• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeproblem

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Har någon mer än jag råkat ut för att oljelampan börjat blinka under färd.Bilen har gått 500mil sedan byte av olja och filter Castrol edge 3-30.Ringer assistans och får adressen till en Fiatverkstad 1,5 mil bort i Verde i Tyskland.Där konstateras att oljan är "dålig"och måste bytas med filter vilket också sker.Bilen är en ADRIA Coral 2014 mil 4500:confused:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Har haft detta fel. Om regenereringen av partikelfiltret inte fungerat ett par gånnger tänder datorn denna lampa eftersom det finns risk för astt diesel spätt ut motoroljan. Tycker inte man bör anväda oljetryckslampan till annat en oljetrycksbortfall men så gör Fiat.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Oljeproblem

Utan att veta ställer jag följande fråga: Om man inte åtgärdar grundfelet , utan bara byter olja och filter vad händer då om ytterligare 500 mil??
 

seppo43

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11843
Medlemskap
2024
Sv: Oljeproblem

Hände mig efter att hade servat bilen efter 4400 mil, alltså 400 mil tidigare än vad det står service boken. Verkstaden hade inte kunnat nollställa service intervallen, så när jag hade kört till 4800 mil då började lampan blinka. Som tur var hittade jag mekonomen verkstad nästan omgående, dom kopplade in datorn och åtgärdade felet.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljeproblem

Hände mig efter att hade servat bilen efter 4400 mil, alltså 400 mil tidigare än vad det står service boken. Verkstaden hade inte kunnat nollställa service intervallen, så när jag hade kört till 4800 mil då började lampan blinka. Som tur var hittade jag mekonomen verkstad nästan omgående, dom kopplade in datorn och åtgärdade felet.

Om man inte nollställer den så slocknar den själv vid
4900MIL och börjar på ny kula.
S670sl
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Oljeproblem

Med facit i handen hade det räckt att släcka lampan,men nu behövs inget oljebyte vid 4800mil:mh2:

Hej.

Jag tror inte det är så lyckat att bara släcka lampan och strunta i resten. I inlägg 2 står det varför oljetryckslampan börjar blinka. Själv skulle jag inte chansa och köra vidare alltför länge med en olja som kanske har tappat delar av sin smörjande förmåga, ett motorras är betydligt dyrare än att byta olja lite oftare.

Mvh / Roland
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Oljeproblem

Lampan har inget med oljans kvalitet att göra, är en påminnelse till att byta olja. Vet du att du bytt olja är det bara att släcka lampan, vilket verkstan självklart ska göra när den byter.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Oljeproblem

Lampan har inget med oljans kvalitet att göra, är en påminnelse till att byta olja. Vet du att du bytt olja är det bara att släcka lampan, vilket verkstan självklart ska göra när den byter.

Hej.

Läs inlägg 2 så ser du att den blinkande oljetryckslampan har med oljans kvalité att göra.

Mvh / Roland
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljeproblem

Om Fiat har tillverkat en bil som tigger om ny olja efter några hundra mil som det har skrivits om här rätt ofta, borde de kanske stå för kostnaden av oljebytet. Att bli tvingad till det utöver alla normala serviceintervaller verkar ju inte helt ok. Borde räknas som en stor miss i konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Oljeproblem

Hej.

Läs inlägg 2 så ser du att den blinkande oljetryckslampan har med oljans kvalité att göra.

Mvh / Roland

Det är rätt uppfattat att man inte bara bör ignorera denna blinkande lampa.
Det som sker när partikelfiltret regenereras är att insprutningen ger mera diesel under ett antal mil. Detta sker då de tryckcensorer som sitter före och efter filtret har så stor skillnad i tryckat att filtret behöver brännas rent genom den ökade dieselmängden. Ibland kanske denna regenerering sker när vi av något skäl slår av motorn vilket avbryter processen. Sker detta ett antal gånnger vilket det ju kan göra om man ofta kör korta sträckor hamnar man i läget att man försökt regenerera utan att lyckas så många gånger att oljan blivit utspädd och måste bytas. Detta är den vanligaste orsaken.
Fiat har haft litet problem med censorerna vilket fått till följd att datorn trot att regenerering behövs och när den sedan gjorts har den pga trasig censor aldrig gått klart. Då försöker datorn upprepade gånger regenerera och sedan tänds lampan i blinkande läge. Om du har fel på censorerna tänds oftast också den gula moterfelslampan. Efter ett tag går sedan motorn i säkerhetsläge och bile blir mycket kraftlös och svårkörd.
Detta är lägen som inte fixar sig själva utan måste repareras. Har du bara blinkande oljetryck måste oljan bytas och lampan släckas. Är censorerna trasiga måste de bytas och man måste också göra en framtvingad regenerering vilket tar ett par timmar. Efter det byts olja och felkoderna raderas och servicelampan släcks i datorn.
Att inte byta olja som spätts ut med diesel innebär en hög risk för att motorn får skador av dålig smörjning. Risken att den skär är också stor.
Tyvärr litet av ett typfel för tidiga 3l motorer med partikelfilter från Fiat
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Re: Sv: Oljeproblem

Det som sker när partikelfiltret regenereras är att insprutningen ger mera diesel under ett antal mil.

En liten rättning bara, det sprutas in diesel sent i förbränningsprocessen så sent att bränslet fortsätter att brinna ut i avgasröret, på så sätt uppnås de ca 600 grader som krävs för DPF regenerering.

Om detta upprepas ofta, kommer oförbrännd diesel att passera kolvringarna ner i vevhuset och späda ut oljan.

I en dieselmotor styrs effekt/moment med bränslemängd, endast en ökning av bränslemängden resulterar i mer moment och effekt.
Det finns inte något som att en dieselmotor gåt fett eller magert, det är så man styr motorns effekt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Oljeproblem

En liten rättning bara, det sprutas in diesel sent i förbränningsprocessen så sent att bränslet fortsätter att brinna ut i avgasröret, på så sätt uppnås de ca 600 grader som krävs för DPF regenerering.

Om detta upprepas ofta, kommer oförbrännd diesel att passera kolvringarna ner i vevhuset och späda ut oljan.

I en dieselmotor styrs effekt/moment med bränslemängd, endast en ökning av bränslemängden resulterar i mer moment och effekt.
Det finns inte något som att en dieselmotor gåt fett eller magert, det är så man styr motorns effekt.

I falletr FIAT är det faktiskt så att mängden av bränsle också ökar under regenereringsfasen. Det blir också variation av förhållandet bränsle luft. Detta är bara statiskt så länge motorn får obegränsat med luft. Detta blir mycket tydligt med extremt trimmade dieselmotorer som inte lyckas få nog luft och därför sprutar ut mängder av oförbränd diesel. Brukar synas rätt tydligt
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Oljeproblem

en stilla undran i allt detta ? 1 är det rätt olja för den motorn ? eller kan du köra på vilken jävla olja som helst ? det tror jag inte fiat gillar om det skulle hända något och det finns garanti ? :wideeyed:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Oljeproblem

Det finns ingen sensor el givare som känner av oljans kvalitet el status.
Datorn i bilen räknar ut när oljan bör bytas beroende på en mängd parametrar .
Typ körsätt ,antal kallstarter,mil,tid osv.
Så byter man olja innan lampan börjar blinka och man inte "talar" om det för bilen vet den inte det.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Oljeproblem

Har fyllt motorn med den berömda Midlandsoljan! inte fan slocknade oljelampan den blinkar till emellanåt och larmet visar otillräckligt oljetryck, Fiat verkstad hittade inget fel.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Oljeproblem

Har fyllt motorn med den berömda Midlandsoljan! inte fan slocknade oljelampan den blinkar till emellanåt och larmet visar otillräckligt oljetryck, Fiat verkstad hittade inget fel.

Jag har precis samma problem ..fiats serviceverkstad byte olja och nollställde servicelamppan men den blinkar ...jag ringde till dom på verkstan då sa han att vissa 3L motorer kan han inte nollställa med sin utrustning .När han nollställer så kan han inte se om det nollställdes eller inte .. han rekommenderade mig att besöka professionell Fiatverkstad att dom kan se om lampan blev nollställd.
Han sa också att när lampan blinkar ibland så är det service indikator och om oljetrycket skulle vara dåligt så brinner lampan konstant.
 
Senast ändrad:
Toppen