• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisköp

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

På en for ny brukt er det endel papirarbeid for å få tilbake den tyske moms, men det går! Nå er jeg ikke lengre i en situasjon hvor det er aktuellt å kjøpe en husbil for svensk registrering, men jeg ville enten valgt en helt ny eller en som hadde vært registrert i minst 6 mnd og gått mer enn 6000 km. Den brukte uten mer moms håndtering og den nye kjøpt for export uten tysk moms. Nå er det for meg hyresbiler fra Tyskland som kan være aktuelt og jeg skal tilbringe en sommer i Europa.

Pappersarbetet att få tillbaka tysk moms när man köper ny bil kan lätt undvikas genom att man betalar in full svensk moms innan man hämtar bilen. Det måste ju förstås ändå göras o det är lika bra att göra det lite före köpet. Sånt som eftermonteras, alltså efter köpet, är det tysk moms på om det görs i Tyskland. Här gäller det att behålla sitt rena samvete i förhållande till skattemyndigheten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisköp

Det problemet jeg forsøkte å belyse er en begagnat som har gått under 6000 km eller vært registrert mindre enn 6 mnd. På denne er det betalt tysk moms, men en må betale svensk ved import. Papirarbeidet for å få refundert den tyske er ikke enkelt, og en kan lett ende opp med å betale svensk moms på den tyske. Så unngå denne varianten. Enten kjøp helt ny eller riktig begagnat.

Det finnes et unntak, om firma som selger kan organisere den tyske momsrefusjonen før du betaler bilen. Normalt gjelder dette demo biler og uthyrningsbiler hvor firma har gjort rett papirarbeid fra starten. Dette er biler som og norske kjøpere foretrekker selv når de er over 6 mnd og 6000 km, da en ved import til Norge må betale norsk MVA også for brukte biler.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Det problemet jeg forsøkte å belyse er en begagnat som har gått under 6000 km eller vært registrert mindre enn 6 mnd. På denne er det betalt tysk moms, men en må betale svensk ved import. Papirarbeidet for å få refundert den tyske er ikke enkelt, og en kan lett ende opp med å betale svensk moms på den tyske. Så unngå denne varianten. Enten kjøp helt ny eller riktig begagnat.

Det finnes et unntak, om firma som selger kan organisere den tyske momsrefusjonen før du betaler bilen. Normalt gjelder dette demo biler og uthyrningsbiler hvor firma har gjort rett papirarbeid fra starten. Dette er biler som og norske kjøpere foretrekker selv når de er over 6 mnd og 6000 km, da en ved import til Norge må betale norsk MVA også for brukte biler.

Det är väl kanske också därför, som import av beg bilar under 6000km o under 6 mån, inte är speciellt populära. Det mest lönsamma och enkla är säkert nya bilar eller de med enbart tysk moms. Håller med: undvik att importera nyare beg bilar.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Nu rullar detta vidare med nästa fråga.
Vilket motoralternativ skall man välja, räcker 130 hk eller behövs det mer villiga hästar?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Nu till en fundering jag har.
För att en bil importeras från ett annat Eu-land skall räknas som begagnat så skall den ju vara min 6 månader och 6000km.
Om jag hittar en bil i Tyskland som är 5 månader och uppfyller dessa 6000 km.
kan jag yra den av säljaren och ta in den i Sverige och sedan en månad senare alltså vid 6 månader registrera in den som import eller skall bilen komma över gränsen efter 6 månader. Jag menar jag har ju hyrt den i en månad för att prova den. Visst säljaren vill ju ha sina pengar och vad gäller datum för kvittot.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisköp

6 mnd och 6000 är lagen, så du måste vänta så du inte åker dit! Men när jag och en svensk kompis handlade med Togo i Hamburg, hade ägaren ett förslag: att man köper ny bil som registreras på Togo i 6 mnd, man bruker den själv på semester (eller hyr den ut!) och så står den hos Togo när man inte behöver bilen. Så blir bilen betydligt billigare!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

6 mnd och 6000 är lagen, så du måste vänta så du inte åker dit! Men när jag och en svensk kompis handlade med Togo i Hamburg, hade ägaren ett förslag: att man köper ny bil som registreras på Togo i 6 mnd, man bruker den själv på semester (eller hyr den ut!) och så står den hos Togo när man inte behöver bilen. Så blir bilen betydligt billigare!

Det skiljer ju inga jättestora belopp, men visst 6% på en bil för just under 500 000 är ju också pengar. Fast då får du antagligen kosta på några resor tor till Hamburg också och du kan inte glänsa med den nya bilen för grannarna i Sverige :spinny:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Svenskköp:
400 000 * moms 25% = 500 000

Tysk d:eek:
400 000 * moms 19% = 476 000

Skillnad 24 000:-

(24000/476000)*100% = 5,04% dyrare med svensk moms
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Bland annat den procenten i skillnad gjorde att det inte blev någon LaStrada köpt av den dåvarande svenske agenten. Han tyckte jag skulle betala 6% över det tyska bruttopriset och jag ville bara betala 5%. Dessa 6000:- var en del i att det inte blev någon affär här.

Tycker annars inte det finns någon anledning att fiffla med skatten för att spara lite. Bättre att den svenska staten tar pengarna än den tyska, då finns det ju en möjlighet att de kan göra någon nytta för mig!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Bland annat den procenten i skillnad gjorde att det inte blev någon LaStrada köpt av den dåvarande svenske agenten. Han tyckte jag skulle betala 6% över det tyska bruttopriset och jag ville bara betala 5%. Dessa 6000:- var en del i att det inte blev någon affär här.

Tycker annars inte det finns någon anledning att fiffla med skatten för att spara lite. Bättre att den svenska staten tar pengarna än den tyska, då finns det ju en möjlighet att de kan göra någon nytta för mig!

Fast fiffla antyder att det är något olagligt och det är det troligen inte, saknas nog rättsfall.

Och visst blir det olika procentsats beroende vad man räknar procent på. Men man vet att i Tyskland är momsen 19 o i Sverige 25 procent. För dom flesta är nog inte procenten så viktig utan antalet kronor.

Men du bör inte åka i Sverige första halvåret om du ska betala tysk moms för att vara på den säkra sidan.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Det går ju att handla en ny bil i Tyskland och inte betala den tyska momsen allas, om handlaren kan fixa erforderliga papper så betalar du bara på den nya bilen svensk moms.
Ett annat sätt är ju att försöka få tillbaka den tyska momsen och det kommer säkert att ta sin tid. Detta medför att du ligger ute med en massa pengar.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Plåtisköp

Det går ju att handla en ny bil i Tyskland och inte betala den tyska momsen allas, om handlaren kan fixa erforderliga papper så betalar du bara på den nya bilen svensk moms.
Ett annat sätt är ju att försöka få tillbaka den tyska momsen och det kommer säkert att ta sin tid. Detta medför att du ligger ute med en massa pengar.

Jag har gjort båda alternativen.
I det första fallet är det jag som visar intyg på att svensk moms är betald och då slipper jag betala den tyska.
I det andra fallet var det bilhandlaren som ordnade det med tyska skattemyndigheten och det tog runt en o enhalv månad innan jag fick tillbaka pengarna.
Så första alternativet är ju absolut bäst om handlaren går med på det och man slipper ligga ute med dubbla momsen.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Det är ju det smartaste att visa upp intyg.
Kollade på en ny Plåtis i tyskland och kontaktade säljaren men han sa att de måste sälja med tysk moms till privatpersoner och att det inte funkar på annat sätt. Så vad gäller egentligen??:confused:
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Det är ju det smartaste att visa upp intyg.
Kollade på en ny Plåtis i tyskland och kontaktade säljaren men han sa att de måste sälja med tysk moms till privatpersoner och att det inte funkar på annat sätt. Så vad gäller egentligen??:confused:

Betala in svensk moms och visa upp intyg, skatteverket ordnar till och med översättning, visa upp det i Tyskland, då slipper du tysk moms. Läs på transportstyrelsens och skatteverkets hemsidor.

Den där tyska handlaren skulle jag undvika, tydligen någon som är okunnig och är man det inom ett område så är väl risken stor att man är det inom andra också. Det är bara att hitta en annan handlare. Det finns gott om bilar och bilhandlare.
 
Senast ändrad:

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Det går utmärkt att köpa ny bil i Tyskland utan att betala Tysk moms - har precis gjort det för någon månad sedan ! Anmälan till skattemyndigheten/deklaration
med kopia av inköpskvittot och sedan betalning av svensk moms.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

I mitten av oktober köpte vi en Pössl Summit 640 från Tyskland.
Nu i veckan fick jag ursprungskontrollen godkänd av TRPS.
Imorgon skall den registeringsbesiktigas. Vi köpte bilen och samtidigt hyrde vi den av säljföretaget och slapp exportplåtar från Tyskland. Bilen har hela tiden varit reggad och försäkrad på säljföretaget och nu blir den reggad på mig. Så då blir det en försäkring som måste till.
 
Toppen