• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för kontinentresa

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Har läst ögonen trötta om gasol/LPG/butan/propan/GPL/Biogas etc. Alla säger att två fulla flaskor gott och väl räcker för en månad i Sydeuropa under sommarhalvåret. Har också kollat ALUGAS flaskor som måste ha fast installation men som sedan kan fyllas upp på ett närmast oändligt antal ställen på kontinenten. En sådan flaska kostar 5500 SEK exkl montering och om man inte vill montera själv ytterligare 1500 SEK. Då resonerar jag så här och undrar om jag missat något: En ny gasolflaska PC10 kostar 1100 SEK, en adapter för att kunna fylla, på ställen där man har våg, 200 SEK. Då har jag tre flaskor, en surrad i garaget, som alla är fyllda i Malmö innan bron. Påstår att detta blir mycket billigare än en fast installation och fullständigt tillräcklig för en månad där nere eller...? Har jag missat något? :msn_question:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Jag tycker att det är lite farligt att säga att två flaskor räcker gott, för oss hade det inte räckt med 20kilo gas på året sommarsemester, vi letar inte tvunget upp elplatser och lagar en hel del mat så vi gjorde av med mer än 20kg. Dock gjorde det inget då alugasen är lätt och billig att fylla

//Peter
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Du kan aldrig räkna hem "fyllbara fasta" flaskor på en resa... Du måste se det hela i ett längre perspektiv och då ta med alla faktorer! Ett exempel är att det oftast är billigare att fylla fasta flaskor än att byta eller fylla "vanliga" flaskor, även i Sverige.

Sen vad som är lagligt eller ej kanske inte är det viktigaste utan vad som är lämpligt och minst farligt... Men det är min syn. Vi har "fasta fyllbara" flaskor som nu sitter i vår tredje bil, enkelt att flytta vid byte tex... Har kört flera vintrar i Sverige och klarat oss på de fyllningsställen som finns. Söderöver finns det massor av ställen. Sen bekvämligheten att fylla när det passar, oavsett om det är en halvfull eller tom flaska... Oslagbart tycker jag!

Hur många fyllningar måste du göra innan du går med vinst på dina tankflaskor?
HaDe Hasse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

På länken ser jag mängder med, Vaddå? Ställen där man kan tanka gas men för svenska flaskor eller vad? Jag vill veta var jag kan fylla svenska flaskor och vad som krävs för detta. Får massor med svar som inte hjälper mig ett dugg

Om du skriver vart du ska åka så kanske du får bättre svar.
I Portugal/Spanien har vi fyllt svenska flaskor.

HaDe Hasse
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Även vi gör av med ca 5-7 kg gas per vecka på sommaren. Då är vi 5 och använder i princip aldrig elanslutning. Dock är det inga problem med gasolen. Vi har tyska anslutningar och åker vi på kontinenten så tar vi med en eller två tyska flaskor. Kommer man till något annat land är det "bara" att kölpa där. Vår tyska anslutning är mycket lättare att hitta adaptrar till.

Priserna på tub inklusive fyllning brukar vara lägre än bara fyllning i sverige...
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

ja det har du.Den tredje flaskan i garaget är olaglig.Gasolen skall förvaras i ventilerat utrymme.Gasolen är en tung gas därför skall ventilationen vara i golvutrymme.Förmodar att ditt garage inte är ventilerat där.Skulle det mot förmodat vara det så skall utrymmet skyltas med varningsskylt:Gasbehållare bringas i ...... o.s.v.

Enligt MSB är det bara arbetsplatser som skall ha skyltar. Har du själv skylt på din husbil, jag har aldrig sett någon med skylt?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
upplever lite samma sak som Erix efter alla kloka svar, jag blir inte klokare på hur jag skall göra. På Kama finns en adapterlåda för olika EU-länder, skulle en sådan låda hjälpa mig att fylla på mina två flaskor när gasolen tagit slut? Det här med fasta flaskor förstår jag inte. Beklagar, jag är ny i bobilsgemenskapen.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Re: Gasol för kontinentresa

upplever lite samma sak som Erix efter alla kloka svar, jag blir inte klokare på hur jag skall göra. På Kama finns en adapterlåda för olika EU-länder, skulle en sådan låda hjälpa mig att fylla på mina två flaskor när gasolen tagit slut? Det här med fasta flaskor förstår jag inte. Beklagar, jag är ny i bobilsgemenskapen.
NEJ
Adapterlådan är till för att koppla in andra länders gasflaskor.
HaDe Hasse:mcride:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

På länken ser jag mängder med, Vaddå? Ställen där man kan tanka gas men för svenska flaskor eller vad? Jag vill veta var jag kan fylla svenska flaskor och vad som krävs för detta. Får massor med svar som inte hjälper mig ett dugg

Du kan helt sikkert går ud fra, at det ikke kan lade sig gøre at fylde svenske falsker i Europa.

Der findes givetvis nogle få steder, som ikke følger reglerne for det pågældende land, og som derfor vil fylde en svensk flaske, men der findes ingen fortegnelse over disse steder.

Derfor får du svar fra venlige mennesker der har prøvet forgæves og som derfor anbefaler andre løsninger.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Repsol har 23 st gasolpåfyllningstationer i Spanien som fyller svenska flaskor.
Vi har fyllt på några av dessa stationerna utan problem.
Numera har vi spanska flaskor och när dessa blir tomma så ställer
vi ut dom och oftast kommer gasolbilen inom ett par timmar och tutar, byter och betalar. Klart.
HaDe Hasse:mcride:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Gasol för kontinentresa

Om Du tänker installera fast flaska, ta då gärna en P14 om Du får plats!

I ett normalt gasolskåp för två 11-flaskor får du oftast plats med två 14-flaskor. Jag satte just in detta i min nya Hymer. Kan inte tänka mig annat än fasta aluflaskor. Får mer gasol med mig, tankar lätt på den utvändiga tankningen, slipper lyfta och släpa på tunga flaskor och kopplar grillen till det uttag jag har monterat från flaskorna. Kommer säkert inte att räkna hem installationen på den billigare gasolen men väl på bekvämligheten!
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Du är då beroende av stationer där du kan tanka gasol, hur många sådana finns det norr om Dalälven. Den billiga gasolen tankar jag ner till mina lösa tuber på mängder av ställen i södra Sverige utan en kostsam fast installation och i norr kan jag byta tom tub till full. Alla varianter har såväl för- som nackdelar
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Gasol för kontinentresa

Du är då beroende av stationer där du kan tanka gasol, hur många sådana finns det norr om Dalälven. Den billiga gasolen tankar jag ner till mina lösa tuber på mängder av ställen i södra Sverige utan en kostsam fast installation och i norr kan jag byta tom tub till full. Alla varianter har såväl för- som nackdelar

Ingen aning hur många det finns. Jag kör sällan norr om Dalälven och i så fall inte längre än 28kg räcker. I södra halvan av Sverige och resten av Europa finns det massor av tankställen.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Nu har jag fått en vidare inblick i det komplexa problemet med gasol. Vad jag saknar är vilka typer av tuber som existerar, var de kan fyllas och vilka eventuella kopplingar man bör ha. Just nu funderar jag på att behålla mina två svenska tuber men addera en tysk tub. Men var kan jag fylla den, bara i Tyskland eller även i andra länder? Det mesta är synnerligen oklart och vi är nog många som vill ha fullständig överblick av de möjligheter som finns. Att säga att två tuber räcker i en månad är inte tillräckligt, vi går inte ut och äter och undviker campingar och alltså elanslutning. Nog borde väl någon, AGA eller vad det nu kan vara, kunna göra en sammanställning över tuber, kopplingar och tankställen i Europa. Tack alla som kommit med värdefulla upplysningar
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Tyvärr är detta ett ämne där harmoniseringen inom EU har misslyckats fullständigt. Den enda lösningen som fungerar inom EU är fast tank, typ AluGas, helst med utvändig påfyllning. Det verkar som om vi får leva med detta problem under överskådlig framtid.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Inga komplexa problem alls.
Väldigt enkelt.
1 st 14 kg LPG flaska och 1 st utbytes svensk PA11 i gasolfacket.
Sommartid prio på LPG flaskan, PA11 som reserv
Vintertid i fjällen prio på PA11, LPG flaskan som reserv,
Funkar fint för oss, hälsar Björn
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Inga komplexa problem alls.
Väldigt enkelt.
1 st 14 kg LPG flaska och 1 st utbytes svensk PA11 i gasolfacket.
Sommartid prio på LPG flaskan, PA11 som reserv
Vintertid i fjällen prio på PA11, LPG flaskan som reserv,
Funkar fint för oss, hälsar Björn

Det låter ju väldigt enkelt men det finns följdfrågor
  • Kan LPG-flaskan fyllas överallt på kontinenten och behövs det skilda kopplingar och i så fall vilka?
  • Kan jag tanka LPG direkt till flaskan eller krävs det en utvändig koppling?
  • Ligger tankställen på kontinenten så tätt att det räcker med en flaska?
  • Om LPG-tanken fylls med butan i Sydeuropa kanske den inte går att använda under vintertid hemma och då räcker inte en PC10 eller PA11 långt. Hur gör man då?
  • Min förteckning över lösviktsgasol i Sverige går inte norr om Dalälven, på ett ungefär
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasol för kontinentresa

Vi har dieseluppvärming i husbilen och bara en 6 kg (påfyllningsbar) gasolflaska för matlagning. Det är mycket sällan att den behöver påfyllning under 5 månaders matlagning...

Så här kan det se ut med 2 flaskor:

[YOUTUBE]gye_EAs0Pto[/YOUTUBE]
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gasol för kontinentresa

Det låter ju väldigt enkelt men det finns följdfrågor
  • Kan LPG-flaskan fyllas överallt på kontinenten och behövs det skilda kopplingar och i så fall vilka?
  • Kan jag tanka LPG direkt till flaskan eller krävs det en utvändig koppling?
  • Ligger tankställen på kontinenten så tätt att det räcker med en flaska?
  • Om LPG-tanken fylls med butan i Sydeuropa kanske den inte går att använda under vintertid hemma och då räcker inte en PC10 eller PA11 långt. Hur gör man då?
  • Min förteckning över lösviktsgasol i Sverige går inte norr om Dalälven, på ett ungefär

Besök sidan Alugas Sverige så hittar du vad som behövs för installationen av en fast flaska.
Yttre påfyllning är att föredra efersom den del ställen nekar fyllning annars.
Man behöver max 3 adapters förutom den tyska som sitter i den utvändiga fyllningen.
Installationen av flaskan och monteringen av yttre påfyllning är väldigt enkel och klaras av en normalhändig person.
Gå till http://mylpg.eu så får du svar på var man kan tanka gasol.

Problemet med Butan har du även med lösa flaskor så det bästa sättet är att undvika att fylla blandningar med för mycket Butan under den kalla årstiden.
http://mylpg.eu kan du ibland se om tankstället har Propan eller blandning med Butan. Annars får man Googla stationen man tänkt fylla på.
 
Senast ändrad:
Toppen