Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med tex. tvätt,vaxning,klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar ochså här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: TPMS för husbil
Gammal
HBK Medlem

sacces avatar

Hemvist: Hallstahammar
Ålder: 64
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-11, 06:48

TPMS är EU krav från 2014 11 dock inte i svenska bilar ....att det gör kanske lite nytta av
https://www.transportstyrelsen.se/sv...akningssystem/

Sacce
(jag är Dyslektiker)
Grammatik är dramatik för mig!

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Mölndal
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-11, 09:05

Citat:
Ursprungligen postat av Mats S Visa inlägg
Ni som använder TPMS, hur ofta har ni haft verklig användning av mätvärdena? Dvs uppmärksammats på att det behöver fyllas luft. Jag vet inte om jag haft ovanligt stor tur men jag klarar mig med att mäta lufttrycket 2 gånger per år på vanligt sätt och behöver då bara fylla ytterst lite, om något. Punkteringar har jag hittills upptäckt med blotta ögat genom att kika på däcken vid den vanliga kontrolltitten innan körning.

Även jag är teknikintresserad och visst är det lite kul och spännande att få olika information på displayer, men TPMS är jag tveksam till. Fast jag kanske har missat något?

Mvh
Mats
Ett annat behov TPMS kan tillgodose är övervakning under färd för att säkerställa att max ringtryck inte överskrids med risk för däcksprängning som följd.

Mvh!
// Niklas

Följande Tackar Avarage för detta inlägg:
sacce (2017-10-11)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Vadstena
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-11, 15:39

Det finns ingen risk att däcken smäller av för högt tryck det är höga marginaler till det sker och det är normalt att trycket ökar när man kör. Det enda man behöver bry sig om är för lågt tryck och ökad värmeutveckling.

Lasse

Följande 2 användare säger Tack till Livsnjutaren för detta inlägg:
Montreal (2017-10-11), Tommy & Elisabeth (2017-10-11)
Gammal
HBK Medlem

EPerssons avatar

Hemvist: Eskilstuna
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-11, 18:37

Jag har kört åtskilliga mil med bilbälte och airbags, men de har aldrig kommit till nytta

Jaja det är ju inte samma sak men det handlar ju om att kunna undvika en riskabel eller trist situation. T.ex. under en dagsetapp motorvägskörning råkar man få ett litet läckage varvid däcktrycket sakta men säkert sjunker. Handen på hjärtat hur många upptäcker det innan det är för sent?

Förra husbilen körde vi med i fem år utan en tillstymmelse till punktering, men det kan ju komma vilken dag som helst och då vill jag ha koll.

Följande 3 användare säger Tack till EPersson för detta inlägg:
Göte J (2017-10-12), Håkan J (2017-10-12), Tommy & Elisabeth (2017-10-12)
Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-15, 01:32

Hovedargumentet for kravet om TPMS i nye biler er at for lavt dekktrykk gir høyere forbruk og co2 utslipp.

Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Mariestad
Sv: TPMS för husbil - 2017-10-15, 07:47

Har dubbelhjul bak och det är svårt att kolla trycket då ventilen är svåråtkomlig samt att det är svårt att visuellt kolla de inre hjulen.. Skaffade då tpms och var mycket nöjd, men efter 2-3 tusen mil blev det pyspunka i ventilen. Givaren var för tung så ventilen "fladdrade sönder" Besökte Euromaster i Schwerin, och vid närmare kontroll visade det sig att alla 6 ventilerna var skadade och behövde bytas, kostnad 50 €. Tyvärr hade de inga stålventiler utan gummiventiler monterades, så jag körde en tid utan tryckgivare. Väl hemma så satte jag en slangstump för att staga upp ventilen samt ett gummiband för att förhindra svaj och monterade givarna igen. Efter ytterligare 3000 mil är det fortfarande bra. Är nog bäst med stålventiler.

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
TPMS gäller även husbilar INGEL Lagar o Regelverk 18 2016-09-07 19:50
Risker med att köpa importerad husbil som första husbil Familjetripp Husbilsköp o Import 11 2016-07-30 10:49
TPMS - ny dietvariant? coe Lagar o Regelverk 3 2015-01-22 09:05
HUSbil eller husBIL? David Husbilsköp o Import 17 2008-11-17 10:16

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS