• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS för husbil

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Ni som använder TPMS, hur ofta har ni haft verklig användning av mätvärdena? Dvs uppmärksammats på att det behöver fyllas luft. Jag vet inte om jag haft ovanligt stor tur men jag klarar mig med att mäta lufttrycket 2 gånger per år på vanligt sätt och behöver då bara fylla ytterst lite, om något. Punkteringar har jag hittills upptäckt med blotta ögat genom att kika på däcken vid den vanliga kontrolltitten innan körning.

Även jag är teknikintresserad och visst är det lite kul och spännande att få olika information på displayer, men TPMS är jag tveksam till. Fast jag kanske har missat något?

Mvh
Mats

Ett annat behov TPMS kan tillgodose är övervakning under färd för att säkerställa att max ringtryck inte överskrids med risk för däcksprängning som följd.

Mvh!
// Niklas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Det finns ingen risk att däcken smäller av för högt tryck det är höga marginaler till det sker och det är normalt att trycket ökar när man kör. Det enda man behöver bry sig om är för lågt tryck och ökad värmeutveckling.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Jag har kört åtskilliga mil med bilbälte och airbags, men de har aldrig kommit till nytta :spinny:

Jaja det är ju inte samma sak men det handlar ju om att kunna undvika en riskabel eller trist situation. T.ex. under en dagsetapp motorvägskörning råkar man få ett litet läckage varvid däcktrycket sakta men säkert sjunker. Handen på hjärtat hur många upptäcker det innan det är för sent?

Förra husbilen körde vi med i fem år utan en tillstymmelse till punktering, men det kan ju komma vilken dag som helst och då vill jag ha koll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Hovedargumentet for kravet om TPMS i nye biler er at for lavt dekktrykk gir høyere forbruk og co2 utslipp.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Har dubbelhjul bak och det är svårt att kolla trycket då ventilen är svåråtkomlig samt att det är svårt att visuellt kolla de inre hjulen.. Skaffade då tpms och var mycket nöjd, men efter 2-3 tusen mil blev det pyspunka i ventilen. Givaren var för tung så ventilen "fladdrade sönder" Besökte Euromaster i Schwerin, och vid närmare kontroll visade det sig att alla 6 ventilerna var skadade och behövde bytas, kostnad 50 €. Tyvärr hade de inga stålventiler utan gummiventiler monterades, så jag körde en tid utan tryckgivare. Väl hemma så satte jag en slangstump för att staga upp ventilen samt ett gummiband för att förhindra svaj och monterade givarna igen. Efter ytterligare 3000 mil är det fortfarande bra. Är nog bäst med stålventiler.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Nu är "hattarna" påskruvade och äntligen fick vi en bild på "paddan". Så här ser det ut på App-en, rena disco't (vistse inte att vi hade en SUV, hehe...):

Visa bilaga 129346

Temp: 1°C skillnad är OK, tycker jag
Tryck: jag valde tryck i "bar" vilket stämmer helt överens med vad jag tryckte in i däcken senast. Vi följer MB rekommendationer som står under förarsätet, och kör just nu med Continental's "C" på framhjulen och "CP" på bakhjulen (bakhjulsdriven). Det får bli så tills nästa däckbyte, sen får vi se vad det blir för däck nästa gång. Hur som helst, prisskillnad på däck här hemma och på nätet är enorm! Kolla noga innan du ska byta nästa gång, det lönar sig att "surfa" lite på nätet.


Beställde en sats med dessa givare. Fick leverans efter ca 6 veckors väntan. Skruvade på hattarna och parade ihop alla givare med mobilen där programvaran tidigare installerats. Allt funkar som det skall förutom att det läcker luft vid en av hattarna. På 3 dygn gick trycket från 4,5 bar till 2,9 bar.

Jag trodde först att jag skruvat på den slarvigt så jag fyllde upp till 4,5 bar och satte tillbaks hatten igen. Fast denna gången skruvade jag åt lite hårdare innan låsmuttern lades an. Nu sjönk trycket till 2,9 bar på 3-4 timmar.

Hade inget läckage innan dessa skruvade på och har bara problem med ett hjul/en hatt. Har inte testat (än) med en annan hatt.

Någon av er andra som haft liknande problem?

Mvh!
Niklas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS för husbil

Jag har inte haft några problem med hattarna (knack, knack...), men frågan är intressant. Vad gör man i sådana lägen? Jag skulle maila till leverantören ganska omgående. Med lite tur skickar dom ny(a) hatt(ar) på "garanti" eller som goodwill, det är inga dyra grejer. Hittills har jag fått svar på alla mina mail med olika förfrågningar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Skiftade givare mellan bakhjulen (vä => hö och tvärt om), felet med läckage var kvar på hö hjul, dvs det är inte givaren som är kass.

Skall testa med att byta ut ventilen men är det någon som vet om det är samma ventiler till förstärkta fälgar som till vanliga personbilsfälgar? Gissningsvis är det olika spec även på ventilerna!?

Har vanliga bildäcksventiler hemma (och verktyg att byta med) men är det annan spec på ventilera får jag försöka få tag på dessa först.

Mvh!
// Niklas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: TPMS för husbil

Ventilerna som sitter i personbilsdäcken brukar bara tåla 4,5 bar. Mekonomena har en (hittar inte just nu) en variant av gummiventil som är förstärkt och tål högre tryck. Sen finns ju stålventiler som tätar med oring på insidan och har hylsa och mutter utifrån (?) som tål 7 bar.
Så kort sagt, ventil efter det tryck du har på din bil.
//Göte J
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Ventilerna som sitter i personbilsdäcken brukar bara tåla 4,5 bar. Mekonomena har en (hittar inte just nu) en variant av gummiventil som är förstärkt och tål högre tryck. Sen finns ju stålventiler som tätar med oring på insidan och har hylsa och mutter utifrån (?) som tål 7 bar.
Så kort sagt, ventil efter det tryck du har på din bil.
//Göte J

Nuvarande ventiler verkar vara modellen med o-ring för vi har en mutter på utsidan. Fast själva ventilen, som sitter i hylsan, har ju samma nyckegrepp som bilventilerna.

Nåja, jag kontaktar däckfirman och köpe rloss ett par ventiler. De borde ju ha koll.

Mvh!
// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS för husbil

Et vanlig problem med stålventilene er at når en piller med de så hender det at de begynner å lekke. Ofte kan en da stramme mutteren nede ved felgen, hjelper ikke det så må ringen byttes - kom deg til et bilgummiverkstad med hjulet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Et vanlig problem med stålventilene er at når en piller med de så hender det at de begynner å lekke. Ofte kan en da stramme mutteren nede ved felgen, hjelper ikke det så må ringen byttes - kom deg til et bilgummiverkstad med hjulet.

Tas givaren bort och ventilhatten monteras är ventilen tät och ringtrycket stabilt.

Mvh!
// Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Beställde en sats med dessa givare. Fick leverans efter ca 6 veckors väntan. Skruvade på hattarna och parade ihop alla givare med mobilen där programvaran tidigare installerats. Allt funkar som det skall förutom att det läcker luft vid en av hattarna. På 3 dygn gick trycket från 4,5 bar till 2,9 bar.

Jag trodde först att jag skruvat på den slarvigt så jag fyllde upp till 4,5 bar och satte tillbaks hatten igen. Fast denna gången skruvade jag åt lite hårdare innan låsmuttern lades an. Nu sjönk trycket till 2,9 bar på 3-4 timmar.

Hade inget läckage innan dessa skruvade på och har bara problem med ett hjul/en hatt. Har inte testat (än) med en annan hatt.

Någon av er andra som haft liknande problem?

Mvh!
Niklas

Jag har inte haft några problem med hattarna (knack, knack...), men frågan är intressant. Vad gör man i sådana lägen? Jag skulle maila till leverantören ganska omgående. Med lite tur skickar dom ny(a) hatt(ar) på "garanti" eller som goodwill, det är inga dyra grejer. Hittills har jag fått svar på alla mina mail med olika förfrågningar.

Det är väl däcksventilen som skall täta & inte hatten? Hatten är ett skydd för att inte smuts skall komma in i ventilen.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Det är väl däcksventilen som skall täta & inte hatten? Hatten är ett skydd för att inte smuts skall komma in i ventilen.

Bennie

Visst är det så men för att tryckgivaren skall kunna mäta tryck måste den ju trycka ner ventilen och frigöra innevarande ringtryck. Är då givaren otät ELLER anläggningsytan på ventilröret, som givaren skall täta mot, skadat läcker det ju.

Demonteras givaren blir det tätt igen. Hatten har naturligtvis inget med tätningen att göra.

Med tanke på att flera givare testats ligger det ju nära till hands att tro att "sätet" som givarna skall täta mot inte är helt ok. Jag kan dock inte se någon skada vid okulär besiktning (tyvärr).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: TPMS för husbil

Ja, inte blir det enkelt eller billigt.

Hjulet blir dyrare. TPMS Sensorventiler varierar i pris, upp till 500:- / st,
finns även som universal som passar många bilmodeller.

Hjulskiftet kan ta längre tid om sensorer behöver aktiveras eller kodas om. Då krävs speciell diagnosutrustning.

Sensorn drivs av ett batteri som vanligtvis räcker runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

Bennie
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Väcker liv i denna tråd då jag står inför valet ett köpa nya "hattar" (kostar runt 2 500 kr) till mitt 5 år gamla TPMS-system eller att införskaffa ett helt nytt. Min konkreta fråga är: Vad rekommenderar ni (numera) vid köp av nytt system som klarar 6 hjul med max däcktryck om minst 5,5 kg?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Åke! Jag köpte original TPMS ventiler för MB från Kina för ca 1 000:- och en månads väntan, men gav dom till min son till sist. Köpte sedan billigt 4 hattar som jag kunde skifta lätt mellan sommar/vinterdäck och ångrar inte detta. Visst billigt och det tar tid som Tommy & Elisabeth skriver ovan, men det duger, vem har bråttom?

Har det för mig att det fanns även display för 6 hjul, men det gäller att leta på nätet. Jag hade satsat på en billigare variant som är lätt att flytta från hjul till hjul...
 
Toppen