• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Filterbyte

Asaf o Anita

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2024
Hej, har förstått att dom flesta byter olja och oljefilter varje år. Hur ofta byter ni luft och bränslefilter? Är det skillnad mellan bensin och diesel vad gäller bränslefilter?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Filterbyte

Vi byter oljefilter, luftfilter, bränslefilter och kupéfilter vartannat år eller var 48000:e km i enlighet med vad Fiat säger vilket framgår av servicehäftet och instruktionsboken. Dessutom byts bromsvätskan.

Vid första servicen byttes inte luftfiltret eftersom det inspekterades och befanns vara i utmärkt skick. Varför byta något som inte behöver bytas sa man i verkstaden.

Dagens oljor klarar sig länge än vad de gjorde förr så säger Fait att det räcker med vartannat år så är det så. De måste väl i rimlighetens namn vet vad de talar om. Man borde ju ha torrt på fötterna om motorn skulle skära eller vad den nu hittar på om man gjort alla servicar som skall göras. Servicarna skall väl göras hos Fiat eller en verkstad som uppfyller Fiats krav. Gör man service själv måste man troligen kunna visa att allt är gjort "by the book" med de rätta grejorna.

Vi har en bil med dieselmotor, hur det är med en bensinare vet jag inte.

//Evanders
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Filterbyte

Precis!

Servicen skall göras vartannat år eller vart 4800:e mil vilket som uppnås först alltså.:)

Så är det på vår 2013 3.0 liters. Kan inte svara för hur det är med dagens bil.
 
Toppen