• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisköp

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har börjat fundera på Plåtis.
Har kollat lite runt och det finns ju en hel del att välja mellan.
2,3 liter eller 3,0 liter kamrem eller inte.
Vinter bil vs sommarbil.
Vi vill ha en bil som klarar av att användas på vintern.
Vilka erfarenheter finns i klubben?
Har sökt på forumet och hittat en del men det finns säkert mer att komma med.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisköp

La Strada Avanti serie har dubbelgolv, bra isolation och toppen kvalité på bygget. Hade själv en Avanti C och var mycket nöjd på vintertur.
La Strada har också en serie på MB, mycket bra sommar och vinter - och mycket dyr, över miljonen.
En polsk producent gör också bra bilar med vinterisolation, men det blir tung. Måste uppgraderas till över 3.5 ton.
Du frågar också om motor.
Fiats nya motorer är alla på 2,3 liter med kamrem. Begagnat finns 3.0 literen med kedja, min plåtis var med denna motor och semi-automat. Underbar!
Citroën har en annan motor med kedja på 2.2 liter.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Lönar sig att ha en plåtis under 3.5 t för smidighetens skull. Annars är det 80 km som gäller även på motorväg endast i Tyskland 100 km motorväg av alla när länder till Sverige.

Leif
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Plåtisköp

Hur mycket vintercamping planerar du för? Om det gäller en vecka i fjällen så klarar du dig med en Pössl/Globecar och sparar en slant jämfört med La Strada.
Fjällsemester i Idrefjäll februarilov med barn och barnbarn under några år.

- landström
- MASA täcke
- gråvattenventil öppen med dunk under
- elfläkt ständigt på ca 1200W
- fulla gasolflaskor vi start
- truma monocontrol så att det går att köra med gasen på
- extra täcke upphängt vid bakdörrarna, gör att värmen i bodelen stannar kvar när du måste öppna bak

Det funkade bra för mig i ca minus 20. Det gick åt ca en och en halv P10 under en vecka. Varierade lite från år till år.

Och du, en plåtis kan man ha som enda bil:)
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Har precis avverkat 2 dagar på Elmia, ryckt, knackat o dragit i alla plåtisar jag sett. Är rätt nöjd med vår La Strada :)

Ha det // Per
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

La Strada, en fantastisk vinterlösning har varit vårt 1:a val rätt länge tills vi "snubblade" över HRZ. Vi har idag en rörlig och smidig hemmabyggd plåtis på 3,5 t under 6 m. som vi är mer än nöjda och stolta med, men hade vi någonsin tänkt oss något annat liknande, då hade vi valt en HRZ utan tvekan! Tyvärr inga importörer här i Sverige så det kan bli lite extra arbete, men vad gör det? Man köper något sådant bara en gång i livet (hest! om man inte är rik som troll och kan byta då och då)! Mejla gärna till Tanja (marknadsansvarig) på HRZ och du får fantastiskt bra service. Är du inne på La Strada's fina lösningar, då är det Rickard i Pukavik som gäller.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisköp

De flesta plåtisar går utmärkt att använda vintertid om man inte har alltför höga bekvämlighetskrav. Vi har en vanlig Pössl som visat sig fungera relativt bra även på vintern. Om det blir kallare än -20 används en vattendunk i stället för det ordinarie vattensystemet. Lite spolarvätska i avloppstanken kan hjälpa till att håller gråvattnet flytande. Man får ju också bränna en hel del gasol för att hålla en acceptabel innetemp men det funkar. Draperi bakom framstolarna och ett isolertäcke mot bakdörrarna förbättrar inomhusklimatet avsevärt. En rejäl matta på golvet eller fårskinnstofflor gör golvvärme överflödigt ;).
Om avsikten är ett permanentboende i husbilen skulle jag nog också satsa på en La Strada.
Om du inte hittar information här så finns det en sluten trevlig Plåtisgrupp på FB (Vi med Plåtisar) med över 800 medlemmar. Där får du säkert svar på de flesta av dina frågor.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Köpte en La Strada Avanti 5,40 förra året mycket nöjd med truma 4 Webasto diesel värme fram bra kvalitet plus solfångare och mycket mer(import från Tyskland ) mvh volker&Titti
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Jag knallade runt på Elmia och kollade ett 20-tal olika Plåtisar. Endast ett par har bättre kvalitet.
Exempel: endast 3 hade toaskål i porslin, resten plast. Ramfönster fanns på ett fåtal, men något märke hade t.o.m. blandat ramfönster och husvagnsfönster.
Det som slår mig är att man försöker göra billiga lösningar och stoppa i något som lockar, t.ex. en bra toa/dusch, ett större kylskåp, höjbar säng osv.
Dom flesta har ganska lika grundutrustning och mycket är producerat i samma fabrik, så egentligen kvittar det vilket märke man köper, om man inte kräver kvalitet (för det kostar nog 100tkr extra)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisköp

Jag knallade runt på Elmia och kollade ett 20-tal olika Plåtisar. Endast ett par har bättre kvalitet.
Exempel: endast 3 hade toaskål i porslin, resten plast. Ramfönster fanns på ett fåtal, men något märke hade t.o.m. blandat ramfönster och husvagnsfönster.
Det som slår mig är att man försöker göra billiga lösningar och stoppa i något som lockar, t.ex. en bra toa/dusch, ett större kylskåp, höjbar säng osv.
Dom flesta har ganska lika grundutrustning och mycket är producerat i samma fabrik, så egentligen kvittar det vilket märke man köper, om man inte kräver kvalitet (för det kostar nog 100tkr extra)

Kvalitet är ett komplext begrepp. Ett ord som används i de mest skiftande sammanhang men som betyder olika saker för många. Vad är hög/bra kvalitet? Är det en toa som är lätt och funkar för de flesta kunder eller är det en tyngre toa som också funkar för de flesta kunder. Att konsekvent spara vikt är nog centralt när man bygger husbil så den blir maximalt brukbar för kunden. Tunga inredningar ger mindre lastvikt så det handlar om att hitta acceptabla kompromisser.

För övrigt skulle jag vilja rekommendera boken ”ZEN och konsten att sköta en motorcykel” av Robert M Persig för den som vill fördjupa sig i kvalitetsbegreppet ;)

https://www.svd.se/en-lang-resa-mot-kvalitetens-karna

Daniel K
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Jag ska nämna några saker som ingår i min definition på kvalitet:
Det ska va hårt trä/laminat i inredningen, så att man undviker repor.
Det ska va hårt laminat i golvet, dvs inte den vanliga plastmattan som lätt kan få hål/repor (det går inte att laga).
Det ska va klädda väggar som dämpar ljudet i bilen och viktigt att bakdörren är klädd/isolerad och inte bara plast som spricker i skruvhålen.
Skåpen ska va limmade i fogarna, så man slipper knirkande inredning.
Sen kan man fortsätta, men detta är väl grundkraven
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Laminatgolv är det otrevligaste golvet oavsett om det ligger i en villa/lägenhet eller någon annan stans. När laminatgolven kom var dom fruktansvärt dyra, nu när ingen vill ha det säljs det ut för en billig peng.

Hårt, kallt och otrevligt ljud ifall man tappar något eller om hunden går på det.

Lönn ask bok eller ekgolv från skogen föredrar jag iallafall, det kallar jag premium i golvform.

Annars tycker jag som Esbjörn.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

"Man får vad man betalar för" har stämt sen pengar uppfanns... Jag nämnde tidigare i tråden vad vi skulle haft (en HRZ) om vi inte låtit bygga vår nuvarande HB på hemmaplan. HRZ hade i princip allt vi ville ha men... ...motor var den minsta, fönsterluckor likaså, ingen tonad framruta, plast-toa, ingen fjärrstyrd låsning av dörrar, inget trappsteg (om jag minns rätt), gasolvärme, ingen elmarkis, ingen farthållare, inga komfortstolar och en hel del annat smått... När vi väl efter 100 timmars velande och omprioriteringar till sist valde diverse "options", då steg notan rejält samtidigt som € steg med 1 krona. Då sprack bubblan! Det visade sig sen att vårt hemmabygge blev ändå inte mycket billigare, strax under 1M dock med 163 HP motor, automatare och med alla "paket" på köpet, osv...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Laminatgolv är det otrevligaste golvet oavsett om det ligger i en villa/lägenhet eller någon annan stans. När laminatgolven kom var dom fruktansvärt dyra, nu när ingen vill ha det säljs det ut för en billig peng.

Hårt, kallt och otrevligt ljud ifall man tappar något eller om hunden går på det.

Lönn ask bok eller ekgolv från skogen föredrar jag iallafall, det kallar jag premium i golvform.

Annars tycker jag som Esbjörn.:)
Nu är det ju inte sån laminat som man har i villan, utan liknar den typ av laminat som man har i husbilsinredning. Mitt väsentliga inlägg pekar på att plastgolv som mest liknar linoleum-mattor ofta får bestående skador.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Laminatgolv är det otrevligaste golvet oavsett om det ligger i en villa/lägenhet eller någon annan stans. När laminatgolven kom var dom fruktansvärt dyra, nu när ingen vill ha det säljs det ut för en billig peng.

Hårt, kallt och otrevligt ljud ifall man tappar något eller om hunden går på det.

Lönn ask bok eller ekgolv från skogen föredrar jag iallafall, det kallar jag premium i golvform.

Annars tycker jag som Esbjörn.:)

I La Strada ingår det formsydda mjuka mattor :) för alla ytor.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Vi har lagt in nålfiltsmatta ovanpå originalplastmattan, mjukt varmt att gå på.:)


Vi har kikat in i några nya plåtisar, det har dock alltid varit för mycket folk då vi varit på Sollentunamässan.

Nu är vi på väg ner mot Karlskrona för att sen åka vidare mot Pukavik, vi vill passa på att titta in och klämma ordentligt i lugn och ro på en plåtis utan en massa mässbesökare som vill samma sak.

Eftersom den här delen av Sverige är den delen vi minst besöker känns det som om man inte får missa ett besök i Pukavik, dessutom står det i reklamen att ett besök i Pukavik lönar sig.:D
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Vi har lagt in nålfiltsmatta ovanpå originalplastmattan, mjukt varmt att gå på.:)


Vi har kikat in i några nya plåtisar, det har dock alltid varit för mycket folk då vi varit på Sollentunamässan.

Nu är vi på väg ner mot Karlskrona för att sen åka vidare mot Pukavik, vi vill passa på att titta in och klämma ordentligt i lugn och ro på en plåtis utan en massa mässbesökare som vill samma sak.

Eftersom den här delen av Sverige är den delen vi minst besöker känns det som om man inte får missa ett besök i Pukavik, dessutom står det i reklamen att ett besök i Pukavik lönar sig.:D

Givetvis ska ni göra ett besök i Pukavik, det lönar sig för er! Jag har själv köpt två plåtisar där. Hoppas ni hittar vad ni söker. Ytterligare ett tips är annars att ta en titt på på min begagnade Globecar som finns hos Hymer i Ängelholm sedan jag köpt en lite större hb där. Någon kallade den Arktis-utrustad en gång. Den har nämligen Truma med elpatron och även en Webasto att ta till om det blir superkallt eller gasolen tar slut.
Lycka till med plåtisletandet!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Tack tack..

Men i vårt fall handlar det snarare om att ge en plåtis en rättvisare chans att visa upp sig nu när vi ändå är så nära Pukavik, vi är inte inne på att nästa fordon blir en plåtis, vad vi vet än så länge!

Fick tips tidigare på forumet om en husbils som är 7 meter, stort garage och hög lastvikt och ändå under 3500kg, den ena var en LMC och den andre var en Hymer.
 
Toppen