• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byte av husbil

F

F.d. 51368

Guest
Hej vi har bytt husbil, firman kommer att sälja våran bil nu men vi får inte den andra förens i mars , känns lite skumt att släppa iväg den vi har nu utan pengar och vänta tills i vår på den nya och betala resten då????
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: byte av husbil

Jo varför låna ut en massa pengar till firman. Känns firman solid eller finns det risk för konkurs? Det kan ju hända mycket på 4-6 månader.
 
F

F.d. 51368

Guest
Sv: byte av husbil

firman är solid men man blir ju ändå lite fundersam, har aldrig köpt en ny husbil förut utan då har den redan funnits där och man man gör bytet ganska omgående.
hur har ni andra gjort?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: byte av husbil

Eftersom du redan gjort affären, så vill du väl bara ha positiva svar från övriga medlemmar. Hur som helst så kommer du nog vara orolig till du fått fram en ny bil. Varför utsätta sig för det?
Bengt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: byte av husbil

Om firman säljer bilen åt er får dom in pengar som dom kan betala ut till er direkt.
Om dom köper den av er och säljer den nu får dom in pengar dom kan ge er direkt.

Varför skall ni förskottsbetala med hela er bil nu när den nya inte behöver betalas förrän vid leverans?
Skulle du ta ut samma summa från banken och låna ut till handlaren utan säkerhet eller ränta?
Verkar inte rimligt. Be att få pengarna för er gamla bil utbetalda istället .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: byte av husbil

Vi köpte vår nuvarande bil ny 2008 via telefon. Vi hade då en annan husbil och vi kom överens med firman om ett pris för den nya bilen och ett inbytespris för den gamla som skulle dras av från nybilspriset när vi gjorde själva bytet. I överenskommelsen ingick att vi skulle försöka sälja vår bil själva och om vi inte lyckades så skulle vi lämna den vid hämtning av den nya.

Det som jag imponerades av i denna affär vara att säljaren litade på vår bedömning av gamla bilens skick och att han gjorde en värdering baserad enbart på de uppgifter jag lämnade via telefon. Antagligen var hans värdering bra för vi lyckadfes inte sälja bilen själva trots att vi mot slutet försökte sälja till nästan samma pris som vi skulle få vid bytet.

När vi sedan gjorde själva bytet träffade vi säljaren för första (och enda gången) och allt gick som på räls. Det kändes bra att inte behöva lämna in den gamla bilen nästan ett halvår före den nya bilen levererades.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: byte av husbil

Vi levererade vår inbytesbil när vi hämtade den nya.
Firman hade inga problem med det, dom var väl medvetna om att det faktiskt har hänt att en firma gått i konkurs i mellantiden vilket har drabbat kunder med inbytesbilar. Har man plats för bilen medan man väntar skulle jag behålla den tills jag får den nya.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: byte av husbil

När vi bytte husbil så hade firman redan en kund som ville ha vår gamla, så det var bara en fråga om när vi kunde lämna in den - ju snabbare desto bättre. Så vi sålde bilen direkt efter att vi avslutat säsongen och fick sedan den nya på våren året efter. Ett tag efter att vi fått vår nya husbil gick husbilsfirman i konkurs. Det blev lite strul med garantier i o m att Bürstner Sverige ingick i konkursen, men vi var glada över att vi inte hade någon bil stående för försäljning hos firman och att vi fått vår nya innan detta hände. Andra hade inte samma tur. Man måste verkligen tänka sig för och vara försiktig i detta sammanhang.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: byte av husbil

Det här är en affär jag hade avstått från så till vida inte jag enl. firman skulle få behålla min bil eller få motsvarande pengar och betala först vis lev. av den nya bilen.

Risken är inte värd att ta, det är på tok för mycket pengar som jag får svårt eller omöjligt att jobba ihop igen.

Om bilen fortfarande står registrerad på dig hade jag hämtat bilen och bett att få lämna den när den nya bilen hämtas.

Risken är att säljaren kanske blir sur men det är en droppe i havet jämfört med att du blir av med bilen och inte får något för den.

I detta läget hade jag gått på ordspråket "Better safe than sorry!"

Sorry, inte ett svar du vill ha antar jag men jag delger bara mina tankar.

Önskar i alla fall lycka till!
// Niklas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: byte av husbil

Hej vi har bytt husbil, firman kommer att sälja våran bil nu men vi får inte den andra förens i mars , känns lite skumt att släppa iväg den vi har nu utan pengar och vänta tills i vår på den nya och betala resten då????

Under åren har vi bytt fordon många gånger. Aldrig någonsin har vi ens funderat på att lämna vårt inbyte till handlaren innan själva överlåtelsen av den nya. Mycket oförutsett kan inträffa... hälsar Björn o Lena
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: byte av husbil

Vi har beställt en ny husbil och i samband med detta avtalat att vi FÅR lämna vår begagnade i inbyte om vi vill och ett inbytespris för den. Om vi lyckas sälja den själva fram till den nya bilen kommer är detta fritt fram och vi kan använda bilen som vanligt fram till vi betalar och får den nya. Hade de föreslagit att vi skulle lämnat bort vår inbytesbil till dem i förväg utan ersättning eller säkerhet hade jag vägrat och gått till någon annan handlare.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: byte av husbil

När vi bytte husbil så hade firman redan en kund som ville ha vår gamla, så det var bara en fråga om när vi kunde lämna in den - ju snabbare desto bättre. Så vi sålde bilen direkt efter att vi avslutat säsongen och fick sedan den nya på våren året efter. Ett tag efter att vi fått vår nya husbil gick husbilsfirman i konkurs. Det blev lite strul med garantier i o m att Bürstner Sverige ingick i konkursen, men vi var glada över att vi inte hade någon bil stående för försäljning hos firman och att vi fått vår nya innan detta hände. Andra hade inte samma tur. Man måste verkligen tänka sig för och vara försiktig i detta sammanhang.

Kan tänka mig att det var samma företag, en större med filialer på tre, fyra platser.Där hade min svåger lämnat sin husvagn medan han väntade på sin bil.Veckan innan avtalat leverans konkursade företaget.Ingen bil ingen husvagn tillbaka samt att flera andra förlorade sina betalda handpenningar.Konkursförvaltaren sa att glömma att få pengar tillbaka.Skatter,löner och leverantörer prioriteras först.Kan över huvudtaget förstå varför man skall betala något i förskott.Vad det än gäller pengar när varan levereras.Hoppas det går bra för er.De flesta affärer går ju bra.
S670sl
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: byte av husbil

Jag ber om ursäkt det var jag som hade fattat fel, pengarna kommer in på vårat konto direkt.
Tack för era bra kommentarer och för ett bra forum:)

Skönt att höra. För alternativet du först beskrev hade nog kunnat ge div. stressrelaterade sjukdomssymptom.

// Niklas
 
Toppen