• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem skall betala?

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Började med att jag fick en 2:a på besiktningen(Besikta Trollhättan) pga ingen kontakt med datorn/styrdonet.
Hände också samma med exakt samma bil som är inlämnad hos Hedin. Bilarna är Fiat Ducato 2,2 l 100 hk år 2008. Gott bra förr om åren.
Besiktningen nämnde att det kanske borde uppgraderas.
Lämnade bilen till Dekkra i Uddevalla med samma resultat.
Gick och köpte en ODM2-modul blåtand hos Kjell med den fick det bra att få kontakt med datorn/styrdonen.
Lämnade in bilen till Hedin i Trollhättan i Tisdags morse för uppgraderingen.
Dom har haft bilen i 4 dagar och inte lyckas fått att fungera Bilen går nu inte att starta.
Idag Fredag eftermiddag ringer Hedin att bilen inte går att åtgärda. Det behövs ett ny utbytesstyrdon a 11000 Kr. Varken Hedin eller Fiat står för den kostnaden.
OBS! Bilen var fullt körbar när jag lämnade in bilen.
Då är frågan vem ska betala?
1)Besiktningen Som inte kan läsa av datorn/styrdonen
2)Fiat som tycker att bilen är för gammal.
3)Hedin bilverkstad som lyckades tömma datorn minne så att den inte går att starta.
4)Jag som är helt oskyldig och felfri bil.
Sur o förbannad Arne B
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vem skall betala?

Du har ju uppenbart haft ett fel på bilens dator som de båda bilprovningarna har konstaterat.

Hedin bil har nu lösningen på felet och det blir därmed du som får betala!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Vem skall betala?

Tråkigt att höra Arne.
En fundering:
Har dom inte "bara" tappat startspärrkoderna då?
Borde vara billigare att beställa en ny nyckel att testa med.
Dom kan ju ha glömt programmera spridarkoderna också och på många bilar så behövs dessa för att bilen skall starta.

Bilprovningarna vet jag inte vad dom lyckats med.
Det finns ett flertal bilmärken som dessa inte kan läsa ut felkoderna på.
Jag har på mitt "märke" fått info från tillverkaren att göra ändringar i
OBD uttaget för att det skall gå att läsa ut felkoder med deras läsare.
Våra läsare har alltid fungerat.
Det dumma är att bilägaren inte verkar ha en chans att få rätt utan som du måste anlita en verkstad.

Lycka till //Tony
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem skall betala?

Kontakta Lastvagnscenter i Uddevalla. Dom är auktoriserade på Ducato & väldigt duktiga. Kontakta också ditt försäkringsbolag för att ta reda på om dom tar detta.

Bennie
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vem skall betala?

Hedins ska ju betala! De har ju försökt göra något som dom inte klarat av och är i alla fall skyldiga att återställa bilen i samma skick som den var före reparationsförsöket. Dom var medvetna om förutsättningarna och att den inte gick igenom besiktningen.
Kontakta konsumentvägledadaren i din kommun eller konsumentverket så du vet hur du ska gå vidare. Prata inte med Hedins förrän detta är klart och du vet dina rättigheter.
 
Toppen