor och uttalande om reservhjul och lagning av punkteringar.
Vad gör jag för fel som helt förlitar mig på min assistansförsäkring?
Vi har varken reservhjul eller något annat med oss för att fixa eventuell punktering!

Mvh
Rolf

Hej RolfEvert. Tycker inte Du gör något fel. I vårt fall fanns både reservhjul och lagningskit i bilen när vi köpte den. Har heller inte haft ren punktering på säkert 30 år, men däremot pysläka på ventilen. Peppar peppar kanske händer nu.
Har en god vän som haft flera punkteringar så man kan inte vara säker.
Assistansförsäkringen ger ju dock en god trygghet.

Hälsningar Sanddammaren
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Däcklagningskit

Kommer inte att åka husbil utan ett reservdäck. Fick punktering i Tyskland och när vi kört av vägen efter små kränkningar och stannat bilen så sjönk däcket ihop. Däcket var varmt och platt, det hade inte kunnat få runt för att laga med reparationskitt.
Hade reservdäck med den gången som hängde under bilen och bytte själv med hjälp av en okänd snäll tysk person. Domkrafter o div verktyg är ju inte speciellt proffsigt precis!
Nu har vi assistent försäkring, men reservhjul finns med.
Bengt
 
Toppen