• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Håndtering av gråvatn og svartvatn er i følge et EU direktiv et ansvar for lokale myndigheter. Da dette direktiv kom gikk ansvaret for tømmesteder for bobiler og busser over fra veimyndigheter til kommuner i Norge, med det resultat at de fleste tømmemuligheter på bensinstasjoner ble fjernet da kommunene ikke ville overta vedlikeholdsansvaret. Avviklingen gikk raskt, store deler forsvant på ett år.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

I Danmark har vi mange tømmepladser på rastepladser rundt om i landet. MEN, det er kun ved rastepladser langs motorvejene, og der er mange steder i Danmark, hvor der ikke er motorvej.

Jeg så gerne, at kommunerne i Danmark blev stillet overfor samme krav som de norske kommuner, nemlig at de skal oprette tømmepladser.

Jeg ved godt, at ikke alle norske kommuner er på plads endnu, men så kan lokale ildsjæle holde politikerne og forvaltninger op på bestemmelsen, og dermed sikre, at der bliver oprettet tømmepladser.

Jeg så gerne at Husbilsklubbens styrelse på medlemmernes vegne tog dette op med politikerne i Sverige, for at få forholdene forbedret. Gerne i samarbejde med andre svenske husbilsklubber.

Og jeg så også gerne, at Autocamperrådet I Danmark gjorde det samme med danske politikere og forvaltninger, Og i Norge må Norsk Bobilforening gerne gøre ligeså.

I norden har vi langt, til vi når på omgangshøjde med faciliteterne i Frankrig og Tyskland.

Bare et lille hjertesuk :wink:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Ett problem är att tömningsmöjligheterna tas bort på många rastplatser och på nybyggda rastplatser finns i regel inga riktiga tömningsmöjligheter.
Det finns tömningar på en del mackar men på några av dem framgår tydligt att det endast gäller bussar.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Det är ju märkligt att ett EU-direktiv skulle försvåra hanteringen av grå och svartvatten i Sverige. Detta EU-direktiv verkar inte gälla i övriga Europa där det är vanligt med skyltar som hänvisar till tömningsplatser för husbilar. Till och med i Norge såg jag flera välskyltade tömningsplatser i våras. I Sverige kan jag inte minnas att jag sett en enda skylt som hänvisar till tömningsplats.

Att som trafikverket hänvisa till höga kostnader visar bara hur okunniga de är i frågan. De tömningsplatser som finns på rastplatserna består i regel av en utslagsvask i aluminium placerad i ett alldeles för trångt utrymme i toalettbyggnaden. Detta är en dyr och dålig lösning. Utslagsvask är en på alla sätt dålig lösning. Det skvätter som bara den och fungerar inte för gråvatten. Kassetter töms bäst och helt stänkfritt i ett lågt placerat rör med ca 10 cm diameter.

Den bästa lösningen för såväl gråvatten som svartvatten är ett i vägbanan placerat väl utmärkt, lyftbart galler eller lock som är anslutet till befintligt avloppsnät. Såväl anläggnings- som underhållskostnad är försumbar i jämförelse med övriga anläggningar på t.ex. en rastplats. Vatten för spolning är inte nödvändigt men är nog det som är dyrast i sammanhanget, speciellt om det skall fungera året om.

Leif Torså
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Kan ta et skrekkeksempel på "løsning" fra en norsk kommune: Ullensaker som har tømmemulighet på reningsverket ved Gardermoen, pris for tømming flere hundre kroner. Men de tilfredstiller kravet! Nabokomunene har valgt å gå andre veier: Eidsvoll med en gammel tømmestasjon fra vegvesnet som de holder i drift på Shell Nebbenes, på de to nye rasteplassene ved Andelva 2 km fra Nebbenes er det og nye fine tømmestasjoner. Kommunene Sørum og Skedsmo har sammen med Oslo Caravan bygget en tømmestasjon på Berger ved E6.

Både i Eidsvoll og på Berger er det gratis tømming og fylling.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag var mest imponerad med Fauske kommunens ställplats där man fick övernattning med el, vatten & tömning (kassett och markbrunn) för 150:- NOK/dygn. Helt OK och dessutom med 4 m avstånd mellan asfalterade enskilda ställplats-rutor. Rena drömmen...
Vill man inte övernatta, då fanns det ingen "vakt" som kollade om du tömde gratis. Kommunen bjöd på det tydligen annars hade det stått i text att tömning var avgiftsbelagd (antingen telefon eller kuvert-betalning).

En annan imponerande gratis-tömning fanns hos brandkåren på vissa ställen! Skyltat från stora vägen, både tömning och påfyllning... Tack kloka och vänliga Norge kommunpolitiker. Reser gärna med glädje till ert vackra och husbilsvänliga land.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag tömde på en gratis tömningsstation utanför en Konsumbutik strax söder om Atlanterhavsvejen. Ställplatsen som jag stod på hade ingen möjlighet till tömning men hänvisade till denna.

Leif Torså!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag tömde på en gratis tömningsstation utanför en Konsumbutik strax söder om Atlanterhavsvejen. Ställplatsen som jag stod på hade ingen möjlighet till tömning men hänvisade till denna.

Leif Torså!

Vi också! Lite trångt, men det gick. Det fanns ytterligare en tömningsplats efter Atlanthavsveien... Norge ÄR husbilsvänligt, TACK Norge!
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Jag tror inte, att vi någonsin kommer få en standard på svenska rastplatser , som erbjuder oss att tömma gråvattnet i en brunn, ansluten till befintlig toa.
Fast det skulle vara rätt smutt! "Det blir för dyrt, tyckte kyrkstämman", för att citera Hasse A. (Frid vare med honom) Dyrt? Ett par meter va-rör och en grusbädd?

Trafikverket avsäger sig allt ansvar, skjuter över detta till kommunerna.
Finns ingen kommun som vill ta på sig denna kostnad heller, utan skjuter över problemet på det privata.
Det är bara den som driver en ställplats för husbilar, som förstår behovet för denna kategori. Campingen vill ha oss innanför bommarna.
Men privata ställplatser är inte så populära hos kommuner, campingägare m.fl, så därför tror jag inte att det blir någon direkt lösning på gråvattentömningen.
Bensinstationer? Tja, ingen dum ide, men det finns nog ingen försvarbar ekonomi i den servicen.
Å andra sidan är inte diskvatten så farligt att det behöver vålla några egentliga miljöproblem? En dagvattenbrunn borde räcka?
Diskat har vi väl gjort i alla tider, i balja - hivat ut vattnet i det gröna?

Själv brukar jag efter hemkomst vattna gräsmattan med det överblivna vattnet, lämnar sedan kranen stående öppen....
Två veckor senare på första rastplatsen - har glömt att kranen inte är stängd,
undrar "vad i helv..e är det som läcker nu då?",
när hustrun står och diskar kaffekoppen.
Smyger skamset runt bilen och stänger kranen med rodnaden brännande i nacken.
Skattar min lyckliga stjärna över, att inte ha klistrat på HBK-dekalen ännu... svartfot som jag är.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Måske burde jeg tydeliggøre min pointe.

Dette er IKKE et spørgsmål om husbils ejeres magelighed eller komfort.

Dette er et miljøspørgsmål, som omhandler Husbiler, Turistbusser og andre, som har behov for at sikre at affald behandles på en miljøvenlig måde.

Derfor er det en sag for miljøministeriet i de enkelte lande at tage beslutning om.

Det kan så være at staten mener, at det er deres opgave. Det kan være, at staten pålægger kommunerne opgaven på samme måde som i Norge.

Det vigtige er, at der bliver truffet en overordnet beslutning. og det er her jeg mener at Husbilklubbens ledelse og andre lignende klubber skal lave lobbyarbejde for at en sådan beslutning træffes.

ELLERS sker der aldrig noget!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Helt rätt Kaehne4363! Jag försökte först med att öppna en dialog med Kundservice/Kretsloppochvatten/GBGStad@GBG, som hänvisade vidare till befintliga rastplatser. Fortsatte vidare med kund@trafikverket.se och hänvisades vidare till den privata sektorn.

Börjar tro mer och mer om att enda sättet att "angripa" problemet och få en förändring är om man betraktar ämnet som "miljøspørgsmål" (vilket du nämner). Problemet är bara att en ensamdrivande människa aldrig kan klara av det, inte ens om alla klubbens medlemmar skrev på en jättelååång lista...

Karolina Skog: ”Under min tid som miljöminister kommer jag jobba för konkreta gröna resultat i människors närhet. Levande städer, närhet till naturen och en hälsosammare vardag med färre gifter och fler smarta lösningar är mina prioriteringar.”

Då får det bli en skrivelse till Karolina, hon kanske kan åstadkomma en förändring så att även den skattebetalande minoritet (bussar, husbilar, lastbilar...) kan tömma sina tankar i för ändamålet avsedda markbrunnar.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Det verkar ju som en stor del av övriga Europa fattat att detta är en miljöfråga. Ibland verkar Sverige efterblivet i miljöfrågor.

Leif Torså
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Tömningav toatank å gråvatten på besinstation i Sverige?

Nu finns det väl större miljöfrågor att bekymra oss över än lite gråvatten.

Tommy R

Ja, helt bestemt. Men det er nu også fint at interessere sig for Gråvand som miljøspørgsmål.

Hvis vi venter til verden har fået løst de mange miljøspørgsmål som er større, så vil der aldrig ske noget med tømmemuligheder.
 
Toppen