• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Hej.
Jag fick luft i bränslesystemet och måste lufta systemet men handpumpen på bränslefiltret verkar fungera dåligt. Är det någon som satt en elektrisk pump alldeles utanför tanken, vilket skulle var bra vid eventuella kommande luftningar. Behöver väl bara vara en enkel pump som startar när tändning slås på eller ??? Hur många gånger behöver man lufta spridarna innan all luft är borta? Luftade igår och bilen verkade gå bra (körde i ca 5min slog sen av) idag startade den helt ok men efter 10-20 sekunder dog den, så jag måste lufta om.

Tar gärna tips och ideer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Normalt luftar man nog bara när man bytt bränslefilter eller kört slut på diesel.
Du har någon luftläcka någonstans som gör att bränslet rinner tillbaka, undersök alla slangar och anslutningar från insprutningspumpen och mot tanken, Hade samma fel och det var lite jobbigt att hitta se upp för slangar som har någon sorts väv på utsidan väldigt svårt att se, ofta blir det små sprickor i gummit där slangklämman sitter svårt att se.
Enklast att byta allihop så är felet avhjälpt. Köp nya slangklämmor samtidigt.
Undvik biltema enl. forumet i detta fall.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Detta hände på vår gamla herk i somras. Konstaterade läckage i sugslanger trots inga synliga sprickor. Biltemas stålspunna slang. Bytte ut slangen med riktig slang från Swedol, luftade och fungerar nu perfekt.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej.
Jag fick luft i bränslesystemet och måste lufta systemet men handpumpen på bränslefiltret verkar fungera dåligt.

Gummiblåsan brukar få sprickor som suger in luft men det är inte alltid dom har bränsle läckage.
Om den är hel så brukar bränslet komma upp efter ett par - tre pumpningar.
I annat fall har du som sagts tidigare hål på slang eller rör från tanken.
Jag brukar använda Biltemas handpumpar för trycktankar. Dom har fungerat för mej.
På mycket äldre bilar än din gick det att sätta el-pump. Idag har ju högtryckspumparna inbyggda sugpumpar och dessa vet jag inte om det fungerar att mata med en extra pump.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

På en 1992 års turbodiesel är det fortfarande mekanisk insprutningspump. Möjligt att montera elpump men till vilken nytta?
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej.
Hur använder du den då?
Jag har några i reserv i stugan, när jag kollade dem verkade dom ge övertryck i tanken så det kändes som att det blev åt fel håll,så kollade inte så noga.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Bättre att laga felet än symptomet, det kommer du märka när det börjar rinna diesel på marken.
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej Bror (HBK-Nr:1072)
Jag tänkte bara ha en pump vid tanken för att den skulle ge ett litet tryck för att ersätta pumpen i bränslefiltret vid luftning av filtret inte som någon hjälp för bränslepumpen. Tror att det är pumpen på filtret som läcker lite, kan ev. vara tätningarna på filtret, felet kom på morgonen efter hemkomst från Norge men bilen hade gått bra hela vägen hem. Motorn går bra efter luftning men när den får stå över natten går den bara på det bränsle som finns i slangen mellan filter och pump sen stannar den. Har beställt ny överdel till filtret. Bytt tygslangen mellan filter och pump ovriga slangar var väldigt fräsha men bytte alla slangklämmor också.
 
Senast ändrad:

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej!
Om du har en pump som är ihopbyggd med filtret har du förmodligen
en spricka i membranet,som nödreparation brukar jag vika undan
plåtlocket och lägga inn en galonbit eller liknande över membranet
det brukar fungera.Har haft detta problem på två bilar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Precis så gjorde min bil jag satt dit ett filter före bränslepumpen med backventil och det fungerade, men sen började jag felsöka och byta slangar har samma typ av handpump som jag känner inte är att lita på gummit blir ju gammalt.
Felet var altså flera slangar med sprickor mitt sätt att lösa problemet gjorde att motorn inte fick tillräckligt med bränsle på fullgas, tog bort filtret och problemet var löst. Skulle lagat felet från början istället för att skaffa mer problem. Innan jag hittade det körde jag slut på batteriet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Såvitt jag förstår så har du en mekanisk insprutningspump. Detta innebär att du har en mekanisk bränslepump på motorn.
På min kommer bränsle från tanken till den mek. pumpen vidare till bränslefiltret
och den mek insprutningspumpen. Det som hände på vår bil var att efter ett stått en natt så fick jag lufta för att få igång bilen men allt det berodde på en läckande slang från tanken till den mek pumpen. Efter byte av denna slang, tyvärr från Biltema så fungerade allt som det skulle sedan. Köpte ny slang från Swedol och bytte alla. Elektrisk pump finns inte på vår motor.
Hälsningar Bror
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej igen.

Har bytt slang mellan filtret och dieselpumpen och nytt lock med pump till bränslefiltret så nu är det lätt att lufta. Men har fortfarande problem med att den tar in luft, tänkte inte på att byta inkommande slang till filtret för den såg väldigt bra ut men ska göra det.

Men vad ska jag ha för slang mellan spridarna (och till returledningen). Det ser ut som svart bensinslang men är bara påtryckt och har inga slangklämmor, de verkar gamla och hårda.

Kan det komma in luft från returen ställa till besvär (bakvägen så att säga).

Lite glad är jag ändå, nybesiktigad i måndags utan anmärkning.
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Sv: Extra bränslepump Peugeot J5 Burstner diesel -92

Hej
Vid luftning brukar jag öppna alla spridaranslutningar samtidigt och stänger dom en efter en i takt med att det börjar spruta från dom. Jag har läst att en del personer luftar dom 2 och 2. Någon som har synpunkter?
 
Toppen