• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Finns det någon bensinstationskedja i Sverige som har tömning av toa, gråvatten å fyllning av vatten???
Ungefär som ABC-mackarna i Finland.


Ja jag vet att det har varit uppe tidigare.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Än har vi inte hittat en endaste bensinstation med markbrunn för tömning av vår grå/svartvattentank på någon bensinstation hemikring (Göteborg-Mölndal-Kungsbacka-Kungälv). Det var dock inga som helst problem med påfyllning av vatten då alla tillfrågade mackar hänvisade omgående till deras biltvätt-hall.

Kassett-tömning däremot (på rastplatser) verkar vara en rutingrej då man ska tömma i för ändamålet avsedda "utslagsvaskar", eller rent av, befintliga toaletter (så hemskt med all stänk). ...men ack nej, inga markbrunnar för "toatank" än så länge...
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag använder denna med lämpliga kopplingar som anpassats till
husbilens dimension på spillvattenavloppet.
Spillvattenlunga - Husvagnstillbehör Husbilstillbehör - Biltema
Det går sedan bra att tömma på toaletttömningsplatsen
på lämplig rastplats eller vilken toalett som helst.
Det kan bli några vändor, men bättre det än att som en del gör
släppa ut det i naturen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag använder denna med lämpliga kopplingar som anpassats till
husbilens dimension på spillvattenavloppet.
Spillvattenlunga - Husvagnstillbehör Husbilstillbehör - Biltema
Det går sedan bra att tömma på toaletttömningsplatsen
på lämplig rastplats eller vilken toalett som helst.
Det kan bli några vändor, men bättre det än att som en del gör
släppa ut det i naturen.

Vart tömmer du när du är ute i naturen?

Tommy R
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Det är bara en sak jag undrar: var tömmer alla, inhemska, förbipasserande (1000-tals på väg till Norge) och vanliga Sverige-turistande husbilar/bussar/långtradare/husvagnar/ombyggda WV, m.fl. sina kassetter & porta-potti fekalier? På rastplatsers toaletter...? Den toalett skulle inte jag vilja låta mina barnbarn besöka efteråt!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Är det möjligt att "Husbilsklubben" kan tala med nån/några - och få till nåt på sikt???
Jag har talat med 2 olika "bensinstationer" och de hänvisar bara till "högre ort".
Bara en stilla undran såhär på kvällskvisten. :)
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Det flesta reningsverk har tagit emot när vi har frågat om tömmning av våra 550 liter grå/svartvatten... oftast väldigt hjälpsamma och tycker vi är seriösa och i stort sett varje kommun har ju ett reningsverk.. kanske kan vara nåt att lägga in på "tömmningsplatser"..
Det borde ju ligga lite i kommunernas intresse att det töms där och inte i naturen. Kanske "vi" ska lobba för det?!
//Klasse
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Har hittils aldrig haft problem med toatanken. Väldigt många rastplatser har detta. Dock alltid för små utrymmen. Gråvatten är en annan sak...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

kanske kan vara nåt att lägga in på "tömmningsplatser"..

Klaver, alla platser man kan tömma på med husbilen är välkomna att ha med i tömningskartan, även de vid reningsverk.

Här är de enkla förhållningsreglerna som finns med i inrapporteringsformuläret:

Alla tömningsplatser är välkomna att vara med på kartan, både gratis och avgiftsbelagda så länge det inte krävs incheckning eller att man måste erlägga full avgift för övernattning, i de fallen hör nog platsen bättre hemma i ställplatslistan eller i en campingkatalog.

Vi har några reningsverk med i nuläget och fler skulle inte skada. :)

Det som krävs är att någon skickar in dem, gärna via formuläret Kaehne länkar till några inlägg upp: Tömningsplatser husbil


mvh jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Det är bara en sak jag undrar: var tömmer alla, inhemska, förbipasserande (1000-tals på väg till Norge) och vanliga Sverige-turistande husbilar/bussar/långtradare/husvagnar/ombyggda WV, m.fl. sina kassetter & porta-potti fekalier? På rastplatsers toaletter...? Den toalett skulle inte jag vilja låta mina barnbarn besöka efteråt!

Jag håller med dig men problemet är att vi är alla olika. Vissa är försiktiga och nogranna medan andra helt saknar omtanke om nästa besökare.

Vi tömmer vår kassett hemma i toastolen, så även i svärföräldrarnas toa när vi besöker dem. Skulle det stänka utanför eller där vattnet när man spolar inte kommer åt är det ju inte värre än att man torkar upp på precis samma sätt som efter ett missöde när vi män står upp o pinkar.

Problemet är de som inte bryr sig. Hade alla städat efter sig ser jag inte varför tömning av kassett i vanlig toastol skulle vara ett problem. Tyvärr är detta en utopi dock!
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Vart tömmer du när du är ute i naturen?

Tommy R
Tommy R !
Om du läst inlägget lite bättre hade du sett hur jag gör med spillvattnet.
I Timrå kanske ni släpper ut det i naturen, jag gör det inte.
Det är därför jag skaffat spillvattenlungan.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Tommy R !
Om du läst inlägget lite bättre hade du sett hur jag gör med spillvattnet.
I Timrå kanske ni släpper ut det i naturen, jag gör det inte.
Det är därför jag skaffat spillvattenlungan.

Trodde att du kanske åkte ut i naturen ibland, då kan det det är vara miltals
till närmsta tömningsställe, det blir en massa spring för dig med spillvattenlungan.

Tommy R
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Visst åker jag ut i naturen, men jag ser till att dieseltanken är full
och spillvattnet och toan är tömd.
Det var länge sen jag var i trakten kring Timrå.
Var på den tiden vi hade husvagn så det är nog 20 år sen senast.
Vi hade bekanta i Hässjö socken.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Är det möjligt att "Husbilsklubben" kan tala med nån/några - och få till nåt på sikt???
Jag har talat med 2 olika "bensinstationer" och de hänvisar bara till "högre ort".
Bara en stilla undran såhär på kvällskvisten. :)

Vid de förfrågningar som gjorts har inget bolag visat något intresse... Mackarna hänvisar till högre ort samtidigt som högre ort säger att dom inte vill styra dom enskilda mackarna...

Men det hindrar ju inte att nya försök görs...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag hade lång brevväxling med TS utan någon framgång. TS tyckte att toatömning mm. hör ihop med den privata sektorn! OBS! Ingenstans har jag skrivit att "jag vill ha det gratis"... Tycker att TS svar är märkligt avvisande samt upplever att svaranden kände sig mest besvärad över min fråga! TS vann, nu ger jag upp! Läs och begrunda (något bantad version...):

Hej!
Trafikverkets rastplatser har som funktion att erbjuda en trevlig och attraktiv rastmöjlighet för alla trafikanter. Vi ser detta som en viktig fråga i vårt trafiksäkerhetsarbete, att trafikanterna tar lämpliga raster och att vi kan erbjuda en sådan tjänst. För att kunna ge en god rastmöjlighet har vi valt att utrusta våra rastplatser på ett sätt som ger just en god rastmöjlighet. Det vill säga det finns toalettutrymmen och andra mer platsberoende utrustning som förhöjer rastvärdet. Vi eftersträvar också att vi ska kunna erbjuda rastplatser i natursköna trevliga områden.

Vad det gäller möjligheten till andra funktioner utanför rastfunktionen är rastplatserna inte avsedda för sånt. Trafikverket har inte några sådana uppdrag heller. Det önskemål som du anger skulle dels innebära en avsevärd merkostnad för oss och dels tillkomma en minorotet av trafikanterna på andra trafikanters bekostnad. Vi väljer snarare att använda skattemedlen till sådana åtgärder som tillkommer så många trafikanter som möjligt och med god rastmöjlighet som mål. Septitömning som sådan är inte heller en verksamhet som förhöjer grundtanken, d.v.s en god rastmöjlighet. Som du mycket riktigt påpekar finns också den funktionen att tillgå inom det privata näringslivet d.v.s i huvudsak bensinstationer. Det är inte heller meningen att Trafikverket skall konkurrera med dessa privata möjligheter med hjälp av skattemedel för en mindre trafikantgrupp och där du dessutom tycker att vi ska erbjuda tjänsten gratis.

Med vänlig hälsning
Fredrik Eriksson
Kundtjänsthandläggare
Telefon: 0771-921 921
Trafikverket
781 89 Borlänge
Startsida - Trafikverket


Så här skrev jag (bantad version):

Hej Trafikverket!
Så här står det på er hemsida:"I Sverige har vi ett antal landmärken, turistvägar, turistområden och världsarv. Här hittar du de som har fått skyltning med vägmärke för turistmål i ditt län."

Mycket trevligt med massvis av fantastiskt intressanta ställen, men...! Var ska turisterna, inhemska som utländska, tömma sina tankar (gråvatten och svartvatten) under sina besök på alla dessa fantastiska landmärken, turistvägar och turistområden? Måste vi leta efter svindyra campingar för att tömma köksvatten eller fekalietankar? En toakassett töms oftast på rastplatser (befintliga toaletter), även om detta är förenat med bakteriespridning och ohälsa för näste man, men var hittar man golvbrunnar?
.....
...
/ranko
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Tycker att man har en trevligare inställning till problemet i vårt grannland Danmark.
Inga problem där att hitta rastplatser som har fullvärdig service.
Danmark är gemytligt på många sätt...:)
 
Toppen