• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprintern tappade orken igen...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Då hände det igen...

efter mina luft i bränsleproblem så har bilen gått bra.
sen tappade den orken igen, varpå jag kollade filter o om han sög luft igen.
Inga problem där inte...

Tog en stund och googlade på det hela.

Insprutare No1. har en kabel kopplad till pumpen, den styr timingen till pumpen tydligen. Tog loss kabeln och ser att den är full av smuts och oxid. rengöring och bilen går som vanligt igen.

skriver detta som ett tips till er andra som kanske råkar ut för liknande missöde ;)

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Och idag dog spridare No1.
Bilen började tappa orken och vit rök ur avgassystemet.
Förberedd som jag var så plockade jag fram den nya spridaren jag köpte på e-bay för 1200:- när den gamla började strula med dålig signal osv. Åkte till den lokala meken som tog 300:- för att byta ut spridaren, tre skruvar och en avdragare för att få ut den. Bilen går nu bättre än jag tidigare kan minnas, stark och pigg som aldrig förr. Har alltid vart nöjd med att bilen aldrig sackar i uppförsbackar o liknande, men nu accelererar den friskt i backarna med.. Kanske vart fel en längre tid på spridarens timing signal till pumpen, men man har helt enkelt vant sig.

//Freddy
 
Toppen