Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med tex. tvätt,vaxning,klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar ochså här.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 37
Hemvist: Köping
Ålder: 73
Oljeproblem - 2017-09-13, 09:29

Har någon mer än jag råkat ut för att oljelampan börjat blinka under färd.Bilen har gått 500mil sedan byte av olja och filter Castrol edge 3-30.Ringer assistans och får adressen till en Fiatverkstad 1,5 mil bort i Verde i Tyskland.Där konstateras att oljan är "dålig"och måste bytas med filter vilket också sker.Bilen är en ADRIA Coral 2014 mil 4500
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Re: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Bestliners avatar
 
Inlägg: 2 317
Hemvist: Tjörn
Re: Oljeproblem - 2017-09-13, 10:34

Har haft detta fel. Om regenereringen av partikelfiltret inte fungerat ett par gånnger tänder datorn denna lampa eftersom det finns risk för astt diesel spätt ut motoroljan. Tycker inte man bör anväda oljetryckslampan till annat en oljetrycksbortfall men så gör Fiat.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 2 658
Hemvist: Lund
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 10:45

Utan att veta ställer jag följande fråga: Om man inte åtgärdar grundfelet , utan bara byter olja och filter vad händer då om ytterligare 500 mil??
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
seppo43s avatar
 
Inlägg: 13
Hemvist: Uppsala
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 11:23

Hände mig efter att hade servat bilen efter 4400 mil, alltså 400 mil tidigare än vad det står service boken. Verkstaden hade inte kunnat nollställa service intervallen, så när jag hade kört till 4800 mil då började lampan blinka. Som tur var hittade jag mekonomen verkstad nästan omgående, dom kopplade in datorn och åtgärdade felet.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 37
Hemvist: Köping
Ålder: 73
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 16:04

Med facit i handen hade det räckt att släcka lampan,men nu behövs inget oljebyte vid 4800mil
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 106
Hemvist: Sigtuna
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 16:55

Citat:
Ursprungligen postat av seppo43 Visa inlägg
Hände mig efter att hade servat bilen efter 4400 mil, alltså 400 mil tidigare än vad det står service boken. Verkstaden hade inte kunnat nollställa service intervallen, så när jag hade kört till 4800 mil då började lampan blinka. Som tur var hittade jag mekonomen verkstad nästan omgående, dom kopplade in datorn och åtgärdade felet.
Om man inte nollställer den så slocknar den själv vid
4900MIL och börjar på ny kula.
S670sl
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 480
Hemvist: Järfälla
Ålder: 72
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 17:13

Citat:
Ursprungligen postat av stinavolvo Visa inlägg
Med facit i handen hade det räckt att släcka lampan,men nu behövs inget oljebyte vid 4800mil
Hej.

Jag tror inte det är så lyckat att bara släcka lampan och strunta i resten. I inlägg 2 står det varför oljetryckslampan börjar blinka. Själv skulle jag inte chansa och köra vidare alltför länge med en olja som kanske har tappat delar av sin smörjande förmåga, ett motorras är betydligt dyrare än att byta olja lite oftare.

Mvh / Roland
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
seppo43s avatar
 
Inlägg: 13
Hemvist: Uppsala
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 18:08

Citat:
Ursprungligen postat av S670sl Visa inlägg
Om man inte nollställer den så slocknar den själv vid
4900MIL och börjar på ny kula.
S670sl
Köra 100 mil med blinkande lampa!!!!
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar seppo43 för detta inlägg:
PeterK (2017-09-13)
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Topazs avatar
 
Inlägg: 318
Hemvist: Tranås
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 18:35

Lampan har inget med oljans kvalitet att göra, är en påminnelse till att byta olja. Vet du att du bytt olja är det bara att släcka lampan, vilket verkstan självklart ska göra när den byter.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Topaz för detta inlägg:
vippen (2017-09-13)
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Intresserad
 
Inlägg: 106
Hemvist: Sigtuna
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 19:05

Citat:
Ursprungligen postat av seppo43 Visa inlägg
Köra 100 mil med blinkande lampa!!!!
Nej.Det är service lampan som återställer sig vid 4900mil den blinkar inte.Olje lampan måste återställas.
Hoppas jag var tillräckligt tydlig nu.
S670sl
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 480
Hemvist: Järfälla
Ålder: 72
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 22:34

Citat:
Ursprungligen postat av Topaz Visa inlägg
Lampan har inget med oljans kvalitet att göra, är en påminnelse till att byta olja. Vet du att du bytt olja är det bara att släcka lampan, vilket verkstan självklart ska göra när den byter.
Hej.

Läs inlägg 2 så ser du att den blinkande oljetryckslampan har med oljans kvalité att göra.

Mvh / Roland
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Roland o Ingegerd för detta inlägg:
Bestliner (2017-09-14)
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
JANKROs avatar
 
Inlägg: 3 457
Hemvist: Norrköping
Sv: Oljeproblem - 2017-09-13, 22:56

Om Fiat har tillverkat en bil som tigger om ny olja efter några hundra mil som det har skrivits om här rätt ofta, borde de kanske stå för kostnaden av oljebytet. Att bli tvingad till det utöver alla normala serviceintervaller verkar ju inte helt ok. Borde räknas som en stor miss i konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 7 användare säger Tack till JANKRO för detta inlägg:
CapYank (2017-09-14), Emppu (2017-09-14), Göte J (2017-09-14), Hubilisten1 (2017-09-14), håkansson2 (2017-09-14), PeterK (2017-09-14), Roffe Pilote (2017-09-14)
Re: Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Bestliners avatar
 
Inlägg: 2 317
Hemvist: Tjörn
Re: Sv: Oljeproblem - 2017-09-14, 09:41

Citat:
Ursprungligen postat av Roland o Ingegerd Visa inlägg
Hej.

Läs inlägg 2 så ser du att den blinkande oljetryckslampan har med oljans kvalité att göra.

Mvh / Roland
Det är rätt uppfattat att man inte bara bör ignorera denna blinkande lampa.
Det som sker när partikelfiltret regenereras är att insprutningen ger mera diesel under ett antal mil. Detta sker då de tryckcensorer som sitter före och efter filtret har så stor skillnad i tryckat att filtret behöver brännas rent genom den ökade dieselmängden. Ibland kanske denna regenerering sker när vi av något skäl slår av motorn vilket avbryter processen. Sker detta ett antal gånnger vilket det ju kan göra om man ofta kör korta sträckor hamnar man i läget att man försökt regenerera utan att lyckas så många gånger att oljan blivit utspädd och måste bytas. Detta är den vanligaste orsaken.
Fiat har haft litet problem med censorerna vilket fått till följd att datorn trot att regenerering behövs och när den sedan gjorts har den pga trasig censor aldrig gått klart. Då försöker datorn upprepade gånger regenerera och sedan tänds lampan i blinkande läge. Om du har fel på censorerna tänds oftast också den gula moterfelslampan. Efter ett tag går sedan motorn i säkerhetsläge och bile blir mycket kraftlös och svårkörd.
Detta är lägen som inte fixar sig själva utan måste repareras. Har du bara blinkande oljetryck måste oljan bytas och lampan släckas. Är censorerna trasiga måste de bytas och man måste också göra en framtvingad regenerering vilket tar ett par timmar. Efter det byts olja och felkoderna raderas och servicelampan släcks i datorn.
Att inte byta olja som spätts ut med diesel innebär en hög risk för att motorn får skador av dålig smörjning. Risken att den skär är också stor.
Tyvärr litet av ett typfel för tidiga 3l motorer med partikelfilter från Fiat
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Bestliner för detta inlägg:
Evanders (2017-09-15), Maja (2017-09-14), Roland o Ingegerd (2017-09-14)
Sv: Re: Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 986
Hemvist: Kungsör
Sv: Re: Sv: Oljeproblem - 2017-09-14, 10:22

Citat:
Ursprungligen postat av Bestliner Visa inlägg
Det som sker när partikelfiltret regenereras är att insprutningen ger mera diesel under ett antal mil.
En liten rättning bara, det sprutas in diesel sent i förbränningsprocessen så sent att bränslet fortsätter att brinna ut i avgasröret, på så sätt uppnås de ca 600 grader som krävs för DPF regenerering.

Om detta upprepas ofta, kommer oförbrännd diesel att passera kolvringarna ner i vevhuset och späda ut oljan.

I en dieselmotor styrs effekt/moment med bränslemängd, endast en ökning av bränslemängden resulterar i mer moment och effekt.
Det finns inte något som att en dieselmotor gåt fett eller magert, det är så man styr motorns effekt.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Michael S för detta inlägg:
Evanders (2017-09-15)
Re: Sv: Re: Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Bestliners avatar
 
Inlägg: 2 317
Hemvist: Tjörn
Re: Sv: Re: Sv: Oljeproblem - 2017-09-14, 12:43

Citat:
Ursprungligen postat av Michael S Visa inlägg
En liten rättning bara, det sprutas in diesel sent i förbränningsprocessen så sent att bränslet fortsätter att brinna ut i avgasröret, på så sätt uppnås de ca 600 grader som krävs för DPF regenerering.

Om detta upprepas ofta, kommer oförbrännd diesel att passera kolvringarna ner i vevhuset och späda ut oljan.

I en dieselmotor styrs effekt/moment med bränslemängd, endast en ökning av bränslemängden resulterar i mer moment och effekt.
Det finns inte något som att en dieselmotor gåt fett eller magert, det är så man styr motorns effekt.
I falletr FIAT är det faktiskt så att mängden av bränsle också ökar under regenereringsfasen. Det blir också variation av förhållandet bränsle luft. Detta är bara statiskt så länge motorn får obegränsat med luft. Detta blir mycket tydligt med extremt trimmade dieselmotorer som inte lyckas få nog luft och därför sprutar ut mängder av oförbränd diesel. Brukar synas rätt tydligt
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 986
Hemvist: Kungsör
Sv: Oljeproblem - 2017-09-14, 13:20

Ja mängden bränsle ökar med den mängd som sprutas in mycket sent under arbetstakten/början av avgastakten.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Michael S för detta inlägg:
Bestliner (2017-09-14)
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
surtecruiserss avatar
 
Inlägg: 582
Hemvist: Kungälv
Ålder: 64
Sv: Oljeproblem - 2017-09-14, 22:18

en stilla undran i allt detta ? 1 är det rätt olja för den motorn ? eller kan du köra på vilken jävla olja som helst ? det tror jag inte fiat gillar om det skulle hända något och det finns garanti ?


   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
vippens avatar
 
Inlägg: 675
Hemvist: Malmö
Ålder: 54
Sv: Oljeproblem - 2017-09-16, 20:29

Det finns ingen sensor el givare som känner av oljans kvalitet el status.
Datorn i bilen räknar ut när oljan bör bytas beroende på en mängd parametrar .
Typ körsätt ,antal kallstarter,mil,tid osv.
Så byter man olja innan lampan börjar blinka och man inte "talar" om det för bilen vet den inte det.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till vippen för detta inlägg:
sacce (2017-09-16), Salomonsson (2017-09-17), åkespångmyr (2017-09-18)
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
Pelle&Lenas avatar
 
Inlägg: 2 270
Hemvist: Gävle
Ålder: 61
Sv: Oljeproblem - 2017-09-16, 22:21

Har fyllt motorn med den berömda Midlandsoljan! inte fan slocknade oljelampan den blinkar till emellanåt och larmet visar otillräckligt oljetryck, Fiat verkstad hittade inget fel.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Oljeproblem
Gammal
HBK Medlem
 
sacces avatar
 
Inlägg: 1 664
Hemvist: Hallstahammar
Ålder: 64
Sv: Oljeproblem - 2017-09-17, 08:35

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle&Lena Visa inlägg
Har fyllt motorn med den berömda Midlandsoljan! inte fan slocknade oljelampan den blinkar till emellanåt och larmet visar otillräckligt oljetryck, Fiat verkstad hittade inget fel.
Jag har precis samma problem ..fiats serviceverkstad byte olja och nollställde servicelamppan men den blinkar ...jag ringde till dom på verkstan då sa han att vissa 3L motorer kan han inte nollställa med sin utrustning .När han nollställer så kan han inte se om det nollställdes eller inte .. han rekommenderade mig att besöka professionell Fiatverkstad att dom kan se om lampan blev nollställd.
Han sa också att när lampan blinkar ibland så är det service indikator och om oljetrycket skulle vara dåligt så brinner lampan konstant.


Sacce
(jag är Dyslektiker)
Grammatik är dramatik för mig!

Senast redigerad av sacce den 2017-09-17 klockan 08:39.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till sacce för detta inlägg:
Pelle&Lena (2017-09-17), Ystadbo (2017-09-17)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Oljeproblem Jannesv3 Sköt om Husbilen 4 2015-06-24 20:53
Oljeproblem? larkan Sköt om Husbilen 2 2008-05-06 16:13


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS